Imetys ei onnistu!!! APUA

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja suzki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

suzki

Oman äänensä löytänyt
Heips auttaisiko joku kokenut konkari mitä tekisin imetyksen kanssa kun se ei onnistu?? Minulla kohta 1kk ikäinen poika vauva joka painoi syntyessään 4840g ja sai jo sairaalassa lisämaitoa koska minun maito ei riittänyt.. Maitoa kyllä tulee mutta ei ilmeisesti riittävästi vauva jaksaa imeä ehkä noin 10 min kunnes nukahtaa ja taas heti herättyään huutaa lisää öisin olen antanut vain nannia koska huitasee yhdellä syötöllä 150ml joten emme nukkuisi yhtään jos tissien kanssa tuhraisi.. päivisinkään ei oikeen tissi enää riitä en tiedä mitä tehdä asialle olo on epätoivoinen paino on kumminkin noussut. Haluisin imettää mutta poika vaan nukkuu rinnalla eikä jaksa imeä eikä sitä 24h voi olla tissi suussa. enkä oikein tiedä että riittäisikö maitoni jos poika jaksaisi imeä kumminkin päivisin nukkuu aina 4h putken vain syötyään hetken rintaa?? Olisi kiva jos joku osaisi neuvoa neuvolassa ei oikeen mitään sanottu mutta kysyn taas seuraavalla kerralla [:)]

Heip. Mä kehottaisin sua katsomaan netistä imetys.fi, tässä se varsinainen linkki

http://imetystukilista.net/sivut/index.php

sieltä löytyy hyviä neuvoja. Itse sanoisin sen verran että kuukauden ikäinen vauva tosiaankin voi olla tissi suussa 24h ja se on ihan normaalia. Vauva tilaa lisää maitoa näin, sitten kun maitoa alkaa tulla tarpeeksi, rinnalla olo aika vähentyy huomattavasti. Been there. Jos annat aina yöllä vain nannia käy niin et sun maidon tuotanto mitä todennäköisesti vaan vähenee... Kaksipiippuinen juttu. Teet tietysti kuinka jaksat ja haluat [:)]. Mä olen onnistunut imetyksessä vasta neljännen lapseni kohdalla (no kaksoset oli vaan jaksamisesta johtuvaa) ja ei se olis onnistunut muuten kuin ns. jatkuvalla syötöllä. Onneksi se syöttötahti ei pysy kauaa tiheänä joten tsemppiä kovasti!!

Viimeinen

Koita kutitella leuan alta, poskista, jalkapohjista... täällä ainakin vauva syö vaikka nukkuu, imuttelee vain harvemmin kuin hereillä.

Sairaalassa antoivat(ja moni eri ihminen) neuvon, että vauvaa voi nipistää niskasta/korvan takaa. Älkääkä nyt kukaan nostako karvojanne, kuulostaa pahemmalta kuin onkaan. Olin itsekin ekaksi silmät suurina,että MITÄÄH??! Ja ei kukaan varmasti vauvaa nipistä voimiensa takaa. [:)] tai jos koittaa nostaa röyhtäisemään, niin saattaa havahtua, että missä pirussa se tissi on... [:D]

Mutta totuushan on se, että pienet vauvat(yksilöllistä varmasti tässäkin tapauksessa) asuvat rinnalla. Varsinkin iltaisin, kun alkavat tankkaamaan yötä vasten. 

Ja voithan pumpata rintojasi, jos vauvasi ei jaksa imeä ja antaa omaa maitoasi sitten pullosta. Pumppaaminenkin kuitenkin lisää maidontuotantoa. [:)]

Mulla oli vähän samantapaista, kun tuntui myös maito jotenkin loppui. Piti juoda itse enemmän kesähelteellä ja yritin olla nimenomaan sitten stressaamatta - vauva taisi sen vaistota, että äidillä on jokin hätä. Luota itseesi ja kyllä vauva tietää, milloin sillä on nälkä. Yhessä vaiheessa pari pv söi vain 5 min ja 3-4 x päivässä, mut sitten taas pidentyi syönti ja useammin söi.

Jätä huolestuminen pois, luota vauva tietää milloin hänellä on nälkä ja tarjoat tissiä vaan.

Joo, kannattaa syöttää tissillä, jos haluaa maitoa riittää pitemmän päälle. Ei kai 1 kk ikäinen vielä hirveästi syö, että lisämaitoa tarvitaan, vaan tissistä pitäis tulla, kun et vaan huolestuneena ole - ihmeellistä on se, vauva vaistoaa sen. Olla rennosti ja jutella rauhassa, eikä ajatella edes... Itse huomasin, kun ajattelin, toivottavasti ei nyt syöksyoksennusta tule... no niin, kohta se tulee, piti jättää ajattelut ja ajatella "hyvää", vauva kai lukee ajatuksetkin ;)

Hei!! Kiitos kaikille vastauksista... Maito ei pojalle riitä joka syötöllä annan molemmat tissit ja röyhtyytän välissä mutta vauva vaan huutaa lisää eikä tisseistä enää tule lisä maitoa juo vielä tissien päälle 50-60 ml nannia?? En oikee tiedä mitä tehdä.. no kai se tästä[:)]

Meillä oli ihan sama tilanne alkuunsa, poika oli myös isokokoinen. Sain maidontuotannon ruokahalua vastaavaksi pumppaamalla syöttöjen väleissä. Sitten oli mukava antaa pullostakin vain omaa maitoa! Tämä toimi ainakin meillä ja nyt pelkästään tissitellään! [:D] Vaivaahan siinä on kovasti, mutta ainakin itse olen nyt sitä mieltä, että kyllä kannatti vaikka välillä meinas hermo mennä jatkuvaan rintojen kanssa "puuhailuun"... [;)]

heips! olen kanssa yrittänyt pumpata ja kerralla saan noin 50 ml mutta poika syö noin 150 ml et ei oikein riitä.. viimeksi kun pumppasin syötön jälkeen ei tullut mitään!! Maidon tulo varmaan loppuu ja se harmittaa mutta onneksi poika tykkää nannista niin kauan imetän kun pienikin pisara tulee[:)] olisihan se paljon kivempaa kun ei tarvitsisi pulloja puljata mutta onhan lapsen ruokaa saatava. pitäis keksiä joku jippo millä maidon tuotanto kiihtyisi.

Tarkoitin, että pumppaa syöttöjen välillä. Esimerkiksi meillä poika piti keskimäärin 4 tuntia syöttövälinä, niin pumppasin siinä kahden tunnin kohdalla. Alkuun tulikin vähän, mutta pikkuhiljaa ne rinnat alkaa tuottamaan maitoa enemmän, kun "kuvittelevat" lapsen syövän tiheämmin = tarpeen olevan suurempi. Mä jouduin tekemään tätä viikon-kaks, ennenkuin alkoi riittää. Vieläkin ajoittain käytän pumppua, jos tuntuu, että pojan ruokahalu on kasvanut suuremmaksi. Ihan varmasti pääset nannista kokonaan eroon, jos jaksat nähdä vaivan ja haluat puhtaasti imettää. Joku tossa sanoikin, että se on kaksipiippuinen juttu, että jos antaa korviketta, niin imetysvälit pitenee turhan pitkiksi, jotta rinnat alkaisivat tuottaa enemmän. Tällä systeemillä kuitenkin poikasi saa tarpeeksi ei tarvitse rinnalla huutaa. Tosin niinkuin sanoin, aikamoinen vaiva siitä jonkun aikaa on... [&:]

Muistathan myös syödä ja ennen kaikkea juoda tarpeeksi? [;)]

Takaisin