Mä en aina tiedä pitäisikö sillon itkeä vai nauraa, kun tulee puheeksi isovanhemmat.
Meillä on jo kaksi lasta, 6- ja 2,5-vuotiaat, kolmas syntyy maaliskuussa. Mun omat vanhemmat eivät ole juurikaan tekemisissä mun lasten kanssa - oma äitini on tavannut lapseni vain kerran yksissä häissä, isäni taas jopa kaksi kertaa. Äitiäni en päästä metriä lähemmäs lapsiani ilman, että itse olen aivan lapsen vieressä, isäni kanssa olen päästänyt silloin 5-vuotiaan esikoiseni koiraa lenkittämään (isän koira, ei meidän). Se, että jättäisin lapseni jommalle kummalle vanhemmistani hoitoon, on aivan absurdi ajatuskin mulle - ei tule tapahtumaan. Aktiivisesti en pidä yhteyttä kumpaankaan vanhempaani, vaan yhteydenpito tapahtuu aina heidän puoleltaan. Molemmat vanhempani ovat alkoholisteja, joskin isäni kykenee halutessaan olemaan pitkiäkin aikoja selvänä. Äidilläni on vakaa aikomus juoda itsensä hengiltä.
Mieheni vanhemmista taas hänen isänsä on vuosia sitten tehdyn selkäleikkauksen takia jäänyt tänä vuonna lopultakin työkyvyttömyyseläkkeelle, joten eipä ole hänkään juurikaan meidän lapsiamme hoitanut. Hänen luonaan kyläilemme kyllä pari kertaa vuodessa noin viikon kerrallaan, ja hänkin on joskus ottanut esikoista koiraa lenkittämään. Hoitoon en lapsia voisi hänelle jättää, koska esim. lapsen nostaminen ei häneltä onnistu. Ei myöskään vaipanvaihto tms. Mutta hän ei itse ole syypää tilanteeseen, vaan nimenomaan se vähän pieleen mennyt selkäleikkaus.
Mieheni äiti taas... no, hän on mukava ihminen, joka ihan ilmiselvästi haluaa olla tekemisissä lastenlastensa kanssa, varsinkin esikoisen kanssa. Hän ottaisi esikoista mielellään luokseen parin päivän kyläilyille ja niin edelleen, mutta ongelmansa sitä on tässäkin suhteessa. Kun hän aikoinaan kuuli tulevansa isoäidiksi, hänen ensireaktionsa oli, ettei hän ole valmis mummoksi. Minä kun tokaisin tähän, että en kai minä häneltä rupea lupia kyselemään siihen, koska saan tulla raskaaksi ja koska en, olin jonkun aikaa se hirviöminiä, joka pilasi hänen poikansa elämän. Esikoisen syntymän myötä tämä asetelma hälveni, mutta edelleen anopilla tuntuu olevan kuullun ymmärtämisen vaikeuksia nimenomaan minun suhteeni. On toki myös poikansa suhteen, mutta pojallaan kun ei ole edes tarpeeksi kanttia sanoa äidilleen mitään, joten tämä kohdistuu etupäässä minuun. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka, mutta yksi parhaista esimerkeistä on viime kesältä, kun kyläilimme hänen luonaan. Mies ja lapset menivät edeltä, koska mun piti jäädä vielä töihin. Arvasin toki jo etukäteen, että jotakin siellä tapahtuu mun "selän takana", mutta siitä huolimatta otti päähän, kun lopulta pitkän työpäivän jälkeen pääsin anopin luokse. Ensimmäinen asia, jonka esikoinen mulle kuulutti, oli, että "mummu osti meille juotavia jogurtteja!" Eihän tässä muuten mitään ongelmaa, mutta kun molemmat meidän lapsista kärsii sen verran rajusta laktoosi-intoleranssista, etteivät he aina siedä edes niitä laktoosittomia tuotteita, vaan esim. laktoosittomat kermat yms. aiheuttavat yhtä lailla ripulia kuin tavallisetkin maitotuotteet. Anoppi on tästä hyvin tietoinen, ja kun tilanteen kuultuani käännyin katsomaan häntä, hän selitti silmät pyöreinä, että "kun ne sisältää sellasta bakteeria, joka on hyväksi ruuansulatukselle". Minä totesin tähän, että kiitos niiden jogurttien, ei taida olla meillä ruuansulatuksen kanssa ongelmia lähipäivinä, ja kysyin sitten mieheltä, joko ripulit on alkaneet. Mies totesi, että nuoremmalla on, isommalla ei kai vielä. No, seuraavana päivänä mentiin koko porukalla huvipuistoon, ja koska tiesin tilanteen, pakkasin esikoiselle useammat kappaleet vaihtovaatteita mukaan (onneksi oli kesä!), ja kun ripulointi huvipuistossa alkoi, lykkäsin vaihtovaatekassin anopille ja totesin, että kannattaa pysytellä kartalla siitä, missä on lähin vessa, ja että tähän asti minä olen hoitanut nämä hänen aikaansaamansa ripulipaskat, mutta tänään hän voi itse kokeilla sitä autuutta.
Kotimatkalle lähtiessämme anoppi tavallaan pyysi anteeksi toteamalla, ettei hän mitään pahaa tarkoita, ja minä totesin siihen, että tiedän kyllä sen, mutta hänkin voisi jatkossa ajatella, etten minäkään ilkeyttäni hankalaksi heittäydy. Tämän kohtauksen jälkeen ei olekaan anopin kanssa oltu kontaktissa kuin puhelimitse välimatkojen takia, mutta eiköhän tässä taas ennen pitkää syksyn aikana sekin ilo tule vastaan. Toisaalta on ihanaa, että hän tahtoo olla osana lastenlasten elämää (vaikka tuo toinen jääkin vähemmälle huomiolle), mutta toisaalta tämäkin on tosi rasittavaa, ettei hän voi edes sen vertaa kunnioittaa minun sanaani, että toimisi sen mukaan.