Imetyskumi

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Noopi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Noopi

Jostain jotain jo tietävä
En tiedä onko täällä tästä asiasta juttua, mutta kirjoitan kuitenkin.
Elikkä onko muilla käytössä imetyskumia ja miten sen kanssa on mennyt? Kauanko on imetetty ja miten vieroitettu?
Itselläni on ollut käytössä nyt 2 kk 3 viikkoa ja hyvin tulee maitoa. Olen yrittänyt ilmankin, mutta ei oikein onnistu kuin hetken [:(]
Itseäni ei haittaa, mutta jossain luki että maito voi loppua ym.?[8|]
 
Imetin itse 11kk ja risat imetyskumilla ja hyvin maito riitti. Kauhea stressi vaan tuli kun luki vieroitusohjeita kumista, eikä onnistunut. Lopulta päätin, että kumilla mennään loppuun asti, enkä enää yrittänytkään vieroittaa. Vähän vaivalloisempaa varsinkin "julkisilla paikoilla", mutta muuten ei ollut mitään ongelmia.
 
Kiva kuulla että onnistuu myös sillä. Stressiä tuli itsellekkin kun niitä luin. Multa ei nyt vielä onnistu muutenkaan imetys ilman tyynyä joten ei kumikaan haittaa. [:)]
 
Mulla rintakumi haittas tosi paljon imetystä tai oikeestaan maidon herumista, mutta näillä maailman matalimmilla nänneillä ja herkästi rikkoontuvalla iholla se oli lähes välttämätön... Ei tietenkään pelkästään rintakumin välttämättömyydestä johtuen, vaan eniten ihan oikeasti siitä, että maitoa ei enää juurikaan tullut ja yhä enempi ja enempi kului korviketta jokaisen imetyksen päälle, niin jouduin lopettamaan kun poika oli vain 9vkoa :(

Mutta ei kannata turhaan stressiä ottaa siitä rintakumista! Jos imetys sillä toimii ja maitoa tulee, niin ihan tosi hienoa ja antaa vaan mennä! Olen jutellut monen kanssa, jotka ovat imettäneet kuukausia sen avulla! Toisilta se on tippunut "vahingossa" käytöstä ja lopulta pärjänneet ilman, mutta ei se mun mielestä todellakaan ole mikään meriitti.

Ihania imetyshetkiä sinulle tyynyjen ja kumien maailmaan, käytä ihmeessä apuvälineitä kun niitä kerran on! :)
 
Meillä kans rintakumi käytös matalien rinnanpäiden takia. Tyttö on 2,5kk ja hyvin maitoa tulee (vielä). Yritettin päästä kumista eroon mutta ei onnistuttu ja nytpä ei tissi kelpaa ilman kumia.
 
Mä oon imettäny kans rintakumin kans synnäriltä lähtien. Maidontuotantoon ei mun mielestä ole vaikuttanut.
Joskus kokeilin aina ilman kumia, mut ei onnistu meillä.. päätinkin, että mennään rintakumin avulla niin pitkään, kuin imetän [:)] Julkisilla paikoilla rintakumin kans imettäminen on mulle mahdotonta, ja ongelmalliseks tilanteen tekee se, että tyttöni ei pulloa huoli. Joten aika lyhyitä aikoja voidaan olla poikessa kotoo/semmosesta paikasta missä voi rauhassa imettää..
Hyviä imetyshetkiä [:)]
 
Meillä myös rintakumi käytössä ja ihana kuulla, että muilla on hyviä kokemuksia pitkäaikaisestakin käytöstä[:)] Otin käyttöön kumin pojan huonon imuotteen takia ja pari viikkoa oli tarkoitus käyttää ja kuulemma imuote olisi sen jälkeen kuulunut olla taas oikea, mutta poikapa ei enää rintaa huolinutkaan ilman kumia.
Kamala stressi on ollut kun kaikki toitottaa, että pitäisi päästä eroon siitä, mutta kai se on parempi imettää kumin kanssa vaikka maidon tulo vähentyisikin kun olla imettämättä ollenkaan jos kerta ei tissi muuten kelpaa!
Jo pari kuukautta on ollut käytössä eikä vielä ole ainakaan maito vähentynyt.

Toki olisin toivonut, että päästäis eroon kumista, mutta sama kai tuo. Näillä mennään[:)]

Oletteko muut muuten uusineet rintakumeja tietyn väliajoin kuten tutteja?
 
