Imetyskeskustelua

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eemi03
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Eemi03

Kommentoinnin ninja
Tuli mieleen tuosta liivikeskustelun puolella olevasta Miun kirjotuksesta, et tälläselle aiheellekkin olis varmaan tarvetta.
 
Mun oma kohtanen kokemus imettämiseen on se et vauva otti ohjat heti ihan ite. Ei tarttenu opetella. Vauva vaan tissille nii se hoiti osansa ja mä toimin lehmänä[:D]. Tälläkin kertaa aion imettää jos se vaan onnistuu. Se on aika helppoa ku ruoka kulkee mukana.
 
Mut on paljon niitäkin joilla vauvaa täytyy alkuun jotenkin vähän auttaa siinä hommassa. Ja kaiken maailman apuvälineitä on olemassa kuten rintakumeja ym ym, mitä mä en näiden hervottomien nännien takia todella tarvi. Toi nänni ei edes mahtuis siihen[&:]. Sit toisilla tulee heti maitoa helposti ja toislla maidon nousuun menee enemmän aikaa. Toisilla sitä tulee niin paljon, et riittää jaettavaksi ja toisilla pitää antaa vähän lisämaitoa kaupanhyllyltä.
 
Pääasia kai kuitenkin on se, et vauva saa tarpeekseen ruokaa, eikä äitit turhaan ressaa sitä imettämistä. Jos se ei jollain suju nii se ei suju ja kasvaa niillä maidon korvikkeillakin ihan yhtähyviä vauvoja ku rintamaidolla. Olen vaan kuullu niin paljon juttuja siitä miten neuvolan tätit (jotkut) ovat niin painottaneet sitä imettämisen tärkeyttä ja painostaneet äitejä imettämään. Mun mielipide tohon asiaan on se, et kukin omalla tavallaan. Ei ne lapset siitä pilalle mene vaik niit ei tissistä imetetä tai sit imetetään. Aivan sama kuhan saa ruokansa jostain.
 
Tähän tietty joku ajattelee et onhan se äidin maito kallisarvoista. Joo on, mut jos imetys ei onnistu nii se ei onnistu ja sillä selvä. Mulla on yks kaveri, jolla ei onnistunut alkuun ollenkaan ja se otti ihan hirveesti siitä itteensä. Melkein kehitti itelleen kunnon masennuksenkin. Mut sit sen neuvola täti oli vaihtunut ja se toinen oli sanonu sille et mitä sä nyt tota ressaat. Anna pullosta. Onhan se vauva tähänkin asti kasvanut niin kasvaa se vast edeskin. Ja ku se lopetti ressaamisen se onnistui imettämäänkin. Vaikka tarvitsi joka päivä lisämaitoa niin silti kaikki oli hyvin. Ja kaikki oli onnellisia.
 
Opetus siis: älkää uskoko niitä, jotka painottavat pelkästään imettämisen nimiin. Ne voi laittaa samaan gategoriaan ku Mikkosen rouva ja sen yhen neuvolatädin, jonka lupasin lahdata niillä kumiluodeilla[:D].
 
Tahan sellanen neuvo, etta jos olet epavarma, niin pyyda jo sairaalassa hoitakia katsomaan, etta tekniikka on oikea. Viimeksi en ensinnakaan saanut lasta kytkettya rintaan (kun pidin sen paasta vaarin kiinni) ja sitten silla oli liian vahan rintaa suussa. Rinnat meni ihan rikki. Onneksi menin sitten neuvolaan pyytamaan apua ja ne opetti oikean tekniikan. Omin neuvoin hankin sitten niita rintakumeja, etta nannit parani - neuvolan tadit oli tietty niita vastaan.. Hyvin meni!!

Eli apua kannattaa pyytaa, vaikka ne neuvojat voikin innoissaan olla vahan sellaisia ronkkijoita..

Alkaaka stressatko! Jos ei onnistu, niin ei onnistu! Mun naapuri kaytti kolme kuukautta pumppaamiseen ja sitten sita pumpattua pullosta ja sitten taas pumpattiin. Se ei raukka paassyt talosta minnekaan ekoina kuukausina ja oli ihan masentunut. Ei kannata yrittaa olla joku imetys-ihmenainen, menee vaan ilo siita aitiydesta.
 
Minä suorastaan vihasin imettämistä. Ekaa olen imettänyt 2 vko, tokaa 2 kk ja kolmatta 3 kk. Nyt yritän kyllä parastani, että ainakin vasta-aineet olisivat siirtyneet, imetän niin kauan kunnes jaksan.

