Influenssarokotukset 2021

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oletteko tänä vuonna oikeutettuja maksuttomaan influenssarokotukseen? Aiotteko ottaa kyseisen rokotuksen? Mitä tunteita herättää, että sen saavat vain vakavalle influenssalle alttiiden henkilöiden lähipiiriin kuuluvat mm. 6kk lapsen lähipiiri, lapset iältään 6kk-6v, raskaanaolevat ja riskiryhmäläiset?

Täällä tuore artikkeli "Influenssarokotus lapselle":
https://www.vau.fi/vauva/sairaudet/influenssarokotus-lapselle/

Olen vähän pettynyt ja yllättynyt, etten esim. itse sitä saa. Mutta aion ottaa omakustantaisesti. Toisaalta, viime vuonna piikit loppuivat kesken, ehkä siitä tämä linjaus?

En varmaan saa itse ilmaiseksi, miehestä en ole ihan varma saisiko (keuhkosairaus), ei kuulemma aio tänä vuonna ottaa. Itse vielä harkitsen. Melkein joka vuosi olen sen tainnut ottaa (raskaana tai pieniä lapsia taloudessa)
3 lapselle otetaan neuvolan kautta, koululaiselle ostetaan itse.

minä ja mies saadaan molemmat töistä, mä sain jo pari viikkoa sitten ja mies nyt. pojalle otetaan neuvolasta. isovanhemmista ainakin osa aikoo ottaa rokotteen myös.

Mie saan huomenna töiden puolesta, aion sìis ottaa. Tarkoitus olis raskautua, senkin takia haluan suojautua.

Tuntuu kyllä oudolta tuo ettei vanhemmat ja yli 6-v sisarukset saa ilmaiseksi rokotetta, kun on yli puolivuotias vauva talossa. Meillä tarkoittaa sitä että vain vauva on siihen oikeutettu. Eiköhän me oteta se omakustanteisesti, kun on tosiaan vauva. Kai tämä on siksi että riskiryhmäläisille riittäisi, kun viime vuonna ei riittänyt. Mutta eikö niitä sitten pystyisi varaamaan tarpeeksi...

Tuntuu kyllä oudolta tuo ettei vanhemmat ja yli 6-v sisarukset saa ilmaiseksi rokotetta, kun on yli puolivuotias vauva talossa. Meillä tarkoittaa sitä että vain vauva on siihen oikeutettu. Eiköhän me oteta se omakustanteisesti, kun on tosiaan vauva. Kai tämä on siksi että riskiryhmäläisille riittäisi, kun viime vuonna ei riittänyt. Mutta eikö niitä sitten pystyisi varaamaan tarpeeksi...
No äläpä. Viime vuodesta viisastuneena, eikö onnistunut isompi satsi. Nimenomaan nyt eikä koskaan tulisi kaikkien halukkaiden saada rokotus suoraan!

Sen influenssarokotteen maahantuonnin saatavuus on ollut rajallista. Monet muutkin maat haluavat rokottaa väestöään ja Suomi on aika pieni markkina maailman mittakaavassa. Lisäksi nämä tämänvuotisten influenssarokotteiden pää-/ennakkotilaukset on tehty jo viime keväänä, jolloin ehkä paikoin kuviteltiin nyt elettävän vähän normaalimpaa elämää Confused Face Toivoa sopii, että hankintojen suunittelijoilla oli taito ennustaa tämän kauden tarpeet..
Viimevuonnahan rokotteet olivat paikoin loppu eikä edes kaikille halukkaille riittänyt.

Me ollaan yleensä miehen kanssa saatu lapsen kanssa samaan aikaan influenssarokotus neuvolassa, minä ja lapsi kuulutaan riskiryhmään.

Olen ottanut ja puoliso on ottanut. Molemmat saatiin töistä, mutta itse olisin saanut muutenkin.

Saisin kai työnantajan kautta, mutta en ole ihan varma. Itse olen ottanut influenssarokotteen vain raskaana ollessa ja kun lapset olivat alle vuoden.

Koronarokotteet eivät olleet mitään verrattuna influenssarokotteen sivuvaikutuksiin, joten en ota sitä influenssarokotetta vapaaehtoisesti.

Nyt on kaikki oireet poissa, loppuviikosta hain influenssarokotuksen. Pistokohta oli vähän kipeä, mutta ei niin kipeä kuin viimeksi. Helpolla pääsin. :)

Saatiin miehen kanssa molemmat neuvolassa tänään rokotteet. Ilmeisesti meidän paikkakunnalla saa kyllä kaikki halukkaat, kun vaan vääntäytyy paikalle. Vähän on pistoskohta arka, ei sen kummempia oloja.

Me saatiin ilmaiseksi koko perhe neuvolasta. 2.v poika sai nenäsuihkeena. :)
Meidän kunnassa vain lapsi saa rokotuksen neuvolasta. Jos vanhempi kuuluu riskiryhmään, hänet ohjataan terveyskeskukseen rokotettavaksi. Minä ja mieheni haettiin rokotukset työterveyshuollosta, lapsi ei ole vielä saanut, kun neuvola-aika on peruttu jo kahdesti

Me saatiin ilmaseksi koko porukka. Kun ainut meistä kenelle olis pitänyt ostaa oli ekaluokkalainen, mutta ei tarvinnutkaan kun oli alle 6kk vauva. Nyt joulukuun lopussa vauvakin saa sen neuvolassa. Ollaan miehen kanssa molemmat riskiryhmäläisiä.

Takaisin