Influenssarokotus vai ei

annn

Jostain jotain jo tietävä
Päivitys: Neuvolassa sanottiin etteivät anna rokotetta ennen kuin on vähintään 12 viikkoa täynnä, eivät halua ottaa mitään riskejä että menisi kesken rokotteen vuoksi.



Onko teillä minkälaisia mielipiteitä syksyn rokotuksista?

Itse kuulun riskiryhmään ja yleensä olen rokotteen ottanut, nyt vaan olen miettinyt kovasti sen vaikutusta sikiöön. Onko enemmän haittaa vai hyötyä?
 
Itse ainakin otin viime syksynä rokotteen ollessani raskaana, ja meinaan ottaa nytkin. Rokote antaa suojan myös syntymättömälle lapselle, joten en näe siitä mitään haittaa ainakaan olevan. Ainakaan itselleni ei viimeksi ollut, joten uskallan sen myös nyt ottaa. Ja otamme myös tyttärellemme rokotteet.
 
Lääketeollisuus on bisnes. Tavoite on maksimoida taloudellinen voitto. Kun taloudellinen voitto halutaan maksimoida, jää ihmisen hyvinvointi kakkossijalle.

Muistatteko lintuinfluenssarokotteista seuranneet narkolepsiatapaukset lapsilla ja teineillä? Luuletteko, että se oli lääketehtaiden vahinko (ja eiväthän ne edea tainneet virhettään myöntää edes..) Monilla rokotteilla ja lääkkeillä taitanee ihan tahallaan olla vakaviakin sivuvaikutuksia, saadanhan siten niihin myytyä taas uusia lääkkeitä ja, kas kummaa, taloudellinen hyöty laaketeollisuudelle on taas taattu.

Kannattaa lukea aiheesta vähän enemmän myös vaihtoehtoisista medioista (voin tähän linkkejä myöhemmin kaivaa, nyt on niin kiire, etten millään ehdi). Lääketeollisuuden propagandaa lukiessa kannattaa todellakin pitää mielessään kapitalistiset tavoitteet: voiton maksimointi ja mitä siitä todelliselle hyvinvoinnille seuraa.

Itse käytän kemiallisia lääkkeitä hyvin harkiten, ja luonnontuotteiden olen usein huomannut olevan myös tehokkaampia vaivaan kuin vaivaan. Samaa metodia aion toteuttaa myös tulevan lapseni terveyden turvaamiseksi, ja olen varma, että hänestä tulee näin paljon terveempi ja hyvinvoivempi ihminen, kuin vain apteekin lääkkeihin luottaen.
 
Mä olen yleensä hyvinkin rokotemyönteinen mutta en katso tätä influenssarokotetta tarpeelliseksi.  Lapset ovat myös perusterveitä joten en heillekään rokotetta ota.

Sikainfluenssarokotteen otin koska olin tartuntavaarassa ja sikainfluenssassa oli sangen iso keskenmenoriski.  Näissä on aina syytä arvioida haitat ja hyödyt, olen ehdottomasti sitä mieltä että hengissä oleva narkoleptikko on ehdottomasti parempi kuin kuollut lapsi ilman narkolepsiaa.
 
En ottanut edellisen raskauden aikana sikainfluenssarokotetta, enkä ota rokotteita nytkään. En ole ottanut influenssarokotetta kuin kerran työkavereiden painostuksesta. Esikoiselle on kuitenkin annettu rotaa lukuun ottamatta kaikki rokotteet aikataulun mukaisesti.
 
Mä oon aika samoilla linjoilla Moonin kanssa. Oon aika rokote- ja lääkemyönteinen, mutta influenssarokotuksesta en usko olevan hyötyä... Meilläkin löytyy liki 3v napero, joka elämänsä aikana on tainnut olla kolmesti kuumeessa ja sairaspäiviä yhtä monta takana. Myöskään päiväkodin aloitus viime keväänä ei vaikuttanut, tuo ei ole sieltä ollut kertaakaan poissa, vaikka tauteja on siellä kavereilla ja hoitajilla jyllännyt. Eikä meidän perheen aikuisillakaan oo kovia taipumuksia sairastua, eli ei nyt ehkä oteta...

