Imetys raskausaikana

Hei kaikki, jotka tänne eksytte :) Olen kohta vuoden vanhan pikkuneidin äiti ja perustinpa ketjun nyt liittyen tähän asiaan, eli imetykseen raskausaikana. Tällä hetkellä itse viikolla 8 ja oikeastaan imetys sujuu kuten ennenkin. Paitsi, nyt on alkanut tehdä kipeää...

Miten teillä muilla?

Itse meinasin jatkaa imetystä niin kauan kuin pystyn ja maitoa tulee. Suunnitelmissa olisi kuitenkin vieroitus hyvissä ajoin ennen uuden vauvan syntymää, jos tyttö ei itse vieroitu. Meillä on tyttö, jolle ei kelpaa pullo eikä tutti, rauhoituskonstina on oma peukku ja unipupu - ja tietenkin tissi... Nokkamukista juo jonkin verran nesteitä päivisin (uskoakseni se ei kelpaa kyllä yöllä) ja kohta aletaan harjoittelemaan lehmänmaitoon siirtymistä.

Onnea matkaan kaikille imettäville :)
 
Vauva 7kk ja rv 7+4. Imetys sattuu ja oon jo epäilly et oisko maito loppumassa, toivottavasti ei, haluaisin kuitenki imettää ens vuojen puolelle, mielellään yks vuotiaaksi asti. Ja poika ei oo ikinä saanu korviketta. Tän ikäsellä maito on kutenki pääasiallinen ruuanlähde, vai toissijainen kun kiinteitäkin menee hyvin. Mutta tärkee kutenki. Jos nyt imetys loppuu kuitenki raskauden takia nii ei se maailmanlopulta tunnu. Mutta toivotaan et maito riittää..

Tänne juttua/ ajatuksia muiltakin imettäviltä+odottavilta kun niitä täälä kesäkuisissa on.
 
Mulla on 11kk vanha tyttö ja viikkoja 10+1. Imetän tyttöä edelleen vaikka neuvolassa sanoivat alkuun että kannattaa alkaa lopettelemaan. Mä en kuitenkaan halunnut ja nyt eilen neuvolassa näyttivät vihreetä valoa ja sanoivat että ihan hyvin voin jatkaa vielä imetystä. Aion kuitenkin joulukuussa/tammikuun alussa lopettaa imetyksen kokonaan koska tyttö siirtyy normaaliin maitoon ja haluan että tyttö unohtaa sen tissin ennenkun seuraava syntyy. Joskus viikolla 7 imetys alkoi sattumaan ja tuntui epämiellyttävältä, mutta se meni ohi ja on taas yhtä ihanaa kun ennenkin :)
Mä ainakin suosittelen kaikkia jatkamaan imetystä jos se vaan on mahdollista. Maidon makuhan voi muuttua raskauden aikana ja lapsi alkaa hylkimään rintaa, mutta meillä ei onneksi näin käynyt vaan edelleen tissi maistuu ja maitoa tulee todella paljon.
 
Meilläkin tissi maistuu ja kipukin vähentyny. Et kyllä saa poika tissiä vielä. Varmaa joku tiheän imun vaihe oli, vai onko näin isoilla enää sellasta. Jospa sitä maaliskuulle onnistus imetys nii sitten saa poika siirtyä tavalliseen maitoon. Neuvolasta en tiiä mitä ovat mieltä ku ens viikolla vasta eka käynti, mutta eihän ne voi kun suositella ja niitei oo pakko noudattaa. Totes terkkari ku soitin sinne että imetät vielä (ja sen takia kierto epäsäännöllinen) ja totesin et joo, eihän tuo siihen mitään sanonu.
 
