Hei,
Uusi täällä ja pitkän harkinnan jälkeen päätin kirjoittaa ja hakea vertaistukea ja kokemuksia. Laitoinkin aikaisemmin viestiä jo toiseen ketjuun.
Sain juuri itse maanantaina lähetteen piikitys-hoitoihin, jotka aloitetaan luultavasti alkusyksystä. (Ilmeisesti lähetteestä itse toimintaan menee se n. 3kk) En malttaisi odottaa, mutta jotenkin pitäisi oppia rentoutumaan kesällä.
Takana 3 yli vuotta yritystä, jonka aikana oma hormonitoimintani/kuukausikiertoni ei ole palautunut. E-pillerit lopetin toukokuussa 2015. Clomifemit ja Letrozolit kokeiltu tuloksettomina, munarakkulat eivät kasva, en ovuloi ja kuukautiset ovat hyvin epäsäännölliset. Lähinnä tulevat Terolutin avulla. Maanantaina oli kp 14 ultra ison Letrozol kuurin jälkeen. Tuloksena vain pari 10mm munarakkulaa... eli ei tulosta odotettavissa näillä hoidoilla...
Hetken jo viime syksynä kroppa näytti toimimisen merkkejä, mutta kevään kova työpuristus ja ilmeisesti liian terveellinen tuokavalio/liikuntakombo sai kropan sitten taas tukkoon. Paino laski pari kiloa ja tässä taas ollaan....
Muuten kroppa ”priimaa kamaa”. Eli mitään ei ole löytynyt minusta eikä miehestä.
Ikää on 30-v ja lapsia ei ole vielä. En haluaisi stressata asiasta, mutta hivenen alkaa turhauttaa. Sain lääkäriltä ohjeen ottaa kesän rennosti, välttää liikaa liikuntaa ja syödä hyvin. Olen paljon liikkuva ja melko (liianko?) terveellisesti elävä nainen, kuulemma pieni painon nousukaan ei olisi haitaksi, vaikka normaalipainoinen olenkin. (Eli hyvällä omatunnolla voisi kesän syödä jätskiä). Hieman ahdistaa ”liikkumattomuus”, koska kova treeni on mulle tapa purkaa stressiä ja rentoutua. Toisaalta, kun nainen olen, ahdistaa myös tarkoituksenmukainen painon (rasvaprosentin) nostaminen, koska en tosiaankaan mikään alipainoinen ole. Ennemminkin urheilullinen. Yksi lääkäri totesi mun ”näyttävän hyvin terveeltä”.
Onko teillä kokemusta liikunnan vähentämisestä tai muuten vaikutuksista? Ruokavaliosta?
Millaisia kokemuksia teillä on ollut hoidoista? Oletteko itse muuttaneet esimerkiksi ruokavaliota johonkin suuntaan? En ole kaiheasti löytänyt tästä aihepiiristä juttua ja siksi olisi mukava kuulla muiden asian kanssa kamppailevien ajatuksia näin lähes reaaliaikaisesti :). Kaikki vertaistuki on nyt erittäin kaivattua.