Imetys ja raskaus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rille
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Rille

Piirimestaruustason postaaja
Löytyykö muita vielä imettäviä äitejä? :) onko ollut ongelmia? Aiotko jatkaa koko raskauden? Pohdintoja ja mietteitä olisi kiva kuulla raskauteen ja imetykseen liittyen!
:)

Itse imetän vielä alle vuoden ikäistä lastani, ja tarkoitus olisi jatkaa mahd. Pitkään. Ensimmäiset imut vain ovat yhtä tuskaa ja heruminen tosi tiukassa. Imetyskertojakaan ei ole enää monta, lapsi vieroittanut itse itseään. Välillä kaipaa kuitenkin vielä todella voimakkaasti rinnalle.

Mä imetän vielä eilen vuoden täyttänyttä poikaani. Imetyskertoja on enää 1-2 vuorokaudessa, lapsentahtisesti mennään. Uskon, että pian vieroittautuu itse kokonaan. :) Herumisessa en oo huomannut muutosta, välillä on nännit hieman arat.

Mä imetän vielä 1v 2kk ikäistä. Aattelin imettää vielä aika kauankin, mutta nyt tuntuu siltä, että luonto on eri mieltä. Yhtä monta imetyskertaa on kuin ennenkin, eli 5, mutta se määrä mitä toinen saa irti tuntuu ihan minimaaliselta entiseen verrattuna :sad001 herumisen alkamiseen menee joku pari minuuttia, siinä missä ennen riitti joku 10 sekuntia. Maitoa ei tuu lainkaan niin vauhdilla ja se tuntuu loppuvan kesken. Jos ennen on hotkien nieleskellyt joku 5 minuuttia, niin tällä hetkellä taitaa nieleskelyä olla minuutti, sen jälkeen toinen minuutti "tyhjän lussutusta" ja sit lopettaa sen näkösenä et haloo äiti mä haluun maitoa. En haluu vielä lopettaa :smiley-angry017

Täälä myös imetetään. Kylläkin vain kerran päivässä. En usko että pitkään enää imetän. Alkaa näyttää siltä että tyttö viihtyy koko ajan vaan vähemmän aikaa rinnalla. Se on kyllä.mulle ihan ok.

Minäkin imetän vielä vuoden ikäistä esikoistani 1-2 kertaa päivässä. Heruminen kestää tavallista pidempään, mutta imetys ei satu yhtään. Toivon, että hän vierottuu itse tässä muutaman kuukauden sisällä, koska mulla ei tulisi riittämään energiat vauvan ja taaperon imetykseen. Pelkästään vauvan imetyksen takia kävin jo niin pahasti alipainon puolella vaikka kuinka söin.

Musta tuntuu myös ettei tandemimetys taida olla minun juttu,hatunnosto jokaiselle joka sen homman taitaa ja jaksaa! Meillä tissillä lähinnä nautiskellaan ja leikitään nykyään, ei varmaan mitään enää irtoa. Olen silti ottanut rinnalle lapsen halutessa kun saahan hän siinä vielä läheisyyttä, ja tuntunut pahalta itkettää lasta. Katsotaan kauanko vielä mennään!

Imetän vielä vuoden ikäistä esikoista ja jatkan niin kauan kun esikoinen haluaa ja kun se ei aiheuta raskaudelle ongelmia.
Viime päivät on esikoinen yökkinyt tissille ja ottaa vain kun on tosissaan nälkä. Eli maidon haju tai maku on selvästi jo jotenkin muuttunut..

Mä ajattelin alkaa vähentää imetystä nyt hiljalleen. Kokonaan ei oo kiirettä lopettaa, mutta jos se maito menee näin vauhdilla koko ajan piukemmalle, niin ajattelin hiljalleen vähentämisen olevan kivempi tapa esikoiselle kuin se että yhtäkkiä sitä maitoa ei vaan tule vaikka kuinka imis.

No, enpä lähtis hurraamaan, poistin sen mielestäni vähiten tärkeimmän kerran eli aamupalan jälkeisen. Aamulla saa kyllä huikan, jonka jälkeen jatkaa pari kolme tuntia unia,joten aattelin ettei toi aamupalan päälle otettu oo niin tärkeä. No nyt on aamut mennyt sitten esikolla itkemiseen, kiukutteluun ja on vaan ihan surkeena. Menee yksin meidän sänkyyn jossa mä aika imetän, huutaa ja itkee siellä. Sit tulee takas mun tai isinsä luo saamaan jotain raivareita ja jatkaa itkeskelyään.. Koville ottaa :sad001

Imettäkää ihmeessä niin kauan kun vain pystytte. Osa lapsista alkaa luonollisesti vierottua raskauden aikana rinnasta.

Mä imetän 7kk poikaani ja se on pääravintona vielä, kun kiinteitä menee vielä aika vähän. Haluaisin imettää vielä kauankin, mutta 10.10 mennään lastenlääkäriin niin jos saadaan maitoallergia tuomio niin sit kyllä imetys loppuu.. Maidottomuus on niin hankalaa toteuttaa :/

Susannne, jos haluat kuitenkin koittaa, ei se maidoton id mikään mahdoton ole toteuttaa. Mä olin aika kauan maidoton, munaton ja naudaton. Alku oli todella rankkaa ja tuntui mahdottomalta, mutta kyllä se siitä selvisi. Onneksi. Meillä oli 1vee iässä vasta 5 sopivaa kiinteetä, ja sopivan erikoiskorvikkeen löytyminen oli sanoisinko haastavaa. En tahdo pelotella, mutta kannattaa pohtia, että onko valmis sitten siihen, että sopivan korvikkeen löytymiseen voi kulua kauankin aikaa. Ja jos sellainen löytyy, se ei välttämättä vauvalle kelpaa vaikka mitä temppuja tekisi.

