Imetyksen lopettaminen

AnnMariii

Puuhakas puhuja
Millaisella aikataululla/miten olette lopettaneet imetyksen? Kuinka nopealla tahdilla olette vähentäneet imetyskertoja, 1/päivä vai muutama viikossa tms? Entä oletteko pumpanneet tuona aikana?

Itse yritän pikkuhiljaa vähentää imetystä, toiveena olisi saada mahdollisimman pian loppumaan. Vauva on vasta 4kk, mutta itsellä ei enää pää kestä tätä. Pulloruokinta on ihanaa ja miellyttävää, mukava yhteinen hellittelyhetki, mutta imettäminen kamalaa. Meillä on alusta asti annettu kerran päivässä korviketta, mutta nyt menee pari-kolme annosta päivittäin.

Lapsentahtisesti olen mennyt tähän asti, poika on nyt reilut 2v 5kk. Imetyskerrat ovat vähentyneet itsekseen sitä mukaa kun poika on kasvanut, joten oikeaa kokemusperäistä neuvoa en osaa antaa. Seuraavat pohdinnat ovat vain sitä, mitä itse ehkä vastaavassa tilanteessa tekisin. Pääasiahan on, että vauva saa tarpeeksi ruokaa, ei se, mistä vauva sen ruokansa ottaa, tissistä vai pullosta. Itse en olisi pullosta korvikkeella osannut omaa poikaani ruokkia varmaankaan oikein ja tarpeeksi.

Mutta ajattelisin niin, että jos vauva ei tunnu tissiä kaipaavan kun saa ruoan pullosta (tai sitten kun alkaa kiinteitä syömään enemmän), niin ehkä siinäkin voisi mennä lapsentahtisesti tavallaan, pikku hiljaa lisäisi niitä pulloruokintakertoja ja kuulostelisi ja tarkkailisi, kaipaako vauva vielä tissiä niiden kertojen lisäksi. Aikataulua en kyllä tiedä, missä ajassa sen voisi tehdä, ehkä 1-3 päivän välein korvaisi jonkin imetyskerran pulloruokinnalla?

Itse en taitaisi pumpata tuossa kohtaa, jos on tarkoitus lopettaa imetys kokonaan. Toki jos haluaa pumpata vauvalle pullosta annettavaksi maitoa, niin silloin se tietysti on ihan hyvä idea. Maidontuotanto sopeutuu siihen, mitä vauva (tai pumppu) tilaa. Itse heruin aika huonosti pumpulle, vaikka poikaa imettäessä maitoa tuli runsain mitoin. Tämän koin silloin, kun jouduin pitämään 4 päivää imetystaukoa pojan ollessa n. 1,5kk ikäinen muistaakseni. Minusta se pullojen kanssa turaaminen ja korvikemäärien mittaaminen oli tosi hankalaa, ja lisäksi mietitytti se, että tuleeko pullosta maito liian nopeasti, eikä poika osaa tietää, milloin on syönyt tarpeeksi. Lisähuolta tuli siitä, kun ensimmäisen korvikeannoksen poika oksensi pari tuntia syönnin jälkeen, ja meni aivan veltoksi, enkä saanut häneen kontaktia. Käytiin sairaalassa asti tarkistuksissa, mutta selvittiin säikähdyksellä. Onneksi seuraavilla kerroilla ei ollut mitään tuollaista, mutta se huoli jäi kuitenkin päälle. Olin todella tyytyväinen, kun päästiin jatkamaan täysimetyksellä aina 4kk:n ikään asti, jolloin tissimaidon rinnalle tuli kiinteiden maistelut.

Meillä oli imetyksen lopettamisen suhteen aika eri tilanne. Poika oli jo vuoden kun ryhdyin karsimaan imetyskertoja ja ne korvautui kiinteällä ruualla. Osa imetyskerroista oli jo muutenkin vähän sellaisia rinnalla käyntejä. Varmaan sinun kannattaa tehdä joko vauvantahtisesti lopetusta tai sen mukaan miten rinnat reagoi. Ehkä vauva ei edes kaipaa rintaa, jos imetys ei toimi ja pulloruokinta on ihana yhteinen heti. :) Maidontuotanto ei ehkä ehdi vähentyä jos lopettaa liian nopealla tahdilla ja olosi voi tulla sen vuoksi tukalaksi. Maitoahan tulee sen verran mitä tilataan ja jos tilaus vähentyy niin maidon tulokin vähentyy. Sitä mielessä pitäen ei ehkä kannata pumpata kuin korkeintaan jos rinnat tuntuu liian täysiltä. Paitsi tietysti jos aiot ruveta antamaan pullosta rintamaitoa imetyksen sijasta. Mutta kirjoitin viestiä vähän sillä mielellä että olisit siirtymässä antamaan korviketta.

Toivottavasti saat kokemuksia heiltäkin, jotka on lopettaneet imetyksen lähempänä vauvasi ikää.

