isän hoitovapaa ja äidin äityslomasta

Mirputin86

Jostain jotain jo tietävä
Hei kyselisin ketkä ovat samaan aikaan töistä hoitovapaalla kun äiti on äitiysrahakaudella?
mies haluaisi jäädä hoitamaan kolmea isompaa lasta kotiin hoitorahalla kun olemme saamassa neljännen pian.
mutta kysymys kuuluu miten tullaan toimeen? maksaako työpaikka mitään isälle?taikka liitto? Vai vaiko ainostaan kela josta laskiskelin että 3 lasta yksi alle 3v n.400e/kk aika pieni verrattuna 1600-1800e/kk palkkaan.....!
lapsilisät ja mun äippäraha ei ole suuria joten mietin ennenkuin lähen häiriköimään pomoamme asiasta..
On meinaa talolaina niskassa ja pitäis tulla toimeen.
tai ainakin käsitin että näin voi laillisesti tehdä, Kellään kokemusta??

En tiiä tuleeko vastaus liian myöhään, mutta laitetaan nyt kuitenkin... Eli mun käsittääkseni isä ei voi jäädä kotiin hoitorahalle niin kauan kun sulle maksetaan äitiys-/vanhempainrahaa. Ainakaan mä en voinut saada hoitorahaa siltä ajalta kun mies on kotona isäkuukaudella, luulis että pätee molemmin päin tuo, ettei kahta etuutta makseta samaan perheeseen päällekäin. Tuo maksaako työpaikka mitään riippuu varmaan alasta ja tessistä. Toivottavasti oli jotain apua. Kannattaa käydä kelassa kyselemässä vaihtoehtoja, siellä osataan varmasti enemmän neuvoa.

Käsittääkseni liitosta tai työnantajalta ei mitään tule. Teillä kun kuitenkin tuo toisiksinuorin on vielä alle kolmen, niin ei siinä pitäisi olla estettä etteikö isä voi jäädä hänestä hoitovapaalle. Varmaan oletkin selvittänyt mahdollisen kuntalisän? Sitten pankista voi saada lyhennysvapaata ainakin muutamiksi kuukausiksi, korot tosin pitää siltäkin ajallta maksaa.

Juu, ei makseta molemille, kun itsekin ajattelin mennä töihin siksi kuukaudeksi, kun isä jää kotiin ja sitten jatkan äippäloman loppuun. Tai mahdollisesti pidän siihen perään vielä kesälomani ja vasta sitten jatkan äippäloman loppuun, en ole vielä päättänyt. Mies oli vaan tyytyväinen kun jää kesäkuuksi kotiin ja yrittää sitten saada kesäloman siihen perään niin ollaan sitten molemmat kotona tytön kanssa [:)]

YKKÖSALTTO
Alkuperäisen kysyjän tapauksessa ymmärtäisin ettei pitäisi olla estettä saada yht'aikaa. heillähän on silloin vauva josta äiti on äitiyslomalla ja toiseksi nuorimmainen joka on alle kolmivuotias ja sikäli oikeutettu hoitovapaaseen. Nämähän ovat kaksi eri korvausta? Miksi siis ei voisi jäädä isä hoitamaan tätä toista alle kolmivuotiasta? Siis tosiaan itse odotan esikoista joten faktatietoa ei minulla ole.

Tästä linkistä
http://www.mol.fi/mol/fi/02_tyosuhteet_ja_lait/011_tyosopimus/06_perhevapaat/index.jsp

löytyy teksti:Toinen vanhemmista voi kuitenkin pitää yhden hoitovapaajakson samanaikaisesti toisen vanhemman äitiys- tai vanhempainvapaan kanssa.

Sen sijaan työnantaja ei maksa mitään kenellekään siitä että vaimo on äippälomalla ja mies hoitovapaalla. Työnatajat yleensäkään eivät maksa hoitovapaalla olosta mitään (tietenkään). Joidenkin alojen TES:issa on kuitenkin esim. kolme kuukautta palkallista äitiysloman alkajaisiksi. Mutta tämä maksetaan siis äitiyslomalaiselle, ja vain jos oman alan TES niin sanoo. Isyyslomiahan mies voi sitten pitää aika paljon, nekin löytyy tuosta linkistä.

Kelasta saa sen hoitorahan ja that's it.

Takaisin