Maidoton on yksinään aika helppo, kun korvaavia esimerkiksi soija-, kaura- ja riisituotteita on markkinoilla. Hyvin löytyy ruuanlaittoon esimerkiksi kaurakermoja, leivontaan vaniljakastikkeita, soijavispiä, maidotonta margariinia, kasvimaitoja jne. On kaurajogurttia, proteiinirahkaa, soijavanukasta, maidotonta juustoa jne. Vaikka mun imetysdieetti on jo ohi, on meillä yhä käytössä esim kaurakermat. Tykkään niistä enemmän, oma ja miehen vatsa tykkää enemmän, ja kun toi tytön maitoallergia ei oo vielä helpottanut, saa hänellekin tarjottua sit osittain samaa ruokaa (yhä vähän kiinteitä, se tuottaa ongelmia).

Ongelmaksi mä koin sen, että tosi vähän oli tarjolla mitään einestä ja valmista ruokaa tolla mun kombolla. Jos oli maidoton, oli sit helposti munaa tai nautaa. Maidottomia tuotteita kuitenkin on aika kivasti, kun ne vaan ensin löytää. Korvaamaton apu mulle oli myös facebookin imetysdieettaajat-ryhmä.

Joo en ole vielä mitään varmaksi päättänyt :) ja vasta 2vk olin hiljan täysin maidottomalla, ehkä siihenkin sitten oppisi :) toisaalta oppispa samalla toteuttaan lapsen maidotonta ruokavaliota kun ite ois pidempään. Ongelmia vaan tuottaa vierailut. Mummukin laittaa joka sunnuntai ruokaa mut tuntuis kohtuuttomalle käskee tehdä maidotonta eli ei normi voita ees kastikkeeseen tai paistamiseen (ja sanoppa se 70vuotiaalle :D ) ja ei kuitenkaan viitti jättää menemättäkään kun toinen laittaa ja haluaa nähdä lapsenlapsiaan ja lapsenlastenlapsiaan..

Noi vierailut on kyllä se mälsin homma! Harvempi tuon ikäluokan mummu tosiaan ymmärtää tuollaisia, kun ei oikein nuoretkaan ihmiset, mutta ainahan voi yrittää. Ei munkaan kaikki läheiset tuota ihan ymmärtäneet ja osalta tuli vähän (tai aika paljonkin) kyseenalaistusta jne. Yleensä sitten mäkin jätin ne maidolliset ruuat vaan syömättä ja söin esimerkiksi salaatteja jne tai perunia kuiviltaan jonkun lisukkeen kanssa. Jos noin usein oisin käynyt jossain paikassa syömässä, oisin varmaankin vienyt sinne kaappiin esimerkiksi sitä maidotonta margariinia et sais sit leivän päälle tai pottujen kanssa yms. Kerran vein myös omat eväät kun tiesin ettei tarjottavista löytynyt mulle mitään. Kyseenalaistusta tuli taas, mut oli pakko sitten sanoa, että joko tuun omine eväineni kylään ja vietetään aikaa yhdessä, tai sit ei tulla lainkaan, kun vauvan hyvinvoinnin takia en tuosta jousta. Kyse oli kuitenkin sit muutamasta kuukaudesta, niin musta muut saavat ymmärryksessään sit itse joustaa, jos äiti haluaa lapsen voinnin perusteella dieetata jotakin. Jotkut vauvat myös sietää pienen määrän vaikkapa sitä voita äidin käyttämänä satunnaisesti, en tiedä kuinka kurja tilanne teillä on.

Kovasti kannustan sua kyllä kokeilemaan uusiksi sitten maidotonta jos ton diagnoosin saatte! Sitä kautta tosiaan pääsee tutustumaan siihen maidottomaan maailmaan lapsenkin tulevaisuutta ajatellen. Mut ehdottomasti oman jaksamisen mukaan sitten, jos kaiken keskellä se tuntuu mahdottomalta, niin imetyksen lopetus voi olla se oikea ratkaisu :) oot tosi kauan kuitenkin saanut jo imetettyä. Tsemppiä joka tapauksessa!

Täällä imetetään myös, tällä hetkellä aamulla ja illalla. Parin viime viikon aikana oon saanut pojan totutettua siihen, että päivällä ei enää saa rintaa. Aluksi oli tosi loukkaantunut, mutta nyt tajusin, että ei ole enää muutamaan päivään pyytänyt. Itse asiassa aamukin jäi tänään välistä, kun karkasin neuvolaan.

Illalla rinnalle rauhoittuminen ja aamusyöttö on mulle ihan ok, mutta välillä on kyllä sellaista jumppaa, että arat rinnat on vähän eri mieltä homman mielekkyydestä... Ehkä se tästä vähitellen jo voisi loppua, mutta katsoo nyt, hoitaako luonto homman itsestään. Ja pojalla siis ikää 1 v 4 kk.

Takaisin