Imetyksen lopettaminen ja mieliala

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletteko huomanneet imetyksen lopettamisen vaikuttavan mielialaan? Lopetin hiljattain kuopuksen imettämisen. Sen jälkeen olo on ollut väsyneempi, alakuloisempi ja äkkipikaisempi. Onko muilla ollut samaa?

Mulla oli kans just tommosta alakuloisuutta, kun lopetin esikoisen imetyksen. Koko ajan oli jotenkin surkee ja surullinen mieli. Helpotti kun luin et tosi normaalia. Muistaakseni meni kuitenkin nopeasti ohi.

Mulla kävi päinvastoin. Imetyksen aikana olin alakuloinen, kiukkuinen ja äkkipikainen, turhautunut ja jotenkin surkea. Olo ei tuntunut omalta ja kaikkia synnytyksen jälkeisiä masennuksia yms mietittiin. Imetyksen kun lopetin hieman reilun vuoden jälkeen, mieliala kohisi reippaasti ylös aika nopeasti sen jälkeen. Lääkäri sanoi, että joillakin hormonit tekevät imetyksen ajaksi huonon olon. Näin siis toisen lapsen kohdalla, ensimmäisen lapsen kohdalla en oikein enää muista, miten meni.

Kiitos, kiva kun ei ihan yksin näistä kärsi. Tai kyllähän luin, että sitä voi olla, mutta on eri asia lukea kliinisesti että se on normaalia kuin jos joku kertoo kärsineensä samasta.

Mulla kans räjähti oman pään kanssa asiat käsiin, kun lopetin imetyksen. Toki kierto jo rullasi silloin säännöllisesti eteenpäin, mutta järkyttävät PMS-olot paheni entisestään kun imetyksen lopetin. Sainkin sitten silloin viimein otettua itseäni hihasta kiinni ja marssin lääkäriin alle viikko imetyksen lopetuksesta ja sain PMDD-diagnoosin. Silloin oli kuukautiset juuri alkamassa.
Hormonaaliset muutokset voi olla yllättävän rankkoja ja tulla ihan puun takaa! Oli ne sitten ovulaation aikaan tai kuukautisia ennen tai aikana, alkuraskaudessa tai oikeastaan missä raskauden vaiheessa tahansa, synnytyksessä ja sen jälkeen, imetyksen aikana tai sen loppuessa..

Takaisin