Influenssarokotus

Sanis

Silmät suurina ihmettelijä
Otatteko itsellenne influenssarokotuksen raskauden aikana? Senhän saisi ilmaiseksi?
Onko kellään kokemuksia - kannattaako ottaa?

Viime kerralla neuvolassa tästä sanottiin ja käskettiin miettiä asiaa seuraavaan neuvolakäyntiin mennessä...
 
Otin ja otan. En saanut oireita rokotteesta. Meillä mies ei ottanut, eikä saanut flunssaa kuten ei muukaan lähipiiri. Tiedä sitten hyödystä.
Lapsi pysyi kyllä terveenä, mutta meillä ei myöskään polteta joten... Paha sanoa mikä sen hyöty on.
 
Mää oon nyt kovasti miettinyt tätä rokotusasiaaemoticon . Esikoisen aikaan en ottanut rokotetta, enkä sairastunut. Viimeksi olin influenssassa vuonna 2009 ja sitä ennen 2001. Poikahan kyllä saattaa koulusta tuoda kaikenmaailman pöpöt, samoin mies töistä ja jos itse vielä töihin pääsen niin altistuuhan sielläkin. En hauaisi mitään ylimääräisiä rokotteita ottaa, mutta influenssa on varmaan inhottava sairastaa raskaana, varsinkin sitten se yskä!
 
Mä olin päättänyt etten ota, mutta päätin kuitenkin ottaa kun neuvolasts kertottiin mun rokotteesta siirtyvän suojaa kevättä varten myös vauvalle. Jos sen kävisi joku päivä hakemassa. Ikinä en ole ottanut influenssarokotetta enkä päiväkotityöstä huolimatta ole koskaan saanut influensaa.
 
Mä otin sen sikapiikin silloin, kun odotin meidän kakkosta. Raskausviikkoja oli tuolloin n. 8 täynnä. Oli tosi tosi vaikea päätös, mutta ajattelin että siitä olisi enemmän hyötyä kuin haittaa. Raskaus sujui hyvin ja ainakin vaikuttaa siltä, ettei poika ko. rokotteesta mitään vaurioita saanut. Jos nyt taas kysyttäisiin sikapiikin otosta, niin en välttämättä kyllä ottaisi... Nyt en ole edes ajatellut koko rokoteasiaa tuon perusinfluenssan suhteen eikä sitä ole nauvolassa vielä tarjottu/kysytty. Ehkä sitä kysytään seuraavalla kerralla. En ole kyllä tietääkseni ikinä influenssaa sairastanut, joten taitaa olla niin etten sitä ota. Mutta katsotaan nyt, voihan se mieli vielä muuttua. Ja eikös se annettava rokote sisällä nyt sen sikainfluenssarokotteen myös? Tosin ilman sitä adjuvanttia, joka aiheutti erilaisia ongelmia.
 
Aamulla laitettiin neuvolakäynnin yhteydessä. En ole ennen ottanut, enkä sairastanut influenssaa. En ollut ajatellut asiaa, mutta kun hoitui tuossa samalla, niin otin. Vielä ei ole mitään oireita tullut, yleensä on vain käsi kipeä pari päivää.
Rokotetta suositellaan raskaana oleville, mutta silti itse olen aina epäileväinen, kun jotain "ylimääräistä" annetaan/laitetaan, varsinkin nyt raskaana ollessa..

 
Onko moni ottanut rokotteen? Itse jäin vielä miettimään. Olisin saanut sen maanantaina neuvolassa, mutta en vielä ottanut. Seuraava neukku on jouluviikolla niin siihen mennessä pitäisi päättää.
 
Mulle sitä ei ole neuvolassa edes tarjottu. Eli en ole ottanut. Ens viikolla on lääkäri, joten odotan mielenkiinnolla että otetaanko siellä asiaa esille. Jos eivät ota, niin tuskin alan rokotetta pyytämään.

Töissä olis saanut ilmaiseksi, mutta mulla oli just silloin pieni flunssa kun niitä olis jaettu ja en ollut oikein osannut päättää otanko vai en. Sikapiikin otin silloin aikanaan ja sain siitä kuumeen. 
 
En ota. Viime raskaudessa sai mut ylipuhuttua ottamaan sen sikapiikin ja otin,  mutta nyt kadun. Enää en ota.
 
Olen aikaisempina vuosina ottanut sikapiikin, kun töistä on saanut. Joskus pientä lämpöä on illalla noussut. Nyt otin tiistaina piikin neuvolassa. Käsi tuli huomattavasti vähemmän kipeäksi kuin aiemmin (pystyin nukkumaan myös piikkiolan kyljellä) eikä lämpöä noussut. Kuulin myös, että vauva saisi keväälle suojaa valmiiksi, kun piikin ottaa. Tiedä sitten. Puolisokin otti piikin jo aiemmin, kun kuuluu riskiryhmään. Jospa meillä nyt tulevanakin vuonna selvittäis vain pienellä nuhalla flunssa/influessa-aalloista. 
 
Mää en oo vieläkään  päättänyt otanko rokotetta... Just juttelin yhden kaverin kanssa, niin hänen kuopuksellaan oli influenssa 3 kk iässä ja joutui teholle keuhkokuumeen takia. Äiti ei siis ollut ottanut rokotetta.

 


Armuska kirjoitti:
Kuulin myös, että vauva saisi keväälle suojaa valmiiksi, kun piikin ottaa. Tiedä sitten.

Näin omakin terkkari kertoili, ja otin sitten sen influenssapiikin viime neuvolassa.
 
Multa terkkari neuvolassa kysyi kuin ohimennen. En halunnut ottaa. Sikapiikin otin helmikuussa 2010 ja se nosti kuumeen ja kova yskä myös tuli. Migreeni myös tuli yllättäen vaikka  teininä oli viimeksi ollut. En siis halunnut mitään ylimääräistä rasitetta.

Joulun aikaan minulla oli nuha, pahempi kuin aikaisempi joka oli noin reilu kk aikaisemmin. Kuumetta/lämpöä ei tietääkseni ollut (37,2) koska en ole varma mikä oma raskauden aikainen normaali ruumiinlämpö on. Kurjahan se oli olla kun ei voinut oikein mitään lääkettä ottaa, piti vain sarvikuonolla ja saunalla pärjätä. Tauti alkoi mennä jo ohi kun mies sitten sairastui. Hänellä taitaakin sitten olla influenssa. Kuumetta toista päivää ja kova yskä. Tiedä sitten onko sama tauti mikä mulla oli vain onko tässä odotettavissa samaa itsellekin lähiaikoina :(
 
Takaisin
Top