istukka kohdunsuulla

basura

Puuhakas puhuja
En löytänyt haulla ja tutkimalla aihetta..

Elikkä eilen ultrassa todettiin että istukka on lähellä kohdun suuta (siitä johtui aikaisemmat verenvuodot) sanoi että se todennäköisesti nousee siitä ajan kanssa että sitä tutkitaan sitten ensi kerran ultrassa. Luin myös että jos se on ihan suulla niin se saattaa estää alatiesynnytyksen? Ja en älynnyt yhtään kysellä siellä mitään niin mietin että onko se este seksille? Joku sanoi tuolla toisessa keskustelussa että olivat saaneet seksi kiellon ja jotkut taas eivät.. Onko kokemuksia aiheesta?
 
Jos se on ihan suulla/ sen päällä, niin sitten se on etinen istukka, joka estää alatiesynnytyksen.
Minulla asia havaittiin rakanneultrassa, tai ainakaan siitä ei sanonnu sitä ennen. Siitä eteenpäin kävin 1kk välein ultrassa, jossa seurattiin siirtyykö istukka pois tieltä. Eipä siirtynyt ja poika syntyi sektiolla rv36.
Sanoivat kyllä että on hyvin todennäkäköistä että siirtyisi raskauden edetessä, joten voihan se olla että sulla se siitä siirtyy :)
Siitä vaikuttaako se yhdyntään en osaa sanoa, ei ole kokemusta.Vaikea kyl uskoa koska eihän sitä kohtuun asti tökitä[;)]
 
mä päätin soittaa äsken neuvolaa ja kysellä kun en eilen älynnyt mitään siellä ultrassa kysellä. Ei ollut ainakaan laittanut mitään viestiä et olisi ihan suulla tai pitäisi mitään erityis toimenpiteitä tehdä. Että yhdyntä kielto voi tulla jos on ihan suulla ja on vuotoja että se voi jotenkin "irrottaa" sitä. Että puksutella saa ja jos alkaa vuotamaan niin pitää paussia.. Ja sano se kätilö siellä ultrassa että elokuunlopun rakenne ultrassa katotaan uudestaan onko liikkunut. Mutta ilmeisesti mulla vaan siinä reunalla siis.
 
mulla ekassa ultrassa kans sanottiin epämääräisesti, että istukka on tuossa alhaalla, mutta nousee todennäköisesti.
Aloin vasta jälkeenpäin selvittelemään ja tietysti vähän säikähdinkin.
Rakenneultrassa sitten katsoi, että istukka noussut ja paikka ok.
 
Ekassa ultrassa mulle ei sanottu mitään istukan paikasta, vaikka lääkäri olikin merkinnyt sen olevan aika lähellä kohdunsuuta. Rakenneultrassa istukka oli noin 0.5 cm kohdunsuusta, minkä takia sain parin kuukauden päähän kontrolliajan. Ihmettelin, että miksi asiasta ei oltu sanottu ekassa ultrassa mitään. Lääkäri vain vastasi, ettei löydös ole mitenkään huolestuttava alkuraskaudesta, eikä oikeastaan mainitsemisen arvoinen. Enemmän mainitsemisesta olis vain äidille stressiä kuin mitään oikeaa hyötyä.

Kontrolliultrassa tilanne olikin jo muuttunut niin, ettei tarvetta jatkoseurannalle ja erityistoimenpiteille ollut! Eli tilanne voi muuttua raskauden edetessä [:D] Sitä en tosin tiedä, "siirtyykö" istukka, jos se on aivan kohdunsuun päällä...
 
Elä basura turhaan huolehdi. Tosi monilla, joilla on eteisistukka todettu, on myöhemmissä ultrissa todettu, että istukka on mahan kasvun myötä siirtynyt täysin pois suulta ja normaali alatiesynnytys on mahdollistunut.
 
Mulla todettiin rakenneultrassa, että on marginaalisesti eteisistukka, eli osa istukasta on erittäin lähellä kohdunsuuta. Sain ultraajalta sitten lisäkäynnin ultraan. Ultra on mulla ensi viikolla, ja nyt kun tätä mahaa katsoo (on meinaan 10 viikossa kasvanut mulla hurjasti) niin itse uskon, että tuo istukka on siirtynyt pois siitä reunalta. [;)]
 
Ja itsellä asian sulattamista helpotti se, että saan ylimääräisen/ylimääräisiä ultria ja näen useammin kuin muut kuinka tää meidän vauva kasvaa ja kehittyy ja yleisesti ottane voi tuolla navan alla. [:)]
 
Toivottavasti ei nyt vuotele verta ja rakenneultrassa on istukka alkanut jo siirtymään pois tieltä. Mukavaa olis, jos tulisit kertomaan sitten kuinka tilanne edistyy. [:)] 
 
Mulla kanssa rakenneultrassa (rv21+3) todettiin, että istukka on osittain kohdunsuun päällä. Seuranta ultra sulee sitten keskussairaalaan n. rv30.
Ohjeiksi annettiin vain sen, että jos alkaa vuoto pitää mennä suoraan äitiyspolille (voi mennä omalla autolla), vuoto voi olla kuulemma todella voimakastakin. Jos vuotoon liittyy kipuja alapäässä, sitten pitää soittaa ambulanssi. Seksiä voi harrastaa ihan normaalisti tai muuten elämää voi elää ilman mitään huolia.
Niin ja jos ei istukka nouse vaadittua 5cm kohdunsuulta sivuun, varataan aika suoraan sitten sektioon.
Toistaiseksi kaikki hyvin, ei vuotoja/kipuja. Ensiviikolla keskiraskauden lääkärineuvola (rv25+2), kait siellä sitten jotain selviää jos on aihetta.

