Imetyksen lopetus

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Jos olette imettäneet, miten, milloin ja kenen aloitteesta on lopetettu?

Mulla on alkanut tuntua siltä, että olisi kiva lopettaa. Mutta entä sitten ne ihanat imetyshetket.. Joka toinen hetki vaihtuu mulla ajatus tästä. Lapsi täytti juuri 2.
Esikoisen imetys kävi tekemään kipeetä ja vei multa kaikki mehut, kun odotin toista. Puolen välin jälkeen vaan lopetin, lapsi oli silloin ehkä 2v9kk..

Tokan imetys loppui n. 1v1kk (ja rv 12) iässä molempien tahdosta. Lopetin 1v iän jälkeen pikkuhiljaa rinnan tarjoamisen, eikä lapsi koskaan sen perään kysellyt. Imetys hetket oli siis jo pidemmän aikaa aina tullut vain minun aloitteestani. Voi olla että uusi raskaus vaikutti asiaan kun plussan aikokin (10kk) alkoi loppumaan kiinnostus.

Kolmosen imetys alkoi olosuhteiden takia vähenemään 8kk iässä minun mentyä takaisin töihin. Imetin osittain 1v ikään saakka aina silloin kun olin kotona ja sitten myös vaan lopetin rinnan tarjoamisen ja siihen loppui.

Nelonen nyt 1v ja ei kyllä ole imetys vähentynyt yhtään, vaikka lehmänmaitoa menee ruokien kanssa jo ihan tarpeeksi. En enää itse tarjoa maitoa kuin iltaisin ennen nukkumaan menoa, mutta lapsi tulee rinnalle paitaa kaivelemalla useita kertoja päivässä. Ei vielä kiire lopettaa, kun kerran tuntuu hänelle tärkeältä. Saas nähdä milloin sitten loppuu.

Olen siis mennyt ajatuksella imetys n. 1v ikään saakka ja siitä eteenpäin saa lapsi päättää. Ei kyllä ole kokemusta miten edetä sitten isomman taaperon kanssa, jolla jo enemmän omaa tahtoa, jos ei enää halua imettää.

Esikoisen imetys loppui, kun hän oli 1,5-vuotias. Olin 1-vuotiaasta alkaen vähentänyt imetyskertoja, mutta viimeisenä jäljellä olleet ilta- ja aamuyöimetykset loppui hänen aloitteesta. Kuopusta imetän vielä eikä ole kiirettä lopettaa. Eikä ravitsemusta ajatellenkaan voisi lopettaa noin vain. Hän kun ei oikein juo lehmän maitoa.

Imetin esikoistani 1v9kk. Yöimetys tippui lapsen aloitteesta pois 8kk paikkeilla. Noin 1-vuotiaana imetyksiä oli lähinnä aamuisin ja iltaisin, joskus enemmän. Neuvola kannusti pitkässä imetyksessä, sillä lapsi on aina ollut pienikokoinen, eikä imetyksestä mitään varsinaista haittaa ole ollut hänen kasvun kannaltaan, pikemminkin päinvastoin.

Imetys loppui hiljalleen. Pikkuhiljaa otin pois toisen imetyksen aamusta, sillä lapsi ei keskittynyt ollenkaan imemiseen vaan jutteli kanssani. En kysynyt enkä tarjonnut. Iltaimetys tippui sitten samalla tavalla pois, kun lasta ei kiinnostanut. Lopetin rinnan tarjoamisen eikä sitä enää ole pyydetty. Hyvin luontevasti sujui imetyksen lopettaminen.

Mun aloitteesta vähennettiin ja "äidintahdistettiin" reilusti, lapsen aloitteesta lopetettiin.

Ensin lopetin n. 1v iässä päivisin kodin ulkopuolella imetykset, tosin lapsi ei ehtinyt yleensä kaipaamaankaan kun kaikki muu kiinnosti enemmän. Sitten vähensin myös kotona päiväimetyksiä, sekä siirsin vähitellen yön ekaa imetystä pidemmälle yöhön. Jossain vaiheessa päätin, että aamuimetys sängyssä, mutta noustua ei saa enää kuin päikkäri-imetyksen ennen iltapala-aikaa.

Jonkin aikaa oli joskus 1,5v iässä yöunille nukutusimetys ja sitten ehkä jostain n. klo 05 lähtien nukkui tissillä sängystänousuun. Sitten vaihdoin että iltamaidot olkkarissa sohvalla ja siitä hereillä sänkyyn, ei mennyt kauaa kun lapsi itse unohti imetyksen ja meni suoraan sänkyyn. Vähän ennen 2v ikää kävin siirtämään aamuyön imetystä taas lähemmäks aamua, ja lapsi kävikin nukkumaan ilman maitoa heräämiseen asti, jolloin siis sai vielä "hörpyt". Mutta ei mennyt montaa päivää, kun lapsi unohti maidot ja nousi suoraan. Seuraavana aamuna taas muisti ja sitten unohti parina. Sitten maito olikin "loppu". Mun ei ollut tarkoitus lopettaa vielä ihan kokonaan, mutta en käynyt vasiten jatkamaankaan kerta lapsi itse oli valmis lopettamaan. Kyllähän siinä lapsella vielä muutamat itkut tuli tissin perään, mutta yllättävän helpolla päästiin.

2v on aivan hullaantunut taas tissimaidosta, ihankuin joku tiheän imun kausi.:Weary Cat Face: No, eihän tässä edes raaski miettiä lopettamista kun pieni niin äidissä kiinni ja kokee tärkeänä:Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Itse halusin lopettaa imetyksen kummallakin kerralla. Molempien kohdalla lopetin, kun olivat 1v 3kk. Alkoi tuntua itsestä liian ahdistavalta, kun lapset olivat jo isoja ja ei ollut enää hyvä olo imettää. Lopetukset kuitenkin sujuivat hyvin ja tuntuu, että lapsetkin oli samaa mieltä että jo riitti tisseilyt :D

Takaisin