Minulta kyllä maitoa tulee riittävästi eikä imettäminen sattunut koskaan. Tunnen vain jostain syystä syvää inhotusta tätä prosessia kohtaan. Yritin miettiä miksi (itse olen saanut äidinmaitoa kolmivuotiaaksi saakka, olisko syy jotenkin siinä) enkä tiedä. En ajattele imettämistä mitenkään seksuaallisena tapahtumana, se vain tuntuu tosi pahalta, eikä luo ainakaan minun kohdallani mitään yhteyttä laseen, toisinpäin haluun vain että imetyskerta olisi mahd. nopeasti ohi. MInulla on myös yksi kaveri, joka tuntee samoin. Tämä on surullista ja outoa, muttei asialle voi mitään. Itse en ota stressiä siitä etten halua imettää, en ole huonompi äiti enkä nainen.
 
Ekaa imetin pari kk,tokaa vähän enemmän..se oli ärsyttävää puuhaa.
Kolmatta imetin 7kk ja viikko päälle..se vähän kuin unohtu siinä sivussa sitten[:D]
Ja se oli ihanaa [:D]
 
Mua kans on ällöttänyt ajatus imettämisestä, mutta jotenki nyt pikkuhiljaa vähän vahingossa oon tottunut ajatukseen.. Katsotaa sitten mitlä tuntuu ja jos on ällöä niin korvike on jees [:)]
 
Mulla poika alotti ja ite ja lopetti ite olikohan 7-8 kuukautta. Multa ei asiasta oikeestaan kyselty. Poika oli ite hyvin päättäväinen. Nii kauan ku tissi kelpas poika oli iso mötkäles ja kasvoi yläkäyrillä. Nyt se on eskariluokkansa pienin[8|].

Mulla ei millään vehkeellä pumppaaminen onnistunut kun pari kertaa. Jos piti pumpata nii käsin oli pakko ku ei se sillä pumpulla herunu kunnolla vaik kui kauan yritti.
 
onko normaalia että jo nyt tissit vuotaa? iltaisin alkaa tiputtelemaan sellaista sameaa nestettä ihan solkenaan, ja aamulla kun herään niin on yöpaita ja lakanat täynnä isoja vaaleita läiskiä... [:'(] mittee voin tehä estääkseni sen vai pittääkö vaan kestää?
 
On käsittääkseni yksilöllistä koska alkaa valumaan [8|] itsellä tulee nestettä joskus, esim huomaa rintsikoissa pienen täplän, tai illalla paidassa suihkun jälkeen..
Ei muutaku liivisuojat käyttöön [:D]
 
Tuttavapiirissä on onneksi sekä imettäjiä, että niitä, joilta se ei jostain syystä ole onnistunut tai muuten vain luonnistunut, joten en aio stressata vaikkei imetys onnistuisikaan[:D]

Luonnollistahan se olisi ja hyvä juttu alkuun vauvan kannalta, mutta kovin vaan vielä tuntuu vieraalta asialta ja kukaan ei kyllä tule sitä toimitusta katsomaan! Jotkut sitä vaan heilauttaa paidan ylös ja alkaa imettämään missä vain, mutta en kyllä itse suhtaudu ainakaan vielä asiaan sellaisella mutkattomuudella. Osuusmeijeristä hyvää päivää... [&:] Se lypsäminen on kyllä jotenkin ankean näköistä touhua, että voi apua!

Haluaisin, että vauva oppisi juomaan myös pullosta, jotta voisin helpommin jättää isälleen hoitoon välillä ja näin etukäteen kaavailisin, että jonnekin puolen vuoden tietämille voisi imettää tai sit pikkuhiljaa lopetella. Outoa kattoa, kun jotkut imettää niin kauan että lapsi itse nostaa äidin paitaa ja kerjää "tissiä"... [:o] oikei... jokainen tekee niinkö haluaa, mutta ite en osaa ajatella kauheen ison lapsen imettämistä kun jo ihan vastasyntyneenkin imetys oudoksuttaa vielä [8|]
 
Johonki aiemmin jo kirjotinkin että mun mielestä on mega ällöä jos lapsi osaa pyytää itse tissiä, siis puhumalla [8|][:'(]
 
Joo siin vaihees ku alkaa sanoja tulla ulos suusta nii saa tissiä odottaa. Joko et ne kasvaa itelle tai sit poijaat pääsee tyttökavereitaan näpläämään. Ei käy jakeluun mullekkaan et kauheen isoja tenavia tissitellään[:'(].
 