On se mahtavaa että on olemassa rintakumin tapasia apukeinoja!! Ja tosiaan jos sen kanssa imetys sujuu niin miksei sitä voisi käyttää pidemmän aikaa? Kuitenkin varmaan kaikille tärkeintä se että ylipäätään onnistuu se imetys. Sain kaverilta imetyskumit kun olin vielä raskaana ja olin et joo joo ihme hömpötyksiä varmaan nääkin[:D] olisin ollu alussa ihan pulassa ilman niitä, nännit niin rikki[:(] Onnistuin jättämään kumit pikkuhiljaa varmaan vahingon kautta kun ne ei aina olleet hollilla ja pikkuhiljaa nännit ja vauva tottu oleen ilman. Meillä autto kumit alussa paljon kun imetys oli ylipäätään todella vaikeaa ja kumeista oli vauvan helpompi napata kiinni kuin nänneistä. Tsemppiä kaikille!
 
Meillä rintakumit eivät toimineet lainkaan! Tyttö ei suostunut imemään niiden kanssa. Sairaalassa jo kokeilin. Mutta ei. Toinen rinta meni pahasti rikki väärän imuotteen vuoksi. Rinta oli liian iso pienen pienelle vauvalle. Viikon verran imetin vain toisella rinnalla ja toista pumppailin säännöllisesti jottei maidon tulo lakkaa.
Rasvauksella ja intensiivisellä hoidolla sain molemmat rinnat lopulta kuntoon ja tyttökin oppi oikean imuotteen.
 
Sairaalasta lähtien käytettiin meillä. Ja käytettiin täyspäiväisesti n. 2,5kk vai oliko se 3kk. Sitten aloin vierottamaan siitä. Niihin aikoihin tuli kauheita rintaraivareita kun ei kelvannut ilman. Ja imetys sitten sattuikin taas ihan samalla tavalla, kun olis just aloittanut imetyksen. No, se tottuminen kesti taas sen 3 viikkoa ettei enää sattunut ilman. Parempi on ollut loppujen lopuksi ilman kun ei tarvitse sitä aina kaivaa esille ja pestä ym.
Pelästyin just sitä että maito vois loppua joten siksi halusin vierottaa. Se oli kyllä melkonen taistelu kun vauva halus rintakumin ja minuun sattui kamalasti imetys niin että itku silmässä välillä imetin. Tosin laitoin yleensä siinä vaiheessa rintakumin, kun alkoi sattua kunnolla niin etten enää kestänyt ilman. Ja sitten imetin sen kanssa niin kauan, että taas kesti rinnanpäät ilman.

Mutta miks ihmeessä niitten pitää olla niitä 24mm rintakumeja?? Minä just tilasin apteekin kautta ne pienemmät 16mm, ennen kuin saatiin kokonaan vierotettua koska ajattelin, että ne on lähempänä oikeita nännejä kun ei ole niin valtavat.
No... pari kertaa ehdittiin käyttää ennen kuin alkoi sujua ilman loistavasti mutta tulipahan testattua. Seuraavalla kerralla otan het ne pienemmät käyttöön.
 
Meillä ollut kumi käytössä nyt 3,5 kk ja maitoa tulee hyvin. Tyttö syö toisen rinnan tyhjäksi ja seuraavalla kerralla toisen. Pumppaan aina joskus toisenki rinnan, että maitoa riittää jatkossakin. Neiti osaa hyvin syödä kumilla ja pullokin kelpaa. En näe tarvetta vierottaa ja stressata kumpaakaan kun näinkin menee hyvin ja tyttö kasvaa ja nukkuu. Mutta jokainen tyylillään [:)] Pääasia, että vauvat saavat ruokaa
 
Ihanan rohkaisevia kirjoituksia rintakumin käytöstä - kiitos! Meidän poitsu on vasta 4 vrk ja eilen kotiuduttiin. Sairaalassa ei saatu rintaruokintaa onnistumaan ilman kumia matalien rinnanpäiden vuoksi, joten kätilön ehdotuksesta kokeiltiin kumia ja sillähän homma alkoi heti pelittämään eikä ole tarvittu lisämaitoa ollenkaan - ainakaan vielä.. (koputetaas puuta) Kätilöt kuitenkin korostivat koko ajan, että kumista pitäisi päästä eroon. Olen välillä kokeillut pojun otteen tai kumin irrottua rinnasta, mutta kumin päätä etsivä, haparoiva suu aiheuttaa vain kiukkua vauvassa, joten toistaiseksi olen kumiin aina turvautunut. Hienoa kuulla, että kumin kera on imetetty pitkiäkin aikoja eikä siitä vierottamisesta kannata ottaa stressiä. Mennään kaikki tavallamme, tärkeintä on, kuten todettu, että vauva saa riittävästi ravintoa, kasvaa ja kehittyy. emoticon
 
Hei taas pitkästä aikaa.
Friidu: Meillä on rintakumi ollut käytössä ensi kuussa puolivuotta. Maitoa riittää ja tyttö kasvaa. Tee niinkuin itse haluat, kuuntelematta muita :)
Niin, ja vielä täysimetys, eli ei syödä edes kiinteitä vielä..
 
