Istukka vuotaa verta :(

unbelebt

Jostain jotain jo tietävä
Olin rakenneultrassa pari viikkoa sitten missä selvisi että istukkani on hieman kohdunsuun edessä ja jos se ei siirry raskauden edetessä pois kohdunsuulta,en välttämättä voi synnyttää alateitse.

Kolme yötä sitten heräsin käymään vessassa ja huomasin vuotavani verta. Soitin sairaalaan,mistä rauhoteltiin ja sanottii että jos vuoto alkaa tulee runsaaksi tai alkaa tulemaan kipuja niin sitten vasta sairaalaan. Istukan tiputteluvuoto voi olla aivan normaalia eikä kannata huolestua jos verta tulee vain pieni määrä. Ultrassa olin tänää ja kaikki oli ok. Potkut tuntuvat joka päivä normalisti.Olen nyt viikolla 21+2. 

Tarkoittaako istukan vuoto että siinä voi olla jotain vikaa? Voiko olla hyvin todennäköistä ettei istukka toimi koko raskausaikaa hyvin ja lapsellani on suurempi todennäköisyys menehtyä? Todella inhottavaa olla tälläisessä pelossa koko ajan. Kokemuksia?

Heips!

Itselläni oli tuota vuoto-ongelmaa viime raskaudessa ja tuntui tosi pelottavalta, mutta oikeasti siinä ei ole mitään vaarallista. Suurinpiirtein noilla sinun viikoillasi minulla kävi niin ensimmäisen kerran. Istukka toimii normaalisti, mutta se on niin verevä, että siitä helposti lähtee tihkumaan verta. Tässä raskaudessa vuotoa tuli jo viikolla 6, mutta nyt osasin suhtautua hiukan rennommin, en edes soittanut neuvolaan :) . J se kannattaa muistaa, että jos potkut tuntuvat, niin vauvalla on kaikki hyvin. Jos vauvalla olisi joku hätä, niin ensimmäiseksi se lopettaisi liikkumisen. Jos alkaa huoletaa, niin kannattaa vähän herätella vauvaa, jotta tuntee liikkeitä, niin voit taas olla hyvillä mielin. Tsemppiä sinulle ja toivottavasti noita vuotoja ei olisi enää kovin montaa kertaa.

Moikka unbelebt!

Toivottavasti kurja vuoto loppuisi pian. Se on henkisesti hurjan rankkaa vaikka onneksi tosiaankin yleensä vaaratonta. Istukkasi toimii varmasti mainiosti :) Itse kuitenkin söisin jotakin vastustuskykyä nostavaa (valkosipuli, maitohappobakteerit, siitepöly tmv) ja vaatisin saikkua (lääkärit ovat tästä montaa mieltä, lepo ei kuitenkaan vuotoa pahenna rehkiminen taas voi pahentaa). Veri luo nimittäin bakteereille kasvualustaa. Itse vuodin edellisessä raskaudessa useita viikkoja verta putkeen... uskoin lääkäreitä ja kävin tunnollisesti töissä. Se mitä meille sitten tapahtui on ihan hurjan epätodennäköistä ja hurjan harvinaista mutta mietin että jos olisin toiminut toisin ja kuunnellut itseäni olisiko meidän vauva voitu pelastaa... toivottavasti en säikyttänyt... haluan vielä kerran korostaa että meidän vauvan kuolema oli hurjan monen todella huonon tsägän yhteensattuma, hurjan harvinaista! Haluan vaan kohottaa kuuntelemaan itseäsi ja ottamaan tulehdusriskin huomioon ja välttämään myös kaikkea josta voi pöpöjä saada.

