Lapsentahtisesti olen mennyt tähän asti, poika on nyt reilut 2v 5kk. Imetyskerrat ovat vähentyneet itsekseen sitä mukaa kun poika on kasvanut, joten oikeaa kokemusperäistä neuvoa en osaa antaa. Seuraavat pohdinnat ovat vain sitä, mitä itse ehkä vastaavassa tilanteessa tekisin. Pääasiahan on, että vauva saa tarpeeksi ruokaa, ei se, mistä vauva sen ruokansa ottaa, tissistä vai pullosta. Itse en olisi pullosta korvikkeella osannut omaa poikaani ruokkia varmaankaan oikein ja tarpeeksi.
Mutta ajattelisin niin, että jos vauva ei tunnu tissiä kaipaavan kun saa ruoan pullosta (tai sitten kun alkaa kiinteitä syömään enemmän), niin ehkä siinäkin voisi mennä lapsentahtisesti tavallaan, pikku hiljaa lisäisi niitä pulloruokintakertoja ja kuulostelisi ja tarkkailisi, kaipaako vauva vielä tissiä niiden kertojen lisäksi. Aikataulua en kyllä tiedä, missä ajassa sen voisi tehdä, ehkä 1-3 päivän välein korvaisi jonkin imetyskerran pulloruokinnalla?
Itse en taitaisi pumpata tuossa kohtaa, jos on tarkoitus lopettaa imetys kokonaan. Toki jos haluaa pumpata vauvalle pullosta annettavaksi maitoa, niin silloin se tietysti on ihan hyvä idea. Maidontuotanto sopeutuu siihen, mitä vauva (tai pumppu) tilaa. Itse heruin aika huonosti pumpulle, vaikka poikaa imettäessä maitoa tuli runsain mitoin. Tämän koin silloin, kun jouduin pitämään 4 päivää imetystaukoa pojan ollessa n. 1,5kk ikäinen muistaakseni. Minusta se pullojen kanssa turaaminen ja korvikemäärien mittaaminen oli tosi hankalaa, ja lisäksi mietitytti se, että tuleeko pullosta maito liian nopeasti, eikä poika osaa tietää, milloin on syönyt tarpeeksi. Lisähuolta tuli siitä, kun ensimmäisen korvikeannoksen poika oksensi pari tuntia syönnin jälkeen, ja meni aivan veltoksi, enkä saanut häneen kontaktia. Käytiin sairaalassa asti tarkistuksissa, mutta selvittiin säikähdyksellä. Onneksi seuraavilla kerroilla ei ollut mitään tuollaista, mutta se huoli jäi kuitenkin päälle. Olin todella tyytyväinen, kun päästiin jatkamaan täysimetyksellä aina 4kk:n ikään asti, jolloin tissimaidon rinnalle tuli kiinteiden maistelut.