influenssarokote

blueberry

Silmät suurina ihmettelijä
Mitäs tuon influenssarokotteen kanssa, ootteko ottaneet / aiotteko ottaa, kun sitä neuvolassa suositeltiin? :) mietityttää kaikki tuommoset, että kannattaako vai ei...
 

otin jo sillon eka neuvolakäynnillä. 

En halua influenssaa enkä mitään jälkitauteja.  Itseasiassa en säästynyt jopa siltä syysflunssalta tänä vuonna vaikka yleensä saa ihan tavallisenki nuhan tosi helposti emoticon
 
Mulle ei ole neuvolassa edes suositeltu, eikä ole tullut edes puheeksi. Itse olen miettinyt, että taida ottaa. En ole tutkinut asiaa sen tarkemmin, mutta toisaalta nyt raskaana en taida oikein uskaltaa (ei mitään todellista järkisyytä tähän) ja toisaalta en ole kokenut tuosta rokotteesta aiemminkaan mitään suurta hyötyä. En siis ole huomannut eroa niiden talvien välillä kun olen tai kun en ole ottanut rokotetta.
 

Heippa;

Itse kävin ottamassa työterveyshuollossa, kun neuvolassa suositeltiin ja myös lääkäriystäväni sitä suositteli. Tautihan ei varsin mieluisa ole, ja jälkitauti voi kuulemma olla erityisen paha, jos sen raskaanaollessa saa. Eroahan edellisten talvien välillä ei toki huomaa, jos ei koskaan ole influenssaa sairastanut. Itse en ole aiemmin koskaan ottanut (paitsi viimevuonna sikaflunssarokotteen, kun olen terveydenhuoltoalalla), enkä influenssaakaan sairastanut. Mutta eihän sitä koskaan tiedä, mikä vuosi sen saa.

Hyötyhän juuri on se, ettei tautia saa. Vaikea sinänsä huomata, kun ei koskaan voi tietää, olisiko saanut muutenkaan. Eipä tarvi sitten jossitella, että olisinpa ottanut :)
 
Otin rokotteen, koska kuulun kahteen riskiryhmään. Raskaana ja diabeetikko. Odotin kuitenkin 12 viikon tietämille ennenkuin sen otin.
 
Itse en vielä ole sitä saanut, kun edellisellä kerralla neuvolassa sanottiin että viikkoja on vielä liian vähän (alle 12),mutta suosittelivat että ens kerralla voisi ottaa. Kai se sitten pitää ottaa, eihän se influenssa tietenkään vauvan kannalta hyvä juttu ole. Vähän vaan arveluttaa kaikki rokotukset viime aikojen keskustelujen jälkeen, mutta ilmeisesti tuon influenssarokotteen pitäisi olla ihan turvallinen.. :)
 

Otin rokotteen viimeisimmällä neuvolakäynnillä, kun 12 vko oli täynnä. Mie olen onnistunut imuroimaan alkuraskaudesta niin paljon tauteja ihteeni, etten enää halua nuita lisää. 
Lisäksi olen töissäni melko paljon ihmisten kanssa tekemisissä sekä pyörin sikaloissa, joten aika helpolla saan molemmat taudit.
 
En aio ottaa influenssarokotetta. Olen sellainen tautimagneetti, että varmasti jos tuon rokotteen ottaisin, saisin vielä enemmän tauteja kuin ilman sitä. Sikainfluenssan sairastin jo viime vuonna, joten koitan luottaa hyvään tuuriin, etten sitä toista kertaa enää saisi.
 
Heipparallaa!

Tulin juuri terveyskeskuksesta ja otin rokotteen. Sanoivat sitä turvalliseksi, ja oireita ei pitäisi aikuisella tulla. En ollut pahemmin miettinyt rokotteen ottoa, joten liikoja ajattelematta käväisin neuvolassa.
 
Oli muuten taas Tapiolassa nopea palvelu, samantien sain kävellä rokotushuoneeseen.

Mansikkainen


 
En ottanut, koska siinä oli samassa sikainfluenssarokote ja viime vuonna sain tästä rokotteesta niin kauheat oireet etten toista kertaa halunnut niitä. Pitkään kyllä mietin, että otanko vain en eikä neuvolassakaan sitä niin hirveesti tyrkytetty. Terkkari sanoi, että hyvä kun muistaa aina edes mainita :)
 
Meillä lapsettomuushoitoja takana vajaa vuosi ja nyt H15 :)
Lapsettomuuslääkärimme vastasi kysymykseeni ottaako rokotetta vai ei sanomalla, että kysy itseltäsi mielummin uskallatko olla ottamatta.

Jos influenssa iskisi päälle saati siitä tulisi jotain jälkitauteja, voi ne vaikuttaa heikentävästi istukkaan ja näin olleen vauvan hyvinvointiin. Streptokokki on myös vihulainen bakteeri joka heikentää istukan toimintaa ja usein jälkitaudeissa (mm.keuhkoputken tulehdus tms.) syynä on nimenomaa streptokokki.

Ja tänä vuonna ei tosiaan ole pelkkää inf.rokotetta vaan niissä kaikissa on mukana sika, mutta muistakaa, että tässä rokotteessa ei ole sitä viime vuotuista adjuvanttia mikä oli sikarokotteessa, joten oireita ei sinänsä pitäisi juurikaan tulla.

Itse otin rokotteen H11 ja kaikki edelleen ok. Olen terve eikä sivuvaikutuksia tullut.
 
Mä kanssa odotin tonne yli rv 12 ennen kuin otin piikin jottei tarvii sitä syyttää keskenmenosta tms. Eihän sitä voi koskaan tietää mitä tapahtuu mutta onpahan yksi huoli vähemmän.
 
Takaisin
Top