Voimia ja hyvää energiaa :)

Moi, 
Tsemppiä kovasti sinne! Mä luulen että tuollaisen tiputteluvuodon erottaa kyllä kovasta vuodosta, ts. vaarallisen vuodon erottaa sitten kun se tulee. Mullakin tällainen ikävämpi tarina kuten edellä (ei pelottavaksi esimerkiksi, vaan vastaesimerkiksi siitä miten sulla asiat tod näk ei ole!) Eli mulle tuli keskenmeno vk 21 (varsin harvinaista) ja huomasin sen voimakkaasta verenvuodosta - vuotoa tuli siis desikaupalla pitkin reisiä eikä mitkään suojat riittäneet. Sairaalassa sanoivat että töihin vaan, istukka voi vähän tiputella tai yhdynnästä tullut hankausta, mitä en kyllä uskonut hetkeäkään, tuntui niin tosipaikalta. Ja aiemmat tuntemuksetkin viittasivat samaan (lapsi oli lakannut liikkumasta). Eli jos sulla ultrassa kaikki hyvin ja lapsi liikkuu, ei varmastikaan hätää!

Miiruli, hyviä energioita myös sinne:) Ootko nyt siis taas raskaana? Mä olen:)

Moi aya!
Olen hurjan pahoillani suuresta surusta jonka olet joutunut kohtaamaan. Onnea uudesta raskaudesta. Minä olen myös uudelleen raskaana (nyt 17 viikko meneillään). Jos haluat vaihtaa ajatuksia niin laita vaikka yksityisviesti (itse huomaan käyväni läpi asioita joita on vaikea jakaa sellaisten kanssa joka ei ole tällaista surua kokenut).

Unbelebt: toivottavasti vuoto on loppunut ja loppuraskautesi sujuu oikein hyvin :)

minulla kans vuotaa istukka. kamalaa huolta se aiheuttaa, vaikka ultrien ja lääkärikäynnien jälkeen sikiö voi hyvin. minulla on vuotanut jo kaksi viikkoa, osan aikaa tosi runsaastikkin. aiheuttanut jo anemiaa mikä on huono juttu koska rautavalmisteet eivät soviminulle. edessä ehkä veritankkaus tai rautaa suoraan iv:sti. viikkoja 16 joten pitkä matka edessä vielä tilanteen kanssa. onko muilla liittynyt kipuja vuotoon?

Mulla oli ensin vuotelua viikoilla15-> sitten vuoto loppui kuin seinään.. Nyt taas viikoilla 19 alkoi vuotaminen ja kävin jo päivystyksessä kun pelkäsin pahinta! (välillä hulahti melko reippaasti verta) No siellä todettiin että ei selvää syytä näy mistä vuoto johtuu, mutta istukasta se EI johdu... mutta vauvalla kaikki hyvin. Nyt pääsin tänään ultraan ja lääkäri joka sen suoritti totesi heti että mulla istukka takana ja pieni osa siitä on kohdunsuulla ja näyttää vähän vuotavan. Ei huolta koska vauvalla kaikki hyvin ja mulla ei mitään kipuja. Sain uuden ajan marraskuun alulle jossa katsotaan tilannetta. Ihanaa oli että sain vuodolle syyn mutta silti nyt jänskättää että nouseeko istukka pois kohdunsuulta vai ei..? Ja eipä tää päivästä toiseen vuotaminenkaan herkkua oo :( Tsemppiä kaikille muillekkin jotka tästä samasta vaivasta kärsivät.

Miehen sukulaisella oli viime syksynä samanlaista vuotoa raskaana ollessaan, juurikin tuon takia että istukka oli kohdunsuulla hiukan ja hänellä se vuoti runsaasti myös. Kolmeksi viikkoa hänen käskettiin ottaa rauhallisemmin ja välttämään turhia turhan painavien asioiden nostamista. Hänellä tosin myös alkoi suht aikaisin supistellakin. Mutta loppujen lopuksi hän synnytti alateitse noin kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa :) Eli se on erittäin todennäköistä, että se istukka nousee sieltä kohdunsuulta ylemmäs, varsinkin jos se on vain pieni osa mikä siinä kohdunsuulla on :)

Tsemppiä!

Takaisin