Istukan toiminnasta

SuperTaateli

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinäkuunmammat 2015
Toukomammat 2017
Huhtikuiset 2023
Toukokuiset 2023
Heissan.

Aihe ei ole miellyttävä, mutta tieteellisesti katsoen itseäni kiinnostaa.

Eli , jos alkuraskaudessa tulee keskenmeno ja alkion sydän pysähtyy, jatkaako istukka toimintaansa?

Tämä mietintä sai juurensa siitä, että olen tyynnyttänyt hermojani sillä, että kaikki on kohdussa hyvin vaikka kuulisin vain istukan sykkeen kuminan kotidopplerilla. Mutta kertooko se sittenkään mitään? 🤔
Dr. Google, ei osannut sivistää meikäläistä, tai en osannut vaan etsiä oikeasta paikasta..

Todellakin mielenkiintoinen kuulokulma! En muista missään asiasta julkaisuja nähneeni!
Joka suvussa pitäisi olla yksi tohtori Kiiminkinen, jolle saisi soittaa! ☺ Se mr.gookkeli on joskus niin suppea oikean tiedonantaja!
Terkkariopiskelija löysi mun raskauden alkuviikoilla vain ne istukan äänet, johon pääterkkari heti totesi, että etenkin äitien niitä itse etsiessä käy juuri noin. Viittasi varmaan aiempaan kysymykseeni kotidopplerin "vaaroista" . Sit jäi se Doppler hankkimatta. Eikös ne äänet ole kuin suihkuvirtaus= istukka ja rytmikäs nopea hevosenjuoksu = sydän? Niin se terkkari niitä opiskelijalle erotteli.
Toivottavasti tuo sun ikävä hevosenjuoksun puute ei pidä paikkaansa! 🍀

Käsittääkseni ovat hyvin samanlaiset äänet, mutta sikiöllä ns. vahvempi eikä kuulu "suhinaa" . En osaa paremmin selittää😄 istukastakin kuuluu sykkeen rytmi siis 🤗

Istukasta kuuluva sykkeen rytmi on äidin syke ja sitten siihen suhina. Ei voi mitenkään erehtyä kun kuulee vauvan sykkeet. 😊

Istukasta kuuluva sykkeen rytmi on äidin syke ja sitten siihen suhina. Ei voi mitenkään erehtyä kun kuulee vauvan sykkeet. 😊

Ainakin neuvolan terveydenhoitaja sanoi että istukan syke on (sykkeen rytmi sama kuin sikiöllä eli yli tuplat omasta ) , liekkö hän sitten oli väärässä? Toki myöhemmin saanut varmistuksen että ko. hoitaja on pitkään kärsinyt uupumuksesta joten virheellinen tieto häneltä ei liene harvinaisuus 😅

Ainakin neuvolan terveydenhoitaja sanoi että istukan syke on (sykkeen rytmi sama kuin sikiöllä eli yli tuplat omasta ) , liekkö hän sitten oli väärässä? Toki myöhemmin saanut varmistuksen että ko. hoitaja on pitkään kärsinyt uupumuksesta joten virheellinen tieto häneltä ei liene harvinaisuus 😅
Mulla ainakin ihan selvästi istukan rytmi on ihan mun oma rytmi, ja sitten kun vähän anturia siirtää ja vauvan löytää niin vauhti tuplaantuu. 🤔 ja tuntuis hassulta ainakaan tässä vaiheessa kuulla istukasta sikiön sykekaikua kun verimäärä mitä sikiöllä kiertää on niin minimaalinen siitä mitä äidin kautta istukkaan pumppaantuu. Doppler näyttää myös sykkeiksi istukan suhinalla mulla yleensä jonku 80-100 (mulla on muutenkin nopea syke ja nyt sit raskauden myötä vielä nopeempi) ja vauvan syke on 170.

Mulla ainakin ihan selvästi istukan rytmi on ihan mun oma rytmi, ja sitten kun vähän anturia siirtää ja vauvan löytää niin vauhti tuplaantuu. 🤔 ja tuntuis hassulta ainakaan tässä vaiheessa kuulla istukasta sikiön sykekaikua kun verimäärä mitä sikiöllä kiertää on niin minimaalinen siitä mitä äidin kautta istukkaan pumppaantuu. Doppler näyttää myös sykkeiksi istukan suhinalla mulla yleensä jonku 80-100 (mulla on muutenkin nopea syke ja nyt sit raskauden myötä vielä nopeempi) ja vauvan syke on 170.

Mistä tiedät että juuri silloin kuuntelet istukkaa? Oman sykkeenhän kuulee molempien lonkkien läheltä (ainakin mä) tosi selvästi. Samoin läheltä napaa oon kuullut oman sykkeen selvästi 😃 Oletan että siellä menee jotkut isommat suonet joista ääni kumpuaa, en todellakaan tiedä onko näin 😂 oma syke myös suhisee , samoin kuin suhiseva syke sikiön rytmissä ja pidemmällä raskaudessa kuuluu myös suhisematon sikiön syke 😃

Vastailen alkuperäiseen kysymykseen että itsellä ei istukassa ole keskeytyneen keskenmenon aikana ollut mitään verenkiertoon viittavaa, katsottu jollain väri dopplerilla? ja näin ollen ei siis tietenkään mitään ääniä pidä. Olen kuitenkin ymmärtänyt että joskus istukka saattaa silti jatkaa kasvamista, vaikka sikiö ei.
Itsellä lonkkien läheltä kuuluu hidas viuh viuh ääni ja ilmeisesti sama nopeampana on sitten istukan äänet. Itse vauvasta taas ääni selvä junan puksutus/hevosen laukka, jota ei kyllä istukkaan tai omaan sykkeeseen sekoita.

Mistä tiedät että juuri silloin kuuntelet istukkaa? Oman sykkeenhän kuulee molempien lonkkien läheltä (ainakin mä) tosi selvästi. Samoin läheltä napaa oon kuullut oman sykkeen selvästi 😃 Oletan että siellä menee jotkut isommat suonet joista ääni kumpuaa, en todellakaan tiedä onko näin 😂 oma syke myös suhisee , samoin kuin suhiseva syke sikiön rytmissä ja pidemmällä raskaudessa kuuluu myös suhisematon sikiön syke 😃
Selkeästi erotan sen pelkän kumisevan oman sykkeen juurikin kuvailemistasi paikoista (tsekkasin myös kyynärtaipeesta että taajuus on sama), istukka suhisee ja "viuhuu" sykkeen tahdissa. Vauvan syke on taas just tuota selkeää nopeampaa laukkaääntä.

Kiitos Jossu linkistä 😊 meni kuitenkin alkuperäisen aiheen ohi , eli istukan toiminta keskenmenossa , jos jollain tietoa niin kuulisin mielelläni!😄

Takaisin