Näin kävi minullakin, että oli sellainen "kausi" että imetys sattui, tuossa tosiaan viikolla 8. Mutta se meni ohi ja nyt sujuu kuten ennenkin. Nyt oon antanut neidille (ikää tuli viime viikolla jo vuosi) luomukevytmaitoa. (hyi hyi, pitäis vissiin antaa rasvatonta...) Jonkin aikaa annoin sekoitettuna korvikkeeseen, mutta paremmin nokkamukista on alkanut ottamaan hörppyjä kun olen pelkkää maitoa sinne laittanut. Mutta ei kyllä juomalla juo... 10kk iästä kun saa antaa hapanmaitotuotteita, niin sekin jo varmaan auttaa teille, joilla on vielä vähän pienempi vauva ja jos imetys ei jostain syystä suju tai maito muuttuu/vähenee. Meillä on ihan tykätty viilistä ja varsinkin raejuustosta, mutta ei niitä kyllä desitolkulla mene. Puuron keitän nykyisin maitoon ja siihen päälle vielä tulee imetyksiä. Ja voihan sen korvikkeeseenkin keittää, jos tuntuu että muuten ei korviketta mene. Neuvolasta ei mullekaan ole tullut mitään sanomista, paitsi toisen paikkakunnan neuvolatädiltä (jonne meinattiin muuttaa, mutta ei muutettukaan), oli sitä mieltä että vaikuttaa vauvan kasvuun, mikä on ihan höpö höpöä.
 
Minä imetän myös vauvaani, 9kk nyt. Rv 13 itsellä. Maito ilmeisesti vähentynyt, koska imee öisinkin tiheästi, eikä silti aamulla vaippa kovin märkä. Täytyy jotain nestettä, velliä vai mitähän antaisin?, koittaa juottaa lisäksi, mutta ei osaa mukista vielä juoda, lusikoiminen on hirveän hidasta, ja tuttipullon ottaminen tässä vaih. tuntuisi hassulta... olen ajatellut imettää vaikka läpi raskauden ja ylikin, jos kaikki ok. Edellistä imetin 3v., joten voishan nämä vieroittaa sitten kun toinen 3v ja toinen 2v yhtäaikaa :) no enpä tiedä vielä :D
 
Edelliseen viestiini viitaten: nyt tulee taas hyvin maitoa, eikä tarvitse miettiä lisänesteitä :) oli vaan tehoimukausi ilmeisesti.
 
Minulla tuli nyt ilmeisesti keskenmeno tai siltähän tuo nyt aika varmasti näyttää, joten poistun näiltä palstoilta, toistaiseksi... kirjoitinkin tuonne kesäkuun kullanmuruihin siitä. Mutta tälleen mennään. Kaikkea hyvää teille loppuraskauteen ja imetykseen :)
 
Miten usein muilla vauvat syö öisin ja väsyttääkö se teitä? Meijän 8kk on nyt parin viikon ajan vaihtelevasti heränny 4-100 kertaa yössä tissille ja oon uhannu että vierotan siltä yötissin, mies huuattakoot (ei se jaksa ko vartin huutaa kunnes nukahtaa). Voitte uskoa että oon väsyny. Välillä on parempia öitä mutta viimeyö taas vakuutti mut siitä että tuo vauva pärjää ilman puolen tunnin-tunnin välein syömistä, aamuyö oli sellasta. Viimestään jouluna ku miehellä on pitempi vapaa nii on vierotus, ite en väsyneenä jaksa yhtään huutoa.
Päivisin sais poika syödä niin usein ku haluaa, sekä ilta- ja aamutissin sais. En kuitenkan haluais vielä kokonaan vierottaa ku ei poju oo muuta maitoo ikinä saanu.
Tää vierotus ihan vaan mun jaksamisen takia, ku tuo mahan asukki syö äitiltä myös energiaa. Muuten jatkasin yöimetyksiäkin vielä jossei ois tätä uutta vauvaa viemässä virtaa. Mutta joskus on pakko miettiä itseensäkin eikä vaan lapsen parasta. Sitä paitsi väsynyt äiti ei oo lapsen paras :)
 
Takaisin
Top