Imetys ja päivähoidon aloitus?

Vanellope

Oman äänensä löytänyt
Onnistuuko päivähoitoon laittaminen jos imettää? Onko pakko vähentää/lopettaa? Entä jos lapsi on todella todella paljon tissillä?

Itselläni ei ole kokemusta, mutta olen nähnyt päiväkodilla kun osa äideistä imettää lastaan heti päiväkodilla haun yhteydessä. Pari on tehnyt noin noin vuoden, mitä olen nähnyt. On siis onnistunut (:

Itsellänikään ei ole kokemusta, mutta tiedän muiden kokemuksista, että ei todellakaan tarvitse lopettaa, eikä edes vähentää ennen hoidonaloitusta. Oli kyse nyt minkä ikäisestä tahansa, niin lapset oppivat nopeasti, että maitoa saa äidiltä ja hoitopäivät sujuvat yleensä mutkattomasti ilman. Itse voi sitten päättää, imettääkö jo päiväkodilla jos lapsi sitä haluaa, vai vasta kotona. Siihen kannattaa tietysti varautua, että alkuun lapsi voi hoitopäivien jälkeen ja viikonloppuisin ravata rinnalla tosi usein, koska monelle rinta on kuitenkin läheisyyden tankkausta myös ja päivähoidon aloittava pieni usein tarvitsee erityisen paljon läheisyyttä hoidon aloituksen yhteydessä. Helpottaa sitten kun rutiinit alkavat muotoutua ja hoitopaikka on tutumpi jo.

Meillä alkaa päiväkoti, imetän yhä 2-vuotiasta. Ei tarvitse lopettaa tai välttämättä edes lopettaa :)

Meillä oli tainnut imetys loppua kun poika aloitti päivähoidossa. En kuitenkaan näkisi imetystä esteenä päivähoidolle (tai päivähoitoa esteenä imetykselle). Itse varmaan vastaavassa tilanteessa yrittäisin karsia hoitopäivän aikana olevat imetyskerrat jo ennen hoidon alkua niin eivät sitten jää pois rytinällä samalla kun lapsi menee hoitoon. Mikään ei sitten estä imettämästä sen ajan kun lapsi on kotona. :)

Ei todellakaan tarvitse lopettaa, vähentäminen taitaa tulla vähän automaattisesti, riippuen lapsen päiväkotipäivän pituudesta ja miten hän on tottunut saamaan rintaa. Itse pyrkisin ennen hoidon aloitusta lopettamaan yösyötöt hyvissä ajoin. Ihan oman töissä jaksamisen kannalta, ja yöimetysten lopettaminen saattaa olla haastavaa jos lapsen elämässä juuri muitakin isoja muutoksia niinkuin päivähoidon aloittaminen. Mutta te teette niinkuin teistä tuntuu hyvältä :Heartred Jos yöimetyskin sujuu sinulta heräämättä, niin miksei niitä voisi jatkaa. Ja saattahan lapsi alkaa vaatimaan uudestaan tissiä öisin, vaikka olisin yösyötöt jättänyt pois hyvissä ajoin, kun päivällä ei kuitenkaan saa enää samalla tavalla äidin läheisyyttä.

Minun nuorimmainen oli 11 kk kun aloitti päivähoidossa. En muista, että vähensinkö imetystä sen kummemmin ennen päiväkodin aloitusta, mutta itsekin alkuun imetin aina heti päiväkodilla jo. Sitten illan aikana imetin 1-2 kertaa, yöllä joitakin kertoja ja vielä joskus 5-6 aikaa ennen kuin lähdin töihin. Muutama kuukausi mentiin jotenkin näin hiljalleen vähentäen imetystä ja lopetin imetyksen sitten kun lapsi oli noin 1 v 4 kk.

Minä imetän 1 v 7 kk ikäistä lastamme, joka aloitti hiljattain päivähoidon. Ennen päivähoidon aloitusta poika söi päivisin pari kertaa tissiä, mutta päivähoidon aloituksen jälkeen hän välillä söisi sitä koko ajan. Meillä siis poika saattaa 10 minuuttiakin vain ns.hengailla tissi suussa eli meillä imetykseen liittyy muutakin kuin pelkästään maidon saaminen, sillä se läheisyys taitaa olla pojalle se tärkein juttu. Ajatuksena oli imetyksen lopettaminen tässä keväällä, mutta nyt kun oon huomannut miten tärkeä imetys meidän pienelle pojalle on, niin jatketaan näin toistaiseksi ja katsotaan josko syksyllä lopetellaan imetystä. :)

Kiva kun täältä löytyi tällainen, kun itsekin mietin asiaa. :) Lapseni on alle vuoden ja imetän häntä vielä usein. Päivähoito ei ihan juuri nyt ole vielä ajankohtainen, mutta mietin jo milloin olisi hyvä aika.

Lisään vielä, että imetin myös meidän 1v2kk iässä päiväkodin aloittanutta poikaa. Imetin häntä heti hänen hoidosta kotiin palatessaan ja sitten useamman kerran illan/yön aikana ja vielä aamulla. 3 kuukaudessa sitten lopettalin imettämisen, koska se häiritsi meidän öitä aika paljon. Oli se kuitenkin tosi tärkeää varsinkin päiväkodin aloituksen alussa. Ihan meinaa unohtua tällaiset yksityiskohdat.

Meillä oli imetys vähentynyt jo minun töihinpaluun vuoksi ennen pojan päivähoidon alkua. Iltaimetykset oli kyllä hyvin tärkeitä päivähoidon aloituksen jälkeen ja enemmän se oli nimenomaan sitä läheisyyden ja turvan tankkaamista. 2kk päivähoidon aloituksen jälkeen poika ei enää rintaa kaivannut ja imetys loppui kokonaan.

Mutta ei imetystä tarvitse lopettaa ellei itse halua. Moni tosiaan imettää jo päiväkodilla haun yhteydessä tai heti ensimmäisenä kotona. Jos imetyskertoja on päivän aikana useita, niin yhtäkkinen koko työpäivän mittainen tauko voi itselle aiheuttaa vähän tukalat oltavat, niin silläkin ehkä vähentäisin itse ennakkoon hieman päiväimetysten määrää. Plus lapsi hieman jo tottuisi siihen, että imetyskertoja on vähemmän.

Takaisin