Influenssarokotus, ottaakko vai eikö ottaa??

Onnekas84

Silmät suurina ihmettelijä

Ajattelin aloittaa tämän keskustelun, koska alkaa olla ajankohtainen. En ainakaan löytänyt tästä aiheesta toista keskustelua.

Mitä mieltä siis olette, eli onko rokotus turvallinen ja tarpeellinen? Aiotteko ottaa vai ette, ja miksi??

Rokotushan viimeisellä kolmanneksella otettuna antaisi lapselle suojan syntymän jälkeen 6kk:ksi, mutta mikä siinä suojassa on sellaista jota lapsi ei saa äidinmaidosta? Kuitenkin sanotaan, että imetys antaa lapselle "täydellisen" suojan perustauteja vastaan.

Otan koska rokotus on pienempi riski kuin tauti.
Oon sairastanut influenssan useamman kerran ja oli kyllä elämää hirveämpää. Yli viikko kovassa kuumeessa ja joka paikka sattuu niin ettei pysty nukkumaan eikä olemaan. Ja pahat jälkitaudit on tulleet melkein joka kerta. Toipumiseen mennyt vähintään kuukausi. Ja ilmeisesti raskausaikana kun immuniteetti heikkenee, on äidillekin normaalia vaarallisempaa sairastaa. Oon varma, että kesken olis mennyt jos olisin raskausaikana sairastellut noita.

Minä en aio ottaa. Koskaan en oo vielä influenssaa sairastanut *koputtaa puuta* ja toivon, etten tule sitä saamaankaan. En ottanut rokotetta esikoista odottaessanikaan. Ehkä ottaisin, jos olisi samanlaisia kokemuksia kuin Pippulalla...mutta tosiaan itse olen kyseiseltä taudilta säästynyt ilman rokotetta tähän asti, joten toivon ja myös uskon, että sama trendi jatkuu... :)

Niin ja tuohon imetyksen tuomaan suojaan vielä. En ole terveysalan ammattilainen, mutta omalla maalaisjärjelläni ajattelen, että koska influenssa on virustauti, ei äidin elimistössä ole sille vasta-aineita, ettei äiti itse ole tautia sairastanut tai saanut rokotetta. Kun eihän se elimistö tiedä mitä vastaan puolustautua, kun ei ole kohdannut "hyökkääjää". Toki äidinmaidossa on kaikenmaailman suoja-aineita, jotka vahvistavat vauvan immuniteettia, mutta luulen, ettei se tällaiseen virustautiin suoraan tepsi...
Mielestäni pienen vauvan (etenkin vastasyntyneen) riski sairastua influenssaan on kuitenkin melkoisen pieni, kun pitää huolen hyvästä hygieniasta (huolellinen käsien pesu jne.) ja siitä, ettei päästä kipeitä ihmisiä vauvan lähelle.

Ainakin tällä hetkellä ajattelen, etten ota sitä rokotetta. Joskus nuoremana tuli muutaman kerran otettua, mutta näin vanhempana en oo ottanu. Joskus 1-2 vuotta sitten sairastin viimeks diagnosoidusti influenssan.

Saman kysymyksen äärellä täällä olen.. Tässä nyt muutenkin koko ajan jos jonkinnäköistä flunssaa ja köhää niin pelkää että se influenssakin sieltä hyökkää niskaan heti kun mahollista.. 
Raskaus on ensimmäinen ja yli kahden vuoden yrityksen jälkeen hedelmöityshoidolla alkuun saatu niin sitä pelkkää ihan kaikkea mahdollista joka saattaisi aiheuttaa lapsen menetyksen.. 
viikkojakin vasta 6+3.. 

Itse otan rokotuksen, jo työnikin puolesta se on hyvä (hoitaja). Raskaus on kuitenkin niin suuri toive myös, että en halua vaarantaa mitään. Nimim. keskenmenon jo kokeneena. Jos okin pieni piikki voi ehkäistä minun ja ehkä tulevan sikiön huonon olon, niin olen valmis siihen. :) mutta silti sitä mieltä että jokainen päättää omalta kohdaltaan mikä on omalta osalta järkevää. :)

En ota. Jossain lehdessä oli just artikkeli, että influessarokote lisää keskenmenon riskiäkin. Aina oon pärjänny ilman influessarokotteita, joten enköhän nytkin. Pidän vastustuskykyä yllä luonnollisin konstein ja luotan siihen, että kehollani on voimaa taistella mahdollisia pöpöjä vastaan vaikka raskaana olenkin.

