Synnytin leikkauksella vauvan 6 viikkoa sitten eräässä sairaalassa, jota on mainostettu vauvamyönteiseksi ja imetysmyönteiseksi sairaalaksi. Sinne halutaan synnyttämään kauempaakin hyvän maineen takia. Oma kokemukseni oli kuitenkin erilainen...
Synnytys yleisesti ottaen hoidettiin hyvin ja jopa kiireellinen sektio hoidettiin asiantuntevasti ja olosuhteisiin nähden hyvin. Sen jälkeen alkoikin pienehkö alamäki. Leikkauksen jälkeen isä ja vauva katosivat enkä saanut heistä mitään tietoa melkein kahteen tuntiin. Samoin isä ei saanut minusta mitään tietoja saman ajan. Lopulta, kun pääsin isän ja vauvan kanssa samaan tilaan, alkoi imetyspainajainen.
Ymmärrettävästi vastasyntynyt ei heti osannut imeä. Parhaimmillaan/pahimmillaan tississäni roikkui 2-3 ihmistä ja yksi yritti roikottaa vauvaa ja saada sitä imemään. Itse en siinä kohtaa osannut pitää asiaa omituisena, luulin että se kuuluu asiaan. Tämä kuitenkin jatkui. Päivät kuluivat ja 4 päivän jälkeen tilanne oli edelleen sama. Vauva itki jatkuvasti, ei osannut tarttua tissiin tai tarttui ja päästi saman tien irti. Hoitaja toisensa jälkeen juoksi repimässä tissiäni ja tunkemassa sitä vauvan suuhun. Osa hellemmin, osa vähemmän hellästi. Kysyin monta kertaa, mitä voisin tehdä toisin, miksi imeminen ei onnistu. Kaikkien vastaus oli sama, kyllä se siitä.
Ohjeetkin vaihtelivat. Yksi käski käyttää rintakumia. Seuraava hoitaja sanoi sen olevan täysin turha ja meinasi heittää sen roskiin. Käskettiin myös lypsää ja hörpyttää, ja seuraava kielsi, että lapsi oppisi imemään. Vauva itki ja itki eikä mikään auttanut itkuun. Lopulta itkin itsekin hysteerisesti ja melkein huusin hoitajalle, että anna sille vauvalle korviketta. Siihen loppui vauvan itku.
Viikon sairaalareissun jälkeen pääsin kotiin. Kotona yritin ensin imettää. Joka kerta, kun vauva alkoi itkeä, itselläni kasvoi paniikki. Onnistuuko se, saako se otteen, sattuuko se, tuleeko maitoa? Jokainen voi arvata mitä siitä seurasi, minä ja vauva itkettiin molemmat eikä maitoa herunut. Mieheni katseli hetken vierestä ja lähti kauppaan. Tuliaisina oli korvikepurkkeja. Kaksi päivää itkimme vauvan kanssa kotona ja sen jälkeen annoimme korviketta ja siitä alkoi kaikki luistaa. Vauva syö, nukkuu ja on todella tyytyväinen. Oma stressitasoni laski huomattavasti.
Eilen illalla aloin miettiä asiaa. Ajattelin imettämistä ja sitä, miten hyvää se tekisi vauvalle. Mutta ajatus siitä, että imettäisin aiheutti itselleni niin suurta ahdistusta, että kyyneleet nousivat silmiini. Ajatukset sairaalasta, jossa rintaani revitään, vauva huutaa, hoitajat hermostuvat, mikään ei onnistu... Mieheni mielestä olen saanut sairaalasta imetysfobian ja olen itsekin kallistumassa siihen. Jos vielä saisimme lapsia, en edes uskalla ajatella imetystä. Pelkkä ajatus ahdistaa ja pelottaa niin paljon, että en usko enää pystyväni siihen.
Saatan kuulostaa hullulta, mutta halusin jakaa tämän kokemuksen johonkin. Onko teille tullut pettymyksiä sairaalasta? Miten imetyksen ohjaukseen on panostettu? Onko sitä ollenkaan? Vai onko homma vain toiminut heti alusta alkaen itsekseen? Olen miettinyt palautteen lähettämistä ko. sairaalaan, mutta taustalla on ajatus "mitä hyötyä siitä olisi?"