Isovanhempien suhtautumisesta lapsen nukkumaanmenoon

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
hei!
Vallitsevan käsityksen mukaan illan ja nukkumaanmenoajan lähestyessä tulisi rauhoittaa toimintaa, valaistusta ja ääntä.
Kuitenkin jonkin tarpeen mukaan isoisä on, nyt kohta kaksivuotiaan lapsen kanssa isovanhemmilla kylässä ollessamme toiminut niin, että valaistus komennetaan laittamaan täydelle nukkumishuoneen viereisessä keittössä, josta valo sitten loimottaa sinne lapsen nukkumishuoneeseen. Siksi että he isovanhemmat kuulemma tarvitsevat valon, koska isoisälle tehdään eväät aamuksi valmiiksi. Keittiössä tosin olisi pienempääkin valoa, jolla näkisi kyllä tehdä eväät.
Radion isoisä laittaa päälle myös iltaisin, tosin sillä voi olla myös se vaikutus että lapsi nukahtaa musiikkiin. Tosin kyseinen lapsi useimmiten alkaa tanssia musiikkia kuullessaan.
Lapsi pitää hänen kertomansa mukaan vain laittaa nukkumaan. Mutta vanhempina tiedämme, että lapsen aktivointi illalla venyttää useimmiten tämän touhukkaan lapsen nukahtamista.
Noh lapsi on kyllä nukahtanut minuuteissa sänkyynlaiton jälkeen ihan ilman erityisiä tuutuiluja. Kunhan ensin on sammutettu ne valot ja radio. :)
Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisista näkemyseroista lapsen nukkumaanmenoon liittyen?

lapsi olisi hyvä opettaa tausta ääneen ettei nyt joka ääneen herää.
sisko nukutti päikkärit olohuoneessa, jolloin ei nyt ihan joka ääneen herännyt.

no minullakin oli esikoinen vaunuissa olohuoneessa nukkumassa päikkärit  mutta muiden lasten kanssa nukutin vanhempana parvekkeella.

Meillä ainakin 5kk lapsen nukutus tapahtuu tuttipullon kanssa makuuhuoneessa valon kajastaessa viereisestä huoneesta. Laitan myös telkan pienelle päälle joka tuo hieman valoa ja ääntä. Meillä pikkuinen tottui nukkumaan ensimmäiset kuukaudet päikkärinsä täysin valaistussa huoneessa normaalissa arkimetelissä (puhetta, imurin ääntä jne) ja nykyäänkin nukkuu alkuillan mielummin edelläkuvatulla tavalla kun täydessä hiljaisuudessa ja pimeydessä..
Näkemyseroja ei meillä kyllä ole isovanhempien kanssa ollut. Minä tiedän äitinä mikä meille sopii ja öitä ei ole muualla vielä nukuttu.
Mutta luulisi, että sinun tapauksessa tärkeintä on että nukahtaako lapsesi hyvin myös isovanhempien tavalla? Jos nukahtaa niin onko se periaatekysymys että mummolassa täytyy olla samat säännöt kuin kotona. Jos ei niin varmasti silloin isovanhemmatkin ymmärtävät, että heidän kannattaisi hoitaa nukutus samalla tavalla kun teillä kotona?

Kyllä lapsen on hyvä kestää sen verran ääntä, ettei ihan jokaiseen kolahdukseen säpsähdä. Tiedän tämän ihan suoraan omasta elämästäni. Minut on lapsena nukutettu hiljaisessa huoneessa, josta on seurannut se, että olen koko ikäni ollut todella kevyt nukkuja eli herään ihan kaikkeen mahdolliseen. Koko ikäni aikana en ole varmaan koskaan nukkunut yhtään yötä kokonaan ilman heräilyjä. Mieheni taas on nukkunut samassa huoneessa, jossa vanhemmat katsoivat telkkaria tai vähintään radio on ollut aina päällä. Hänpä sitten osaakin nukkua vaikka minkälaisessa metelissä ja missä tahansa. 

Se on selvä, että yön ja päivän välille on hyvä tehdä ero. Meilläkin päikkärit nukutaan olkkarissa menon ja metelin keskellä, mutta yöllä mennään rauhottumaan makuuhuoneeseen. Siellä on ainoastaan yövalo eli selkeästi hämärää ja ovenkin laitan raolleen niin, että telkkarin yms äänet vaimenee, mutta kuuluu kyllä edelleen makkariinkiin. 

Kannattaa siis miettiä, mikä on sopiva tapa opettaa lapsi nukkumaan ja tosiaan, jos isovanhempienkin tapa toimii niin miksei mummolassa voisi olla hieman eri käytäntö. Jos taas ei toimi niin... 

Onhan noita näkemyseroja kaikenlaisesta lapsenhoitoon liittyvästä. Vaikka yleensä noudatankin sitä "minun taloni, minun sääntöni" -ohjetta, lapsenhoidossa mennään "minun lapseni, minun sääntöni" -politiikalla. Jos siis ylipäätään haluavat meitä kylään. Jos ovat lapsenvahtina meidän ollessa poissa, on tietty hiukan eri juttu. Itsehän siinä kärvistelevät virkeän vauvan kanssa valoisassa tai metelissä.

Hienosti meni kyseinen lapsi tänäänkin nukkumaan iltarutiinien jälkeen. Puoli tuntia nukahtamisen jälkeen kun laittoi pyykkikoneen hurisemaan parin huoneen päähän, niin eipä herännyt tasaiseen hurinaan :)

Takaisin