Influenssa raskaana

AadaEveliina

Puuhakas puhuja
Minulla nyt vissiin ihan kunnon influenssa, vanhempi poika eka sairasti: 3pvää kova kuume ja karsea keuhkoista asti tuleva yskä (tarhassa epidemia, puolet lapsista poissa).

Itsellä alkoi kunnolla eilen tulemaan paha olo, ja yöllä nousi kova kuume ja hytisin ja tärisin koko yön sängyssä. Myös keuhko-yskää, tuntuu että happi loppuu. Kehkoihin ja selkään sattuu. Yöllä vatsakin kipeytyi, lähinnä vasemmalta puolelta, ja supisteli myös. Tunsin että vauva liikkui paljon ja se siis hyvä merkki. Liekö ahdistui ja ihmetteli sekin äitin niistämistä/yskimistä ja hytinää...

Nyt mua kiinnostaakin että onko muut kärsiny pahasta influenssasta raskaana, nyt tai aiemmin? Itse en ole aiemmissa raskauksissa sairastunut joten tämä uutta.
Pitäisikö neuvolaan soittaa? Onko riskitekijä kun nyt rv.26 vasta? Heti sitä on huolissaan pienen puolesta...
 
Olitko ottanut sen rokotteen?
Influenssahan todetaan vain labrakokeiden (nenä-nielu näyte) avulla jonka perusteella saa Tamiflu kuurin (5pvää) ja jos tietää, että on influenssaan perheenjäsen sairastunut niin suositeltavaa kysyä saako muut perheen jäsenet varotoimena tamiflu kuurin ennaltaehkäisemään (10pvän kuuri).
 
Ei se influenssa raskaana oleville siksi ole vaarallinen, että se vauvaan vaikuttaisi, vaan siksi, että oma immuunipuolustus on heikompi raskaana ja siksi myös taudit kovempia. Vasta ihan loppuvaiheessa taudeista tulee riski myös vauvan kannalta, koska silloin sen voi tartuttaa vauvaankin. Tuskin tämä tauti nyt kuitenkaan sinulla loppuun asti kestää, joten ei pitäisi olla ongelmia. Ja siis influenssojahan on usean eri viruksen aiheuttamina eikä se rokote tehoa kuin muutamaan. Normaalitapauksissa tuskin lähtevät labroilla selvittämään, että onko kyse vain tavallisesta flunssasta vai jostain influenssasta.

Itsellä oli jokunen viikko takaperin aivan kamala yskä, ensin kuiva ja sitten tuli limaa keuhkoista oikein urakalla. Lämpö ei noussut sen vertaa, että olisin viitsinyt mitata, mutta toisaalta vaikka lämpöä olisikin muuten ollut, niin se olisi joka tapauksessa pysynyt alhaalla, kun jouduin ottamaan parasetamolia siihen yskimis- ja kurkkukipuun. Työterveyshuollossa otettiin labrat, joista voitiin todeta tulehdusarvojen olleen vähän koholla, mutta ei bakteeriperäistä tulehdusta, eli mikäli virus oli riesana, mutta se meni sitten itsestään ohi.
 
En ole ottanut influenssa rokotusta... minulle harvoin tullut yhtä kipeä olo, viimeksi n.4-5v sitten sairastin sikainfluenssan, tosin se oli tätäkin pahempi. Pikku nuhat ja flunssat asia erikseen, niitäkin harvoin mutta en edes saikulla ole ollut juuri ikinä.

Oireet viittaa kunnon influenssaan siis. Mutta niin, lähtevätkö terveysasemalla sitä edes testaamaan tai mikä hyöty siitä on?
Kannattaako tai pitäisikö raskaana kuitenkin käydä lääkärillä?
Varmaan soitan huomenna varmuudeksi ja kysyn...mutta siis niin lueskelin että jälkitaudit on lähinnä ne pahin homma tässä mitä pelätä, eikö? Hiukka huolestutti vain ne supistukset jotka aiheutuivat kuume-hytinöistä.
 
Meillä viime talvena työterkassa tutkittiin onko influenssaa vai ei ihan sen levinneisyyden tai minkä-yleisyyden selvittämiseks. Parempi kun soittelet varuiksi huomenna lääkäriin, sielläpä osaavat parhaiten neuvoa. Pikaista paranemista!
 
Niin, jos asia mieltä painaa, niin toki kannattaa ottaa yhteyttä terkkariin/lääkäriin ja selvittää sitä kautta jatkotutkimusten ja -hoidon tarve.
 
Meillä perhe on nyt yli kuukauden sairastanut niin ettei ole ollut yhtäkään tervettä päivää. Jokainen kolmesta lapsesta on ollut kaksi kertaa korkeassa 40 ja yli kuumeessa, sitten yli 40 kuume tuli mulle ja lapsille silmätulehdus. Nyt ollaan kaikki tosi räkäisiä mutta jo työ, koulu ja tarhakuntoisia. Jospa tämä kierre nyt kohta saatais tässä perheessä poikki. Turha enää rokotuksia näiden jälkeen ottaakkaan.
 
Takaisin
Top