Imetyskriittinen lääkäri?

blaueblumme

Näppärä viestien naputtelija
te jotka olette imettäneet yli vuoden ikäisiä lapsia, onko teille tullut lastenlääkärien taholta kehoituksia lopettaa yöimetys, koska lapsi ei enää tarvitse ravitsemusmielessä äidinmaitoa?

tilanteessa jossa lapsen taikka äidin yöuni ei häiriinny ilta- ja aamuaikaan sängyssä tapahtuvasta imetyksestä ja lapsi hakeutuu omatoimisesti rinnalle. lääkärin mukaan läheisyyttä voi antaa lapselle muutenkin kuin vain imettämällä. aijaa?

samainen lääkäri kehoittanut luopumaan perhepedistä siksi että lapsi voi hyvin nukkua yksinkin ja se olisi suotavaa 1-vuotiaalle. sekä maininnut että lapsi on jo päiväkoti-iässä, voisi hyvin laittaa päiväkotiin.

onko kiintymysvanhemmuudelle yleisesti olemassa lääkärien piirissä vastareaktio vai onko kyseinen naislääkäri poikkeustapaus? kun on jo näinkin iso lapsi kyseessä niin äidin olisi aika irrottautua lapsesta... olen hieman tuohtunut, pahoittelut jos se paistaa läpi aloituksesta :P

kokemuksia, ajatuksia? miten näissä tilanteissa voisi puolustaa omia valintojaan äitinä, kun vastassa on rautainen ammattilainen?

Tutulle kuullostaa :) Mutta edelleen imetän ja pidän murua kainalossa <3 Se sopii meille ja niin me mennään.. lapselle ei ole enää edes olemassa omaa sänkyä.

Kannattaa muistaa, ettei lääkäreillä, edes neuvolalääkäreillä ole useimmiten mitään sen kummempaa imetystietoutta, kuin rintatulehduksen diagnosointiin tarvittava tieto, ellei lääkäri ole omasta kiinnostuksestaan sitten opiskellut lisää (ja ilmeisestikään ei ole, jos tuommoista laukoo.

Suosittelen lämpimästi Imetyksen Tuki Ryn FB-sivuja.

Teet juuri niinkuin teille sopii! <3

kiitos Regina linkkivinkistä, mutta lukeminen vaatii kirjautumisen ja minä en ole Facebookissa.

aion kyllä jatkaa kuten tähänkin asti, eli lapsentahtisesti.

meistä on tehty jo yksi lastensuojeluilmoitus julkisen terveydenhuollon ammattilaisen toimesta, joten minut ja kasvatustyylini käydään nyt suurennuslasin kanssa läpi. kaikki mikä poikkeaa suosituksista on vähintäänkin epäilyttävää ja voidaan tulkita myöhemmin ties missä valossa :sour:

tuntuu niin typerältä puolustella valintojaan tietäen että monet muutkin äidit toimivat ihan samoin, ilman että heidän tarvitsee puolustella tekemisiään kenellekään

Tosi kurja tilanne :sorry::sad001

Voithan aina pyytää, että lääkäri antaa sinulle tiedon, mistä löydät tieteellisen näytön hänen väitteilleen ja sanoa, että luettuasi ne harkitset uudelleen toimintatapojasi? Voit aina itse perustella ''pitkää imetystä'' ainakin WHO:n virallisella suosituksella (toisin kuin moni kuvittelee, WHO:n suositus imetyksestä vähintään 2v ikään koskee kaikkia maita, ei vain kehittyviä).

Katherine Dettwyler on tutkinut paljon imetystä ja ihmisen luonnollista vieroittumisikää. Hänen tutkimuksiaan löytyy paljon netistä ja hänen sivuiltaan http://kathydettwyler.weebly.com/

Lääkäri Jack Newman on myös kovanluokan imetyksen puolesta puhuja ja todellinen rautainen ammattilainen. Mm. sivut http://www.breastfeedinginc.ca/content.php?pagename=drjack

Perhepedin eduista löytyy tutkimuksia täältä http://cosleeping.nd.edu/

Olethan saanut tiedon lastensuojeluilmoituksesta ennen kuin se on tehty? Käsittääkseni ammattilaisen on ilmoitettava lastensuojeluilmoituksen tekemisestä ennen sen tekemistä (ellei kyseessä ole erityisen vakava asia.

olen saanut tiedon ja ovat jo meillä kotona lastensuojelusta käyneet

pakkohan mun on ymmärtää heidän reagoimisensa vaikka koenkin että ilmoitus oli turha. myös neuvolan mielestä ilmoitus oli liioiteltu ja väärinkäsityksen johdosta tehty.

minäpä lueskelen noita linkkejä, jospa voisin sitten tyrmistykseltäni toivuttua vastata seuraavalla kerralla asiallisesti lääkärin suosituksiin, vaikka epäoikeudenmukaiselta tämä tuntuukin

Voi itku, kuulostaa ikävältä! Itse imetin tyttöä reilut kaksi vuotta - taisi olla jo aika lähellä kolmea vuotta, enkä onnekseni saanut kritiikkiä asiasta neuvolan puolelta. Tutuilta ja sukulaisilta sainkin sitten kommentteja senkin edestä... :shifty: Tosin tuntui, että neuvolahoitaja oli vähän pihalla imetysasioissa eikä osannut neuvoa rintatulehduksen kanssa. Päivystyksessä lääkäri sitten moitti, etten tullut aiemmin ärhäkän rintatulehduksen kanssa lääkäriin.