Possunuha-aikaan mä kuuluin kans odottajista niihin, joille ekana alettiin rokotetta laittaa. Mä mietin ja pohdin ja surin sitä pitkään, en ois halunnut, koska en jotenkin "uskonut" siihen, tai siis oli vaan sellanen outo olo. Kuitenkin neuvolantäti sai mut ylipuhuttua ja rokotuksen kävin hakemassa, enempi syntymättömän lapseni kuin itseni suojaksi (kun pelkona oli, että vastustuskyvytön vauva syntyy johonkin aivan hirveään epidemiaan). Ei meille siitä (kummallekaan) onneks mitään sivuoireita tullut, mutta kyllä mua silti vähän harmittaa, että mut se ylipuhuttiin ottamaan. Toisaalta nyt kun luin Moonin sanat; parempi narkoleptinen lapsi kuin kuollut lapsi, niin tottahan tuo on.

Mutta ei, ei meille silti influenssarokotusta, vaikka työpaikalta mäkin sen saisin.
 
Mä en aio ottaa enkä otata tytöllekään. Oon noissa rokotuksissa vähän samoilla linjoilla sen suhteen, että mitään ylimääräsiä ei oteta, koska oon myös hyvin skeptinen ton lääketeollisuuden suhteen, ei se kauheen nättiä peliä ole, mitä siellä pelataan. Ja kyllähän media osaa hysterisoida kaiken mahdollisen niin hienosti, että ihmiset luulee ja kuvittelee, että maailmanloppu on tulossa. En muista tilastoja esim. sarsista ja sikainfluenssasta, että kuinka monta siihen nyt sitten loppujen lopuksi kuolikaan. Mutta joo, tää on vaan mun kanta, jokainenhan tekee ne omat päätökset. :)
 
Noi sars- ja lintuinfluenssahan oli siitä iisimpiä sairauksia että eivät tarttuneet ihmisestä toiseen.  Sikainfluenssa tarttui ja siihen kuoli siis ihan perusterveitä ihmisiä eikä pitkäaikaissairaita ja vanhuksia niin kuin influenssiin yleensä. Mutta se sikainfluenssahysteriakin meni kyllä överiksi, ensin tapeltiin rokotusjonossa ettei kukaan muu vaan ehtisi itseä ensin ja sitten tapeltiin että kuka korvaa mitäkin kun oli "pakotettu" ottamaan rokote...
 
Minä en ole oikein päättänyt vielä, miettinyt olen kyllä.. Olen periaatteessa rokotemyönteinen kun kyse on tutkituista ja turvallisista rokotteista (esim. ne mitkä lapsille tarjotaan) ja influenssarokote kuuluu varmasti myös näihin turvallisiin. Sikainfluenssarokotehan nyt oli ihan uusi ja nopeasti valmiettu tutkimaton rokote. Minä olen kuintekin viime vuosina joutunu laittamaan kroppani alttiiksi monille eri lääkkeille ja minusta tuntuu etten halua laittaa itseeni enää mitään ylimääräistä mikä ei ole todella tarpeellista. 
 
Mä ainakin otin rokotteen tänään. Koskaan ei oo tullut rokotteista mitään kummia oireita! Kuitenkin onhan se suositus että raskaana olevat ottaa rokotteen, koska influenssa voi sit olla astetta ärhäkämpi raskaana oleville. 
 
Kyllä mie otin rokotteen, vaikka en sitä koskaan ennen oo ottanut,mutta nyt halusin ottaa. En usko että siitä on mitään haittaa, ja ei ainakaan nyt pitäisi tulla sitä influessaa. :)
 
Kyllä otin myöskin rokotteen, mutta myös siksi kun hoitoalalla olen enkä halua asiakkaille tautia kantaa, puhumattakaan tuoda pöpöjä kotiin tai itse sairastua. 
 
Otin rokotteen eilen. Olen itsekin terveydenhoitaja ja kollegojeni kanssa juteltuani päädyin tähän ratkaisuun. Mitään oireita ei ole ilmaantunut, eikä toivottavasti tulekaan.
 
Takaisin
Top