Isopyöräiset matkarattaat? - Help!

Niittyleinikki_

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Maaliskuiset 2023
Eli löytyykö tällaisia mistään? Ei tarvitse olla nimeltään välttämättä juuri "matkarattaat", mutta pitäis olla niin pienet kokoontaitettuna, että mahtuu auton takaluukkuun (luukun korkeus on vain n. 45 cm). Ja pitäis myös olla isot pyörät, joilla pääsee vaikka sorateillä ja juurakoissa.

Mulla on isopyöräiset rattaat, mutta ne ei mene kasaan..

Ja myöskin pienipyöräiset matkarattaat, joilla ei pääse oikein kuin asfaltilla 🤷‍♀️

Plussaa ois jos lapsi vois olla joko kasvot menosuuntaan tai toisinpäin.

Meillä Cybexin Beezyt ja niillä ainakin ollaan päästy ihan hyvin sorateillä ja mukulakivillä. Lumisohjossa oli vähän haastavampaa, mutta kyllä niillä kotiin päästiin. 😁 Menee mielestäni myös suht pieneen kasaan, meillä on noille rattaille tarkoitettu kassi itsellä ja säilytetään niitä pääsääntöisesti näin talviaikaan lapsen vaatekaapissa. Noissa kasvot vain menosuuntaan.

Onko mitä rattaita joissa sais käännettyä istuinosan? Bugaboo bee (liian pienet pyörät) ja Petit cherie, Beemoo, onko muita? Ihme kun niin vähän vaihtoehtoja..

Tuntuu et vauvasta vois olla kivempi ainakin näin pienenä olla kasvot minuun päin 🙂

Muokattu viimeksi:
@Niittyleinikki_ täällä samanlaisia pohdintoja. Tuntuu, että lähes kaikki pieneen tilaan menevät rattaat on pelkästään kasvot menosuuntaan ja renkaat on nyrkin kokoiset.

Googlaamalla oon löytänyt kasvot työntäjään päin olevia (ja samalla käännettäviä) Hauck Walk N Care ja Cybex Eezy S Twist +2. Hauckin renkaat ei oo ihan pienet, noilla luulisi pääsevän hyvin myös sorateillä. Bugaboo Ant on ollut joskus, mut ei taida enää saada uutena. Käytetytkin on meille ok, mut mieluisten tarjonta vähäistä. Kiva olisi kuulla, jos on muitakin kohtuu kokoisia käännettäviä.

Meillä ei oo välttämätöntä tarvetta "käsimatkatavarakokoisille" rattaille, mutta jotkut nykyisiä Emmaljungan yhdistelmärattaita pienemmät on tarpeen kohta 9 kk vauvalle. Ajatus on pitää pienempiä rattaita autossa ja sit käyttää niitä nimenomaan autoreissuilla.

Mekin katseltiin eka noita Cybexin Eezyjä tuolla käännettävällä ominaisuudella, mutta päädyttiin sit noihin Beezyihin, kun olikohan niissä isommat renkaat vai parempi jousitus tmv. eli pitäis kulkea paremmin just epätasaisella. 🤔 Meillä riitti, että pienenä kaukalossa vauva oli kasvot meihin päin noissa Beezyissä ja nyt isompana muutenkin tykkää olla kasvot menosuuntaan enemmän ku näkee paremmin ympärilleen (tämän huomaa toisissa rattaissa ku välillä käännetään istuinta ja niin meinaa pää kääntyä ympäri 180astetta, jos on kasvot meihin päin). 🤣 Mutta tarjontaa tosiaan on todella vähän noissa matkarattaissa tuohon suunnan vaihtoon, kun itsekin tein vertailua aikanaan.

Jos soratiet ja juurakot on tärkeämpi kriteeri kuin kaikin puolin pieni koko, niin Brio Racet on koottuina ainakin jonkun blogitekstin mukaan alle tuon 45 cm korkeudeltaan. Niissä on neljä yhtä isoa pyörää, ja muutenkin tukevammat kuin perus matkarattaat. Niitä ei ole enää vuosiin saanut uutena, mutta käytettynä näkyy aika ajoin, olivat suositut vissiin aikoinaan. Meillä on kirjastossa sellaisia lainarattaina 😅😅 ja olen siksi päässyt niitä kokeilemaan.

