Influenssarokote

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PoPi's
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

PoPi's

Oman äänensä löytänyt
Rokotteen ottamisen hyviä ja huonoja puolia? Itse pähkäilen, ottaako vai ei. Koskaan en ole ottanut ja harvoin sairastan edes tavallista flunssaa. Olisi niin paljon helpompaa, jos kyse olisi vain omasta itsestä. Olisi kiva tietää oikeasti faktat asiasta. Aika yksilöllistä varmaan, mitä voi käydä, mutta kummasta voi olla vakavammat riskit lapselle?

Eiköhän rokotuksen hyödyt oo aika kiistattomat (löytyy helposti googlettamalla monta artikkelia). Tulee samalla pienelle vastustuskyky n 6kk:ksi eli meillä joulukuisilla käytännössä koko influenssakaudeksi. Ei pidä panikoitua aiemman sikalenssurokotteen takia. Yksilöllisiä eroja ei tietenkää kukaan voi ennustaa, mutta lääketieteessä pelataankin aina todennäköisyyksillä...

Popi's mietin ite kanssa noita hyötyjä ja haittoja. Normaalisti en ottais, mutta jos siitä vauva hyötyy niin tahtoisin ottaa. Meillä kun on noi isommat pojat päiväkodissa ja tulee olemaan vauvan synnyttyäkin osan päivää niin saattaa sieltäkin tuoda, toki muitakin pöpöjä.
Vaikee päättää ottaako vai ei.

Mulla on sellainen käsitys että sitä ei vielä saa tänä vuonna vauvalle. Ainakin 2013 kun kyselin esikoiselle joka oli tuolloin noin 5 kk muistelin että sanoivat ettei alle 6 kk anneta tätä rokotetta... Nyt pähkäilen esikoisen kanssa että ottaako vai ei.

Mä olen influenssa rokotus vastainen ollut aina (rokotusohjelma rokotukset kyllä annettu ja otetaan) mutta tänä vuonna otetaan koko sakki influenssarokotus just sen takia kun pikkunen syntyy pahimpaan influenssa kauteen:/ isommat kun kerhossa niin ne kantaa kaiken kotiin niin mielellään suojaa vauvan että se ei sairastais mitään suurempaa ihan näin pienennä!

Eemi, kun otat sen itselle ennen syntymää, saa vauvakin vastustuskyvyn 6kk:ksi. Kestää n 2 vkoa ennenku vastustuskyky äidillä kehittyy parhaimmilleen, et kantsii mennä ajoissa. Ja muutenki jos tulee jotain pientä kuumetta rokotuksen takii, niin kivampi potee sekin pois kun vointi on vielä hyvä. Mulla ei kyl koskaa oo tullu mitään muita oireita kuin ehkä käsi kipeeks päiväksi. Meillä ainakin neuvolassa saa ilmaiseksi koko pienen vauvan perhe.

Meillä ei oo ikinä otettu influenssarokotetta, eikä oteta nytkään.. Meillä ei oikeastaan sairastella ja jos ssairastellaan, niin taudit menee lievänä ohi. Riittäny ku syödään terveellisesti ja huolehditaan esim kaupasta tultua käsipesusta. Jos jtn tieteellistä haluaa, niin perustan mielipiteeni faktaan, että influenssarokotteeseen arvotaan sekotus viruskantoja ja rokotteen teho vaihtelee sen mukaan miten arpaonni suosii.

Mulle sanoi neuvolatäti, että kausi-influenssarokotteet on pitkään tutkittuja ja luotettavia, vaikkakin juuri tuo coktailin sekoitus ei aina mene ihan nappiin. Mutta silloin se ei vaan ole niin tehokas, ei siis vaarallinen. Sikainfluenssarokote sen sijaan oli nopeasti kyhätty eikä juuri tutkittu ja siitä sitten aiheutuikin ongelmia. Eli ei tarvitse ainakaan sen takia jättää tuota kausirokotetta ottamatta, että pelkäisi sen olevan vaarallinen.

Ite olen harkinnut rokotteen ottamista miehen kanssa, kun tosiaan vauva kaikkein pienimmillään ja herkimmillään juuri silloin influenssakautena. Muuten en ole minäkään koskaan ottanut.

