Näin aineenopettajan näkökulmasta inkluusiossa on hyvät ja huonot puolensa.
Inkluusio auttaa oppilaita kohtaamaan erilaisuutta, joka oikeasti rikastuttaa heidän kokemusmaailmaansa sekä esim. ongelmanratkaisukykyä ryhmätöissä. Inkluusio ei tarkoita sitä, että tarkkisluokkalaiset ängetään kaikki yhteen luokkaan. Inkluusio tarkoittaa esim. S2-oppilaiden tai esim. dysleksian tai muiden oppimisvaikeuksien takia tehostettua tai erityistä tukea saavien oppilaiden opiskelua tavallisen luokan kanssa.
Omasta kokemuksestä yllättävää kyllä erityisen tuen oppilaiden häiriköinti luokassa on harvinaisempaa kuin kännykänkäyttö. Kännykkää käyttävät kaikki, mikä on oikeasti työssäni se vaikein osuus: opetuksen eriyttäminen on sata kertaa helpompaa, kuin saada kännykkäaddiktilta puhelin pois.
Inkluusio ongelmana on se, että poliitikot näkevät tässä keinon säästää rahaa, vaikka inkluusion onnistuminen tarvitsisi vähintäänkin sen, että ne erityisluokkien erkkaopet siirtyisivät tavallisiin luokkiin. Koulussa jossa tällä hetkellä opetan, ei ole koulunkäyntiavustajia "tavallisella puolella" ollenkaan, sillä koululle korvamerkatur avustajavarat ovat kaikki kiinni vammaisopetuksessa.
Tässä ei auta se, että hyvää tarkoittavat vanhemmat tulevat kouluun katsomaan miten heidän lapsiaan opetetaan, vaan se, että kunnallis- ja eduskuntavaaleissa äänestää puolueita, jotka ajavat perusopetuksen asiaa. Harmi vaan, että bensan veronalennus tai pääomaverotus on monelle tärkeämpää kuin lasten tulevaisuuteen panostaminen.
Lopuksi esitän vielä toiveen siitä, että kodit toimisivat enemmän yhteistyössä koulujen kanssa. Koulua vastaan hyökkääminen ei auta mitään, lisää vain opettajien ja muun henkilöstön kuormitusta. Jos oikeasti haluaa asioihin vaikuttaa, niin vie kehitysideat suoraan ylemmälle tasolle. Sinne me opettajatkin pyritään viemään painetta, kun näin ruohonjuuritasolla tuntuu siltä, että vastahan sitä on saanut yhden hankkeen maaliin, kun heitetään jo uusi toimintamalli kehiin ja yritä siinä sitten pitää oppilaat ja huoltajat ajantasalla missä mennään