Kiitos @harsokukka vinkistä!! Googlaa ton. Koon ei tosiaan tarvii muuten olla pieni kun tuon auton takaluukun takia. Sen täytyisi olla melko reilusti alle 45cm kun sitä joutuu vinossa kulmassa työntää sinne luukkuun niin se ottaa helposti kiinni.. Kohta tuntuu et tulis helpommaksi ostaa isompi auto 😝

@Apilainen kiitti myös vinkeistä! En oo noihin törmännytkään, varmaan siksi kun hinta aika hulppea noissa jo. Tuntuu vähän överiltä laittaa niin paljon matkarattaisiin kun on jo yhdet tosi laadukkaat rattaat jotka ei vaan mahdu autoon.. Mä olen löytänyt nyt vain yhdet kai eli Beemoo Maxi 4. Noissa on myös kai ilmarenkaat. Jotenkin tuntuu et haluaisin ilmarenkaat, vai onko teillä mikä kokemus kumpi parempi, ilma vai sellainen kiinteä tms? Mulla siis myös Bugaboo Beet käytettynä, mut niissä on onnettomat renkaat. Ne sopii parhaiten asfaltille tai sileille teille. Vähänkin pikkukiviä niin ei toimi.

@MinnaM Mäkin ajattelin aluksi, et tottakai vauva haluaa olla kasvot menosuuntaan, mut sit kivempi ehkä toiseen suuntaan, kun voi jutella ja näkee nukkuuko vauva vai valvooko jne. Ja sit luin jotain tutkimuksia et se stressais vähemmän. Mut voi olla et meilläkin aika reipas ja rohkea itsenäinen vauva, et saa nähdä kummin viihtyy paremmin. Siksi ois kiva olla käännettävä et ois molemmat mahdollisuudet.

Kiitos @harsokukka vinkistä!! Googlaa ton. Koon ei tosiaan tarvii muuten olla pieni kun tuon auton takaluukun takia. Sen täytyisi olla melko reilusti alle 45cm kun sitä joutuu vinossa kulmassa työntää sinne luukkuun niin se ottaa helposti kiinni.. Kohta tuntuu et tulis helpommaksi ostaa isompi auto 😝

@Apilainen kiitti myös vinkeistä! En oo noihin törmännytkään, varmaan siksi kun hinta aika hulppea noissa jo. Tuntuu vähän överiltä laittaa niin paljon matkarattaisiin kun on jo yhdet tosi laadukkaat rattaat jotka ei vaan mahdu autoon.. Mä olen löytänyt nyt vain yhdet kai eli Beemoo Maxi 4. Noissa on myös kai ilmarenkaat. Jotenkin tuntuu et haluaisin ilmarenkaat, vai onko teillä mikä kokemus kumpi parempi, ilma vai sellainen kiinteä tms? Mulla siis myös Bugaboo Beet käytettynä, mut niissä on onnettomat renkaat. Ne sopii parhaiten asfaltille tai sileille teille. Vähänkin pikkukiviä niin ei toimi.

@MinnaM Mäkin ajattelin aluksi, et tottakai vauva haluaa olla kasvot menosuuntaan, mut sit kivempi ehkä toiseen suuntaan, kun voi jutella ja näkee nukkuuko vauva vai valvooko jne. Ja sit luin jotain tutkimuksia et se stressais vähemmän. Mut voi olla et meilläkin aika reipas ja rohkea itsenäinen vauva, et saa nähdä kummin viihtyy paremmin. Siksi ois kiva olla käännettävä et ois molemmat mahdollisuudet.
Kiitos hyvästä ketjusta, jota itsekin sopivia vastaavia miettiessä olen täällä sivusta seurannut.
Mä kannatan myös matkustajan nenä työntäjään päin asentoa! On vaan jotenkin turvallisempi olo kun näkee mitä vaunuissa/ rattaissa tapahtuu!!

@Aaltokukka Joo ja toi nenä työntäjään päin on itsellekin mukavampi kun voin jutella lapsen kanssa ja kommunikoida ilmeillä ym.

Nyt tuli sellainen uusi probleema, että useimmat vaunut on tosi lyhyitä istuinosasta, eli että lapsen pää ottaa sitten pian jo kuomuun kiinni. Onko teillä kokemusta mitkä ois rattaita, joissa pitkä selkänoja? Ilmeisesti se selkänojan pituus on tärkeämpi kuin vaikka jalkatuen pituus, kun niitä jalkoja voi roikottaa tuen ylikin..