Itse olen Warheartin kanssa samalla kannalla. Meillä ei ole otettu kausi-influenssarokotetta eikä myöskään nytkään. Riittävä käsihygienia ja asioiden huomiointi tähänkin mennessä riittänyt. Vastustuskykyä kun pystyy ihan luonnollisestikin vahvistaa :) Ja suht nopeastihan noi kausirokotteet kyhätään vastaamaan sitä kyseistä kautta vastaamaan. Voihan ne samaa pohjaa käyttää mitä aiemminkin. Ainakin tällainen mielikuva itsellä noista on. Ja mieheltä löytyis vielä enemmän rokotevastaista tietoutta ja propagandaa ympäri maailmasta, mutta jätetään ne ny pois :)

Eihän tuokaan 100% varmuudella suojaa, influenssa voi muuntautua koko ajan. Viime vuonna ehti muuntautua, eikä rokotteesta ollut mitään iloa. Ja se aine, jota possunuharokotteessa oli (joka aiheutti narkolepsiaa) ei olla enää käytetty. Ja juu, googlettamalla löytyy vaikka ja mitä asioita, etenkin kaikki lääkärisivustot suosittelee, mut tottakai suosittelee, siitähän niille maksetaan. Naapuri otti viime vuonna rokotteen, ja sai aivan järkyttävät jälkitaudit. Ei pysty enää mitään särkylääkkeitä syömään, allergisoitu niin pahasti kaikille, tulee heti mm. nokkosihottumaa. Mutta juuri se, että kumpi voi olla pahempi, influenssa + jälkioireet vai se mitä rokotteesta saattaa aiheutua?

Juu, ei meille mitään rokotteita. Lapsia peloteltiin sillon kun toi sikarokote oli ajankohtainen. Jopa opettajat oli uhkailleet että kuolee jos ei ota. Toisaalta kun sitten kukaan ei kuollukaan vaikkei rokotusta ollut niin lapset oppi kyllä enemmän uskomaan mua tällaisissa asioissa. Vaikka ihan hurjalta tuntui sillon olla lähes ainoa joka ei anna rokottaa lapsiaan, mut olin lukenu tosiaan paljon niistä hurjista jutuista mitä se rokote teki.
Suurin osa rokotteista on kuitenkin vain lääkefirmojen myyntiä eikä todellakaan tarpeellisia normaali terveille ihmisille...

No voi vattu...tänään neuvolakäynti ja olin vielä erikseen soittanut ja pyytänyt saavani rokotteen samalla, joka kirjattiin tietoihini. Sen sijaan että saan sen minkä pyydän niin jauhetaan voimavaroista ja muuta kakkaa, jota voin keskustella mielin määrin ihan muualla... Ja pahus kun alkaa itsellä muistipätkiä, niin hokasin tämän vasta kotona :( Murr, nyt nyppii ja pahasti...

Me kans päätettiin ottaa rokotus miehen kanssa. Ensi viikon neuvolassa pistetään. Vaikka pahin bakteeripesä onkin tähän asti ollut mun työpaikka (alakoulu), jossa en tietenkään nyt sitten ole, niin kantautuu niitä bakteereita ihan vaan kaupasta, kyläpaikoista, kerhosta, neuvolasta. Ja jotenkin tuntuu, että miehen työpaikalla on porukka töissä puolikipeenä, kun se tuo aina sieltä jonkun yskän kotiin.

OT: kävin tk:ssa yleispuolella näyttämässä kipuilevia korviani, niin jos en sinne mennessä ollut kipeä, niin ihme jos en mitään pöpöä sieltä saanut: tk täynnä köhiviä vanhuksia ja nuhaisia lapsia :D

Mä en tiedä miten meidän rokotteiden kanssa käy, kun täällä ne annetaan avoimessa neuvolassa ja molemmilla kerroilla meillä on sen jälkeisenä päivänä menoa jota ei voi perua niin jos se nostattaa kuumeen niin en tahtois riskeerata...

Mä otin tänään neuvolassa rokotteen ja mies ottaa luultavasti ens kerralla.

Me otetaan rokote koko perhe, ja kun täällä Espoossa annetaan rokote ilmaiseksi kaikille, niin toivon että myös isovanhemmat ottavat..

Meilläkin nyt sitten maanantaina rokotus, molemmat otetaan. Pitkän mietinnän jälkeinen tulos. Kyselin vielä lisäksi tädin (joka on lääkäri) mielipidettä, ja suositteli.

Takaisin