Pitipäs tulla mainostamaan että rintakumista voi olla apua myös tissilakkoilun suhteen. Ite käytin myös ihan alussa rintakumeja kunnes rinnanpäät karaistu, vierotus kävi sit ihan vahingossa. Nyt tässä pari viikkoa sitten herra päätti lakkoilla imetyksen suhteen ja melkein viikon tappelemisen jälkeen muistin rintakumit ja ne autto! ehkä imetys muuttu kokemuksena niin että herra unohti kiukkunsa tai jotain, tiedä häntäemoticon ja kun imetys alko taas sujuu niin jätin ne taas pois.
 
Mulle oli uutta, että maidon tulo voi lopahtaa jos käyttää rintakumia ?! :O
Laitoksella jouduin ottaan käyttöön rintakumen matalien rinnanpäiden takia. Nyt kun poika on 2kk ja oon imettäny kumien kans joka kerta, hän ei osaa syödä ilman. Vierottamista oon yrittäny monen itkun kera, ja päätin että antaa pojan imeä kumin kautta maidon kerta niin haluaa. En raaski itkettää turhaan :/ Tasan 2 kertaa oon onnistunu imettään ilman kumia ja ilo oli korkeella. :)
En usko että siitä mitään haittaa on jos joutuuki käyttämään rintakumia koko imetyksen ajan.
Mutta, että osaa olla rasittavaa sit aina olla pesemässä ja keittelemässä niitä kumeja, argh. Monesti tulee niin turhautunu olo, kun aattelee et kuin monet äidit pääsee helpolla kun imetys ei takkua ollenkaan ja ei tartte käyttää rintakumia apuna !
 
Mutta eikös se ole parempi antaa kumien avulla maitoa, kuin olla antamatta vallan? emoticon  Ja pitää myöntää, että mä en pese enkä keitä kovin usein.. eipä ole mitään haittaaka näköjään ollu emoticon
 
(ensimmäistä kertaa yritän kirjoittaa täällä, toivottavasti onnistuu :D)

Just viime yönä mietin, et pitäis vaikka päiväsaikaan totutella tyttö syömään taas ilman kumia..tyttö jää aina välillä haaveilemaan ja kumiin kertyy maitoa ja sitten se ruiluaa suupielistä ja patjat kaikki on märkänä vaikka harsoja on vino pino alustana.
Imetän siis pääasiassa vielä makuuasennossa ja varsinkin yöllä se on helpointa...

Enpä sen kummemmin tullu ees ajatelleeks, et vauva pitänee oikeasti sit vieroittaa kumista :/ yöllä unenpöpperössä kokeilin ilman kumia ja aikamoista haromista oli neitillä...

Sairaalassa tyttö otti hyvin rinnasta kiinni, mut miulla ei heti käyny maito nousemaan ja kätilöt kehotti vaan imettämään, et edesauttas maidonnousua, no kohtahan miulla oli nänninpäät rikki ja pakko oli ottaa kumi käyttöön..

Niin ootteko miten hysteerisiä ollu sen kumin pesemisen suhteen? Mie en ainakaan yöllä jaksa kolmea kertaa nousta enää pesemään sitä, et pesen sit päiväsaikaan paremmin...
 
Minulle neuvottiin neuvolasta leikkaamaan siististi rintakumin päätä lyhyemmäksi pikkuhiljaa. Itse en kokeillut tätä vieroitustapaa koska rintakumit oli eräänä päivänä hukassa ja piti imettää ilman niin se onnistuikin ihan hyvin ja sen jälkeen en enää käyttänyt :)
 
Mie oon nyt jonkin aikaa jo imettäny ilman kumia. Alko hermo mennä sen kanssa venkslaamiseen ja kun tuntu et hirmu nopeesti "kulu" se kumi, et ei enää pysyny paikallaankaan.
Yllättävän kivuttomasti kävi "vieroitus" emoticon Jätin päiväsyötöiltä sen pois ja kohta ei enää tarvinnu yölläkään...
 
Takaisin
Top