Kannattaa imetyksen ja nukkumisen kanssa tehdä juuri niin kuin teidän perheelle sopii. :happy119 WHO suosittelee tosiaan vähintään 2 vuoden imetystä. Siis vähintään - ihmisen luonnollista imetysajaksi on arveltu kolmeksi vuodeksi. Lääkäreiden ja hoitajien suositukset näissä asioissa ovat monesti asenneasioita - jotka riippuvat varmasti paljon henkilön iästäkin. :meh:

Ai juu, ja tytär oli kotihoidossa kolme vuotta. Itsestä tuntui, että kolme vuotta oli loistava ikä mennä päiväkotiin. :) Neuvolassa pidettiin kivana juttuna, että tyttö sai olla kotona melko pitkään. Mutta tästähän on taas mielipiteitä ihan joka suuntaan.

No jaa, meillä toisin päin. Omaa neuvola-tyttöäni on sijaistanut vaikka kuka, ja silloin tällöin olen saanut paheksuntaa varhaisesta imetyksen lopettamisesta. Eivät aina ota tosissaan sitä, että imetys ei nyt vain kertakaikkiaan onnistunut.
Pahala tuntuu näiden " suositusten " jatkuva laukominen. ( onneksi omahoitaja tietää, että kävimme imetysneuvonnassakin ja vaikka missä... )

Mielestäni kukin tyylillään - jos haluaa ja onnistuu imettämään 2 vuotiaaksi, niin mikäs siinä. :)

Ei tässä ollut nyt tarkoitus kenellekään alkaa imetystä tyrkyttämään, tässä oli tarkoitus tarjota apua ja tukea aloittajalle, joka nimenomaan haluaa jatkaa imetystä pitkään ja halusi työkaluja siihen, miten tätä näkemystään perustella neuvolassa.
No jaa, meillä toisin päin. Omaa neuvola-tyttöäni on sijaistanut vaikka kuka, ja silloin tällöin olen saanut paheksuntaa varhaisesta imetyksen lopettamisesta. Eivät aina ota tosissaan sitä, että imetys ei nyt vain kertakaikkiaan onnistunut.
Pahala tuntuu näiden " suositusten " jatkuva laukominen. ( onneksi omahoitaja tietää, että kävimme imetysneuvonnassakin ja vaikka missä... )

Mielestäni kukin tyylillään - jos haluaa ja onnistuu imettämään 2 vuotiaaksi, niin mikäs siinä. :)

Lya, ehkä paremminkin olisin voinut asian ilmaista - imetys on niin herkkä asia, että siinä nousee herkästi tunteet pintaan. :shy: Jos imetys ei onnistu, se ei onnistu - oli syy sitten mikä tahansa, ja sen arvostelu on perseestä. Samoin on pidemmän imetyksen arvostelu. Nuo suositukset ovat tosiaan suosituksia ja imettäminen on hyvin yksilöllistä. Nuo suositukset vain haluaisin karjua niille, jotka mun imettämistä arvostelivat, koska se todella loukkasi. Mutta koska en osannut sanoa suoraan vastaan näille arvostelijoille, niin huutelin nyt sitten tänne. :angelic:

Tuntuu muuten siltä, että KAIKILLE tutuille on jäänyt imetyksestä jotain haavoja, nimenomaan arvostelun, nälvimisen tai vähättelyn takia. Asioista pitää voida puhua, mutta syyllistäminen on hirveää. :grumpy:

On ihan tosi ikävää, jos joku saa ''pa*kaa niskaansa'' imetyksen epäonnistumisesta. Mutta on myös tosi ikävää, jos sen takia, että jollakulla on imetys epäonnistunut, ei muka saa antaa imetyksestä tietoa ja neuvoja niille, jotka niitä tarvitsevat ja haluavat.

En minä imetä tuottaakseni pahaa mieltä. En myöskään auta imetykseen apua haluavia tuottaakseni kenellekään pahaa mieltä. Ei ole millään tasolla minulta pois, jos joku ei imetä. Asia ei kuulu minulle.

Jokaiselle äidille kuuluu rauha ruokkia lapsensa haluamallaan tavalla (niin kauan, kun se ei vaaranna lapsen terveyttä ja hyvinvointia), ilman syyllistystä ja syyllistymistä.

Niille, jotka ovat kokeneet imetyspettymyksen, suosittelen Imetyksen lohtukirjaa :Heartpink

Sitten, kun saan esikoiseni olen ajatellut imettää häntä mahdollisimman pitkään, jos se vaan onnistuu. Olisin hyvin iloinen, jos rintaruokinta onnistuisi puolivuotiaaksi asti.

Ystävättäreni imetti kaksi lastaan n. 1,5-vuotiaiksi ja molemmat lapset ovat olleet todella terveitä. En tiedä onko se sattumaa, mutta uskon, että äidinmaito ja imetys tekee hyvää lapselle. Molemmat ystäväni lapsista vaikuttavat todella tasapainoisilta ja onnellisilta, rakastetuilta lapsilta.

Blaue, todella kurjaa lukea lääkärikokemuksestasi! Mielestäni tuon imetyksen lopettamisajankohdan pitäisi olla jokaisen henkilökohtainen valinta, eikä painostusta saisi olla suuntaan tai toiseen. Se on mielestäni liiallista yksityiselämään puuttumista lääkäriltä, jos hän arvostelee imetystäsi ja perhepeti ym. järjestelyitä. Kussakin perheessä toimii erilaiset järjestelyt, eikä lääkäri voi tietää mikä on juuri teille parhaaksi.

Jotenkin minusta tuntuu niin absurdilta, että imettävää naista saatetaan syyllistää. Imettäminen on mitä luonnollisin lapsen ja äidin yhteinen hetki. Se on niin henkilökohtaista, ettei kenenkään pitäisi liioin puuttua siihen.

Last edited by a moderator:
Takaisin