Hyvää odotusta ja kesää kaikille.

Tsuba
 
siis ilmeisesti teilläkin on ollut vuotoja tästä syystä?

En mä nyt varsinaisesti jaksa hirmusti stressata (varsinkaan kun nyt ei ole ollut minkäänlaisia vuotoja varmaan pariin viikoon) ja alkuraskaudessahan ne on muutenkin aika yleisiä kaiketi.

Lähinnä vähän harmittaa se että kun seksi halut on tosi olemattomat muutenkin ja sitten yleensä nuo vuodot on tullut seksin harrastuksen jälkeen (joko heti, yöllä tai parin päivän päästä..) Ei noita haluja nostata kun aina pelkää sitten vuotoa kun se kuitenkin säikäyttää kamalasti aina.

 Mutta eipä se ultraaja tätikää kauhean huolestuneelta vaikuttanut kun se yritti pysytellä pirpanan perässä [:D] naureskeli vaan sen touhuille. Mutta kuulemma siinä rakenne ultrassa sitten katsotaan onko se siirtynyt.

Oon vaan tässä pelotellu itteäni kaiken maailman kauhutarinoilla että mitä kaikkea voikaan tapahtu ihan jo pitemmälläkin raskaudessa..esim istukka voi revetä tai irrota kokonaan jne..On syy miksi en koskaan oo hommannut lääkäri kirjaa niin kai sen pitäisi päteä noihin netti palstoihin ym juttuihin [:D]
 
basura, ei sitä joo kannata etukäteen kauhesti stressata[:)]
Kuten muiden jutuistakin oot huomannu niin useimmilla se siirtyy itsestään ja sullahan se ei edes ole suoraan edessä.
Mulla istukka-ainesta, pääasiassa verisuoinirykelmiä kulki suoraan kohdunsuun yli ja istukkaa oli sekä edessä alhaalla, että takana alhaalla. Kiertyi jotenkin just kohdunsuun yli.
Mulla ei alkuraskaudessa ollu silti vuotoja ollenkaan vaan vasta rv35+4 tuli ekan kerran verta ja samalla meni osittain vedet. Silloin sairaalaan(kehottivat ambulanssilla menemään mut mua se pelotti joten menin omal kyydil[:D]) ja sieltä pois viikkoa myöhemmin ipana kainalossa :)
Tsemppiä kaikille raskauksiin ja ois tosiaan kiva kulla miten kenellekkin sitten kävi istukan suhteen :)
 
hei mites muuten kun en koulussa tuolla anatomian tunneilla tainnu hirveesti keskittyä niin miten pitkälle se penis oikein puksuttelussa menee?[:D] Kun varmaan 2-3 vko oltiin puksuttelematta eikä mitään vuotoja ja sit taas kun puksuteltiin niin seuraavana päivänä alkoi vuotamaan..vähän siteeseen ei täyteen mutta vähän kuitenkin. Mietin että onko se nyt siitä istukasta vai saiko ne limakalvot taas jotain nirhamia? Voiko se penis ylttyä jotenkin sinne kohdunsuulle ja hiertää sitä istukan reunaa? Jotenkin sen on kuitenkin liityttävä puksutteluun kun sen jälkeen aina alkaa, mutta luulin et jos ne limakalvoista johtuu niin se vuotaisi niinkun heti sen jälkeen eikä seuraavana päivänä...
 
Kohdunsuu on kuin portti, jonka toisella puolella on kohtu (eli istukkakin) ja toisella emätin. Penis ei voi siis suoraan tökätä istukkaa tai vauvaa, vaan kohdunsuu on aina siinä välissä joustamassa ja pehmentämässä "iskuja". Toki seksi voi joissain tapauksissa aiheuttaa verenvuotoa myös kohdunsuun toisella puolella, mutta aika usein kyse on niistä nirhaumista.

Emätin ja kohdunsuu ovat raskauden aikana niin "vereviä", että pienikin nirhauma voi vuotaa aikalailla. Itse kävin raskauden alkuvaiheessa papa-kokeessa, ja pienen rapsuttelun seurauksena vuosin hetken kuin pistetty härkä... Kyllä säikähdin ja kovasti, kun veret hulahti yhtäkkiä alapäästä! [:@]
 
Mulla ollut myös sama juttu eli istukan alareuna oli aivan kohdunsuulla, mutta kuten lääkäri sanoi, istukka nousi korkeammalle kohdun kasvaessa. Ehdinpä minäkin panikoida, mutta rakenneultrassa samainen lääkäri kertoi istukan nousseen. Eikä alatie synnytys ollut missään vaiheessa pois suljettu vaihtoehto.
 
Takaisin
Top