Imetyksen lopettaminen vähitellen

Nennahh

Näppärä viestien naputtelija
Heippa!

Meidän vauva täytää parin viikon päästä 5kk. Ajattelin lopettaa imettämisen vähitelleen 6-6,5kk ikään mennessä. Toki vauvan ehdoilla mennään. :) Nyt ollaan siis menty alusta asti täysimetyksellä, pari viikkoa ollaan nyt maisteltu kiinteitä. Mitenhän tuota imetystä kannattaa vähentää...? Korvata aina välillä yksi imetyskerta korvikkeella? Aion toki kysellä tästä 5kk neuvolassa, mutta olisi kiva kuulla vinkkejä. :)
 
Luulis että kun alkaa kiinteitä mennä enemmän, nii ruokailujen väli pitenee joten imetyskerratkin vähenevät ja sitä myötä myös maitomäärä pikkuhiljaa vähenee..Saattaa tietysti alussa olla rinnat aika pinkeenä maidosta..
 
Yleensä käy just niinkuin Suhwi jo sanoikin, eli kun kiinteitä alkaa menemään enemmän, niin maitoa vastaavasti vähemmän. Sillä tavoin tissitkin tottuu pikkuhiljaa siihen, että maitoa ei tule niin paljon. Itse lopetin imetyksen kakkosen kanssa (sen meidän ainoan tissitakiaisen) 9kk iässä ja olin jo sitä ennen ruvennut antamaan enemmän juotavaa nokkamukista ja imetin koko ajan vähemmän. En opettanut poitsua enää tuossa vaiheessa tuttipullolle, vaan tosiaan siirryttiin suoraan nokkamukiin. Ihan helposti meni mun mielestä, en ainakaan muista että poika olisi kovasti tissin perään itkeskellyt. Alkuun kannoin huolta siitä, että saako tarpeeksi nestettä, mutta nopeasti oppi juomaan tarpeeksi myös mukista ja esim hedelmäsoseethan on tosi vesipitoisia, eli nestettä saa niistäkin.

Meillä nyt kun neiti syö neljä kunnon satsia kiinteitä päivässä, maitoa menee 4-5 kertaa päivässä noin 80-150ml kerralla, yhteensä ehkä 5-6dl päivässä (+puurojen maidot). Ilmeisesti on riittävästi, kun neiti on tyytyväinen ja pissaa tulee.
 
Sen verran piti vielä lisätä, että parina päivänä imetyksen lopetuksen jälkeen jouduin pikkusen pumppaamaan pahimpia maitoa pois, ettei olisi tullut mitään tukosta tai tulehdusta.
 
Saa nähdä kuinka mulla onnistuu lopetus, sitten kun se on ajankohtaista. nyt kun on alettu syömään kiinteitä, niin mulla tulee ihan kauheasti ylimääräistä maitoa! Joudun pahimmillaan pumppaamaan pari kertaa päivässä pullollisen kun poitsu saa raivareita jos on tissit liian täynnä ja maito tulee oikein suihkuamalla...mut ompahan nyt sitten pakastimessa varamaitoa:)
 
Takaisin
Top