Istukka kohdunsuulla

Liliann_

Näppärä viestien naputtelija
Elokuiset 2025
Heips! Te keillä on istukka ollut kohdunsuulla, miten on sujunut? Onko siirtynyt vai pystynyt paikallaan? Mulla nyt n. rv 21 ja istukka kai siinä suulla tai ihan vieressä. Ehtiiköhän siirtyä synnytyksen mennessä, tai mitenhän yleistä on ettei siirtyisi.. Ja voisko sitä jotenkin itse auttaa siirtymään? (Ilmeisesti ei😄)

Mulla oli istukka lähellä kohdunsuuta, kohdun kasvaessa nousi ylös. Näin yleensä tapahtuu. Olen käsityksessä, että edessä oleva istukka nousee todennäköisemmin kohdunsuulta kuin takana oleva. Mutta takana olevakin voi siirtyä. 😊

Mulla sama tilanne, istukka takaseinällä ja ihan heti kohdunsuun yläpuolella. Siitä syystä rakenneultrassa varattiin istukkakontrolliin aika, jossa lääkäri vielä tarkistaa tilanteen uudelleen viikolla 30. Tätä varatessa ultraaja rauhoitteli, että näitä tarkastuskontrolleja heillä tehdään muutamia joka viikko, ja näistä vain ihan muutamalla vuodessa istukka ei ole noussut tarpeeksi ja joutuu suunniteltuun sektioon. Toki jos ensimmäisen tarkastuksen aikaan istukka ei vielä ole noussut, niin voidaan tehdä useampiakin uusintatarkastuksia, sektiopäätös tulee sitten vasta myöhemmin, jos ei tosiaan myöhemminkään ole vielä noussut.

Tälle ei itse voi tehdä mitään, yrittää vain olla murehtimatta asiaa, ettei stressaa turhaan asiasta, jolle ei kukaan voi mitään :smiling-eyes:

Minä kuuluin heihin, jolla istukka oli takaseinässä ja sen kriittisen verran (jonkun ~1cm) kohdunsuun päällä eikä sitten siitä liikkunut minnekään viikkojen kuluessa. Rakenneultrassa rv21 todettiin ja siitä sitten kävin säännöllisesti polilla kontrolliultrissa alkaen sieltä rv30 tienoilta. Lopulta synnytystapa oli suunniteltu sektio etisen istukan vuoksi.

Mullekin lääkäri totesi, että harvinaisia tapauksia on ne joilla se istukka oikeasti siihen suulle jää. Tämä kyseinen lääkäri kohtasi arviolta yhden vuodessa.
Silloin esikoisen odottajana se tuntui ei-niin-kivalta "arpaonnelta" olla se yksi harvinainen, mutta siitäkin selvittiin ja omalla kohdallani sektio oli todella hyvä kokemus 😊

Kirjoita tähän...
Takaisin