Monet rattaat on muka 4-vuotiaaseen asti painorajoitukset puolesta, mutta ei kai se auta jos pää ottaa kiinni kuomuun.. Useassa selkänoja on vain 45 cm ja korkeimmillaankin vain n. 50 cm. Joissakin harvoissa on sitten 55 cm tai muutamissa tonnin hintaisissa 58 cm 😝

Muokattu viimeksi:
@Aaltokukka Joo ja toi nenä työntäjään päin on itsellekin mukavampi kun voin jutella lapsen kanssa ja kommunikoida ilmeillä ym.

Nyt tuli sellainen uusi probleema, että useimmat vaunut on tosi lyhyitä istuinosasta, eli että lapsen pää ottaa sitten pian jo luomuun kiinni. Onko teillä kokemusta mitkä ois rattaita, joissa pitkä selkänoja? Ilmeisesti se selkänojan pituus on tärkeämpi kuin vaikka jalkatuen pituus, kun niitä jalkoja voi roikottaa tuen ylikin..

Monet rattaat on muka 4-vuotiaaseen asti painorajoitukset puolesta, mutta ei kai se auta jos pää ottaa kiinni kuomuun.. Useassa selkänoja on vain 45 cm ja korkeimmillaankin vain n. 50 cm. Joissakin harvoissa on sitten 55 cm tai muutamissa tonnin hintaisissa 58 cm 😝
Mulla on vanhahkot Emmaljungat, joissa on isot ilmarenkaat, korkea selkänoja+ korkealla oleva kuomu ja nenän suunnankin saa itse päättää, mutta matkarattaiksi niitä ei voi kyllä sanoa... tai siis ne ovathan ne muksulle hyvät rattaat matkustaa 👀
Riikan lentokentällä oli matkustajille vapaasti käytössä matkarattaita mielestäni tosi korkealla selkänojalla. Vaan kuten kuvasta näkyy nuo renkaat ...
IMG20240104171111.jpg

Muokattu viimeksi:
Meillä oli Verkkokauppa.com:sta kotona kokeilussa Hauck Walk N Care -matkarattaat, joista kirjoitin aiemmin. Ovat jo paketissa lähdössä takaisin, kun eivät oo meille sit kuitenkaan hyvät. Kasattuna kokoero Emmaljunga NXT90 -rattaisiin oli yllättävän pieni. Painokin tosi lähellä samaa, mut sit kuitenkin heppoisemmat ja ainakin parilla kokeilulla ärsyttävät kasata (aivan kuten noiden englanninkielisessä testausvideossa oli). Ja toisaalta... Jos joku on kiinnostunut noista, niin kannattaa seurata Verkkokauppa.com:n outlettiä. Eiköhän nuo meillä käyneet rattaat tuu sinne pian hyvällä hinnalla. 😉🤭

Jos soratiet ja juurakot on tärkeämpi kriteeri kuin kaikin puolin pieni koko, niin Brio Racet on koottuina ainakin jonkun blogitekstin mukaan alle tuon 45 cm korkeudeltaan. Niissä on neljä yhtä isoa pyörää, ja muutenkin tukevammat kuin perus matkarattaat. Niitä ei ole enää vuosiin saanut uutena, mutta käytettynä näkyy aika ajoin, olivat suositut vissiin aikoinaan. Meillä on kirjastossa sellaisia lainarattaina 😅😅 ja olen siksi päässyt niitä kokeilemaan.
Ostettiin joskus käytettyinä ulkomaan matkalle, ovat kestävät laittaa ruumaan, menevät pieneen tilaan ja kulkee helposti mukulakivikaduilla. Edelleen palvelevat mummolarattaina.

Enpä nyt enää muista mitkä matkarattaat meillä oli aikoinaan. Sai pienempään tilaan, kun etupyörät sai irti. Yhden kerran meinattiin jäädä jumiin paikallisbussiin ( Espanjassa) kun käytävä oli tosi, tosi kapea.. No, herrasmiehet auttoivat nostamaan ne rattaat ulos ja sisään

Meillä oli ehtona isohkot, ei kääntyvät pyörät, koska silloin oli meillä vielä hiekkatie.
(Oli meillä esikoisella myös jätti-isot Brion varsinaiset rattaat, mutta ne eivät mahtuneet autoon millään)

Kuopukselle ostettiin sitten sellaiset Emmaljungat, jotka sai mahtumaan takakonttiin..

Takaisin