Kyselen nyt tyhmiä, mut ku en oikeen tiedä :O

Pitääkö siis sitä maitoa pumpata rintapumpulla jokatapauksessa? Siis et jos nyt olis tilanne, että imetän...niin pitääkö rintoja jotenki "tyhjentää" vielä erikseen vai riittääkkö se vauvan ruokinta. Oon joskus kuullu, että rintatulehduksen saaminen suurenee, jos sitä maitoa jää sinne rintaa.

Sorry tää mun tyhmyyteni
 
Olin eilen imetysvalmennuksessa ja siellä ainakin sanottiin, että suuren osan tarvii jossain vaiheessa alussa (yleensä alussa) pumpata, mutta käsin pumppaaminen voi hyvin riittää eikä pakosti montaa kertaa tarvitse. Eli etukäteen ei kannata ostaa pumppuja, jos ei nyt välttämättä halua.
 
Nuusku, ei tyhmiä kysymyksiä olekkaan....[;)]

Ei jokatapauksessa tarvi pumpata. Mutta pumppu on ihan hyvä olla olemassa, jos rinnat kivistävät ja ovat täynnä maitoa, eikä lapsella ole nälkä...[8|]
Olotilaa helpottaa, jos saa edes vähän tyhjemmiksi. Ja jos täytyy lähteä jonnekkin "ihmisten ilmoille" ja julkinen imetys ei sovi, voi etukäteen pumpata vauvalle eväspullon mukaan.
Itseasiassa pumppaaminen lisää maidontuottoa entisestään. Vauvallakin saattaa tulla jaksoja joilloin syö tiheämmin eli lisää maidontuotantoa itselleen riittävämmäksi.
Mulla ei edes herunut maito kunnolla pumpulla. Tissit tuli vaan kipeiksi, enkä saanut rentouduttua...[:'(]
Imettäessä maito herui hyvin ja esikoinen (joka ei kertakaikkiaan suostunut nielemään kiinteitä ennen 10kk ikää ja silloinkin erittäin pieniä määriä) kasvoi pelkällä rintamaidolla yläkäyrillä.

Neuvolan syyllistämisistä vielä pakko sanoa...
Me jouduttiin juuri esikoisen kiinteiden syömättömyyden takia juoksemaan joka toinen viikko neuvolassa punnituksissa. Hirvee stressi ja poika ja minä itkettiin ja koitettiin saada soseita alas, koska neuvolatäti (ja silloiset suositukset)oli sitä mieltä että 6kk vanhana pitäisi syödä jo lihaa, lapsi ei mukamas saa rautaa ja vika on mussa kun en maistata ruokia pojalla ja imetän poikaa liikaa jne...[:@]
Nyt kun suositukset ovat muuttuneet, niin ei lapset olekkaan kupsahdelleet aliravittuina, vaikka suosituksissa kiinteät aloitetaan vasta 6kk iässä.
Ja jossain vaiheessa kun alkoi etsimään itse tietoa, tajusin että nimenomaan rintamaidossa on juuri oikeassa IMEYTYVÄSSÄ muodossa oikeat vitamiinit, mitä vauva tarvitsee. Myös se rauta.[8|]
Turhaa itkua ja stressiä ja punnituksia neuvolatädin järkyttävän vouhkaamisen takia. Jos sama olisi toistunut toisen kanssa olisin osannut suhtautua aivan eri tavalla, mutta esikoisen aikaan uskoin vielä täysin että neuvolassa tiedetään mikä on mun lapselle parasta.
Totuus on se että äiti ja lapsi tietävät itse mikä on lapselle parhaaksi.
 
ALKUPERÄINEN: nuusku
Pitääkö siis sitä maitoa pumpata rintapumpulla jokatapauksessa? Siis et jos nyt olis tilanne, että imetän...niin pitääkö rintoja jotenki "tyhjentää" vielä erikseen vai riittääkkö se vauvan ruokinta. Oon joskus kuullu, että rintatulehduksen saaminen suurenee, jos sitä maitoa jää sinne rintaa.

sooloilin taas hieman aiheen vierestä...[:D]
Eli imetys riittää tyhjenemiseen yleinsä. Kannattaa imettää ensimmäinen rinta tyhjäksi asti ennenkuin tarjoaa toisesta, jotta lapsi saa myös sitä rasvaisempaa "takamaitoa". Seuraavalla kerralla aloittaa imetyksen vastaavasti toisesta rinnasta, joka ei edellisellä kerralla tullut tyhjäksi asti.
Jos silti saa rintatulehduksen, niin pumppulla tai lypsämällä tai imettämällä tulehtunut rinta mahdollisimman tyhjäksi ja kaalinlehti , jonka pinta on rikottu, liiveihin.[:D]
Tepsii. Ja jos ei vuorokaudessa tepsi, niin lekurille hakemaan antibioottikuuri.
 