Juu tarkoitus olisi pikkuhiljaa siirtyä maidon osalta pelkälle korvikkeelle. Ainakaan toistaiseksi ei herra ole osoittanut merkkejä tissitarpeesta, vaan pullo ja korvike kelpaa hyvin. :) tällä hetkellä saa kyllä vielä vielä en ole pumppaillut, mutta mietin juuri sitä omaa oloa helpottamaan. Tähän asti olen aina iltaisin puristellut suurimmat paineet rinnoista pois, kun poika nukkuu helposti 8h putkeen ja siinäkin tissit huutaa hoosiannaa. Imetys meillä siis toimii vauvan osalta kyllä, imuote on hyvä jne., mutta itse olen aivan rikki koska en saa millään hyvää imetysasentoa. Öisin en saa nukuttua, kun joka paikkaan sattuu ja oon alkanut inhoamaan koko imetystouhua. :S

Mulla oli sillä tavalla samanlainen kokemus, etten myöskään tykännyt imetyksestä, mutta en myöskään halunnut alkaa pulloralliin, joten sinnittelin siihen asti että lapsi pitkälti pärjäsi jo kiinteällä ruualla. Lapsi oli 10 kuukautta kun lopetin imetyksen.

4kk täysimetin, sen jälkeen alkoi kiinteät. Korvike tuli jossain vaiheessa (ehkä 7-8 kk iässä?) mukaan niin että puurot tehtiin siihen, mutta tuttipullosta ei annettu. Aika hiljakseen kuitenkin etenin imetyksen vähentämisen kanssa. Hiljalleen yksittäisen imetyskerran kesto väheni, siirsin imetykset vasta kiinteiden jälkeen ja jätin yhden kerran kokonaan pois ehkä noin kuukauden välein. Loppua kohti kyllä kiihtyi, siinä vaiheessa lapsi kävi enää kahdesti päivässä rinnalla ja silloinkin söi vain toisesta. Toisesta rinnasta mulla loppuikin maidontulo jo ennen kuin lopetin imetyksen. Lopullisen stopin pistin touhulle kun lapsi täytti sen 10 kk, en vain enää koskaan tarjonnut rintaa. Yhden kerran lapsi yritti hamuta, mutta se jäi siihen. Helpotin paineentunnetta pumppaamalla kerran päivässä tai kahdessa, aika kivuttomasti lopulta meni kun lapsi oli muutenkin imenyt lopussa niin vähän.

Sulla kun on pullot käytössä niin varmaan noin kerta viikkoon vois miettiä yhden imetyskerran poisjättöä? Muuten sitten rajoittaa imetyksen kestoa, jos se ei lapsesta tunnu pahalta. Pumpata ei kannata ennen kuin on ihan pakko, että maidontuotanto alkaa vähetä.

Puoliksi OT, on muuten hauska kun monet sanoo just tuosta pullorallista ja imetystukiryhmät hokee miten rankkaa on pulloruokinta pullojen takia. Mä en oo kokenut sitä mitenkään vaikeaksi tai rankaksi, meillä on kai 8 pulloa, laitan pullot illalla tiskikoneeseen ja aamulla mikroon steriloitumaan ja thats it :grin samoin maidon lämmittämisestä mikrossa yritetään tehdä sellasta mörköä et huhheijaa. Maitoa kun lämmittää 10-15 s mikrossa j vähän pyöräyttää pulloa ympäri ja ylösalas niin maito on hyvää.

Kiitos vastauksista! Yritetään näillä eteenpäin :)

Ihmiset on tässäkin asiassa niin erilaisia. Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. :) Itse koin imettämisen helpommaksi kuin pulloruokinnan, mutta kumpikin on hyvä tapa ruokkia vauva. Kummin vain äiti mieltää paremmaksi. Sinulle on varmasti hyvä päätös lopettaa imettäminen, ei sitä oman jaksamisen tai terveyden uhalla kannata väkisin jatkaa. :)

Puoliksi OT, on muuten hauska kun monet sanoo just tuosta pullorallista ja imetystukiryhmät hokee miten rankkaa on pulloruokinta pullojen takia. Mä en oo kokenut sitä mitenkään vaikeaksi tai rankaksi, meillä on kai 8 pulloa, laitan pullot illalla tiskikoneeseen ja aamulla mikroon steriloitumaan ja thats it :grin samoin maidon lämmittämisestä mikrossa yritetään tehdä sellasta mörköä et huhheijaa. Maitoa kun lämmittää 10-15 s mikrossa j vähän pyöräyttää pulloa ympäri ja ylösalas niin maito on hyvää.

Kiitos vastauksista! Yritetään näillä eteenpäin :)

Mä itse koin pulloruokinnan vaikeaksi siksi, että lapsi ei tykännyt syödä pullosta. Tai osannut, joka tapauksessa ne määrät mitä hän pullosta otti tuntui tosi vähäisiltä. Pesut ja steriloinnit meni siinä missä muutkin astianpesut.

Ihmiset on tässäkin asiassa niin erilaisia. Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. :) Itse koin imettämisen helpommaksi kuin pulloruokinnan, mutta kumpikin on hyvä tapa ruokkia vauva. Kummin vain äiti mieltää paremmaksi. Sinulle on varmasti hyvä päätös lopettaa imettäminen, ei sitä oman jaksamisen tai terveyden uhalla kannata väkisin jatkaa. :)
Minusta imetys on näppärää. Ei tarvinnut miettiä, onko maitoa ja missä lämmittää tai onko pulloa ja pitääkö pestä. Yöllä ei tarvinnut ottaa askeltakaan ja taas oli maitoa tarjolla.

Onhan siinä toki haasteitakin. Mutta mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Vauvatkin on erilaisia.

Mulla taas esim. yön tilanteessa painaa se, että istunko hereillä 30 min imettäen vai 5 min pulloruokkien. Useimmiten tulee silti yöllä imetrttyä kun tissit ei muuten kestä.

Takaisin