Mutta entä lapset? Kannattaako pienet lapset rokottaa influenssaa vastaan? 1 vuotias poika mulla enkä ole yhtään varma tästä rokotteesta. Mies oli sitä mieltä ettei haluaisi rokottaa, mutta itselläni ei vielä oikein mitään mielipidettä. kahden vaiheilla olen, joten mielipiteitä kiitos!

Otan ja otin viimeksikin, kun olin raskaana. Muulloin en ole ottanut.

Keskenmenonriskiä ei ole, kun vauva on riittävän iso. Meillä ainakin neuvolassa sanoi ajankohdan jolloin vois turvallisin mielin käydä ottamassa. Oisko se ollut, kun alkaa tuo viimeinen kolmannes...

En ota. En raskaana ollessa, enkä muutenkaan.
Hyvin sai vauva viimeksikin tautisuojan ilman rokotteita. Ja jostain syystä mulle ei nyt raskaana ollessa ole ollenkaan iskeneet taudit, ehkä jotain luonnollista suojaa.
Jos en olisi perusterve, ja influenssan sairastamisesta olisi joku riski, niin harkitsisin asiaa.

En itsekkään meinaa ottaa influenssarokotetta, sillä keskusteltuani neuvolassa kyseisestä rokotteesta, sanoi neuvolatäti, ettei tiedä laittavatko rokotukseen mukaan H1N1 rokotettakin, eli sitä samaa sikainfluenssa p***** mikä aiheuttanut lapsille ja nuorille narkolepsiaa ja muuta mukavaa. Vaikka rokotus suojaisikin lasta n. 6kk syntymän jälkeenkin, niin minähän en rokotteeseen koske pitkällä tikullakaan. Minusta ei ole ottamaan sellaista riskiä vain siksi, että itse säästyisin mahdolliselta sairastelulta. Olen muutenkin ollut koko tämän raskausajan kipeä, tauti kun lähtee niin tulee kohta jo takaisin taas eli terveitä päiviä täällä on mittarissa vain muutamia. Yksi sairastelu siihen päälle ei enään paljon paina, mutta rokotteeseen en koske. Kullakin tietenkin omat mielipiteensä ja jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi näkee, mutta täällä ollaan tätä mieltä =)

mietin itse pitkään ottaako vaiko eikö ottaa. Kysyin asiaa lääkäriltäni ja hän sanoi, että raskaana olevan on hyvä ottaa rokote. Ja tänä vuonna hänen sanojensa mukaan influessa on jotain eri kantaa kuin aiemmin, joten jos on sairastanut vuosi pari sitten influessan niin ei ole tähän versioon nyt sitäkautta immuniteettia.
Niinpä kävin piikillä neuvolassa.
naurattaa vieläkin kun neuvolan täti sanoi, minulle, että sinähän potkit, itset ja huudat paljon vähemmän kuin edellinen asiakas :)  Aula oli täynnä pikkulapsia, jotka olivat käyneet piikillä.
Ei tullut huonoa oloa eikä mitään.

En ole ottamassa, olen myös sitä mieltä että oma vastustuskyky pitää riittää tämmösissä asioissa. Muutenhan sitä aina vaan sairastuu kaikkiin pienempiinki tauteihin jos on aina jotain elimistön ulkopuolisia troppeja. Itsekin hoitaja ja myös sitä kautta saisin rokotteen ilmaiseksi mutta en nää syytä ottaa nyt raskaana ollessa enkä muutenkaan. Mutta en siis ole ollenkaan sitä vastaan jos kuka sen ottaa, jokaisella on omat syynsä ottaa tai olla ottamatta.

Mun mielestä rokotusasiaa ei pitäisi ratkaista "fiilispohjalta" vaan järkevä päätös perustuu tutkittuun tietoon. Kun terveydenhuollon ammattilaiset kerran suosittelevat rokotetta raskaana oleville, niin minusta on järkevää noudattaa ohjetta.

Takaisin