"Kuumille rinnoille kaalinlehdet ovat hyvä vanhanajan konsti, mitä nykyisin käytetään paljon myös synnytyssairaaloissa laskemaan ensipäivien turvotusta. Eli ota keräkaalin lehti (mieluiten luomukaalia) jääkaapista ja riko sen pintaa vähän kaulimella tai käsin. Laita sitten lehti rintaliivien sisään ihoa vasten. Vaihda uuteen noin kolmen tunnin välein. Kaali auttaa sekä kemiallisesti että viileyden vuoksi. Kaalin sijaan voi käyttää myös maitorahkakääreitä. Muovikelmua voi käyttää sottaamisen estämiseksi"

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=165

Tuolta löytyi tuommoinen neuvo :)
 
Ne muistaakseni väittävät ainakin tuosta imetysasennosta et vauvan alaleuan puoleinen puoli rinnasta tyhjenee paremmin? Oliko oikein? Näin muistaisin. Imettää voi tosiaan ihan missä asennossa ja suunnassa vaan.

Mä en ole kans ikinä vielä kuullut tähän mennes noista kaalinlehdistä. Pitääpä pistää korvan taakse jos tällä kertaa sellasen kurjimuksen kun rintatulehduksen saisin.

Annmariella oli hyvä puheenvuoro[:)].
 
Minäkin kummastelin perhevalmennuksessa tuota kaalinlehti-juttua. Tiedä sitten että toimiiko [:-]

Toivon todella, että meillä imetys onnistuisi. Itse kuulemma imin tissiä noin vuoden ikäiseksi asti ja ekat sanani olivatkin "äiti" ja "äitin tissi". Tärkeimmät jutut pikkuihmiselle [:D]
Kuitenkin, en ainakaan vielä osaa stressata imetyksen suhteen. Joko se onnistuu tai sitten ei. Mukavaa kuitenkin olisi imettää edes osittain, se tuntuu jotenkin luonnolliselta asialta ja voi lähentää äitiä ja lasta entisestään [:)]

Onhan se kätevää jos ruoka kulkee kokoajan mukana, eikä esimerkiksi yöllä tarvitse lähteä maitopulloja lämmittelemään. Toisaalta, vastuu vauvan ruokailusta olisi vain minulla, eikä isästä olisi apua syöttöhommissa. Varsinkin pienet vauvat kun syövät vähän väliä, vähän pelkään olevani meijeri 24/7 enkä pysty tekemään mitään muuta. Voisihan sitä tietty lypsää ja antaa pullosta, mutta kuitenkin...

Hyi helvata, tiedän yhden sukulaistytön joka roikkui äitinsä tississä vielä 7-vuotiaana [:'(] Niinhän sitä sanotaan, että imettää voi niin kauan kuin se hyvältä tuntuu, mutta rajansa kaikella! Ihme vajakkiporukkaa..
 
Mulle tuli viimeksi tukkeutuneet maitotiehyet - eli askel ennen sita tulehdusta. Eivat taalla maininneet kaalinlehtea.. Piti suihkussa kaydessa hieroa niita pahkuroita (jotka tuntuu ja nakyy mustelman kaltaisina laiskina), tai lammittaa niita esim kuumavesipullolla tai vastaavalla, ja yrittaa tosiaan suunnata sita lapsen leukaa niita pahkuroita kohti.. Kuulostaa hirmu helpolta, muttei kylla onnistuneet erikoisasennot meikalaiselta, muutenkin oli rinnat rikki..

Sanoivat silloin, etta jos on alle 39 kuumetta ja se haviaa vuorokauden kuluessa, niin on noi tukkeutuneet tiehyet, mutta jos kuume jatkuu ja nousee, niin sitten kipinkapin laakariin. Taidan tosiaan minakin laittaa ton kaalinlehtivinkin korvan taakse, jos kay samalla lailla kun viimeksi.. [8|]

Muuten ennaltaehkaisyna pitaa pitaa rinnat lampimina. [;)]
 
Takaisin
Top