imetyksen alasajo

della_79

Asioista perillä oleva
mä oon nyt tytön tullessa puolen vuoden ikään aloittelemassa imetyksen alasajoa. neuvolassa neuvottiin, ettei ihan seinään kannata lopettaa imetystä, vaan pikkuhiljaa korvaa imetyskertoja pullolla.

aloitin antamaan tytölle ruokailujen yhteydessä korviketta, mutta nyt me kohdattiin uusi "ongelma". tyttö ei osaakaan enää juoda maitoa pullosta! olen nyt kiinteiden aloituksen jälkeen saanut maidon lopultakin riittämään eikä korviketta ole oikeastaan tarvittu. olen käyttänyt korviketta vain puuron keitossa. eli nyt sitten alamme harjoittelemaan pulloruokailua ja sitten sitä kautta vähennetään imetystä.

tyttö on aika oma-aloitteisestikin vähentänyt imemistä näin hampaita odotellessa. en ole nimittäin saanut häntä päiväunille juuri lainkaan eikä ole tissiäkään huolinut. yöllä imeminen on ollut tosi tiivistä enkä ole tämän hammasproggiksen aikana edes jaksanut alkaa miettimään yöimetyksen lopettamista. olkoon se sitten viimeinen vaihe tässä mun imetyksen lopetuksessa. mulla ei oo ihan ehdoton kiire lopettaa imetystä (vaikka niin alkuun ajattelinkin, että elokuun alkuun mennessä oltaisiin jo kokonaan irti tissistä), vaan edetään pikkuhiljaa ja nyt etenkin, kun tyttö ei osaakaan oikein juoda maitoa pullosta.
 
Meillä on ihan sama homma kun teillä. Tuun kertomaan myöhemmin lisää meidän "projektista". Nyt tyttö sylissä ei oikein kirjotus luonnistu. 
 
jotenkin (ja itselleni yllätyksenä) hieman haikeilla fiiliksillä oon lopettelemassa imetystä. tyttö oppi jossain vaiheessa matkaa pitämään tissiä tosi tärkeänä ja mä taas olen iloinen, etten luovuttanut imetyksen suhteen, vaan sain sen toimimaan loppupelissä, joskaan en missään vaiheessa täysimetyksenä. tyttökin oppi ilmeisesti imemään oikein ja tissit tyhjeni, koska mitään tukkeumia ei enää tullut.

meillä on tässä kiinteiden aloituksen jälkeen päiväsaikaiset imetyskerrat vähentyneet 4-5 kertaan ja nyt entisestään n. 3 kertaan, kun hampaat alkaa tulla läpi ikenistä. yöllä tyttö on imenyt 3-5 kertaa ja olen nyt saanut hänet jo osittain siirrettyä omaan sänkyyn nukkumaan, tosin nukuttaessa otetaan ensin tissiä, joskus toisenkin kerran, jos ei heti tule uni. meillä taisi olla aika lailla samanlainen tilanne kuin teillä Hemppa, että tissi on öiseen aikaan aika lailla läheisyydenhakua. meillähän tyttö syö illalla iltapuuron ennen nukkumaanmenoa ja sit siihen tulee päälle tuo nukutustissi.

oon tänään antanut sekä aamupuurolla että lounaalla pullosta korviketta. aamulla tyttö pyöritteli tuttipulloa suussaan ja maito valui pitkin kaulaa. nyt lounaalla otti hieman paremmin jo maitoa pullosta. alkaa vissiin palautua jo mieleen pulloruokailu :) mutta harjoitellaan toki vielä.

luulen, että yöimetystä lopetettaessa joudun muuttamaan tilapäisesti olohuoneeseen tai sitten vain varaamaan pullot ja avaamattomat korvikkeet lähelle sänkyä. meillä on vielä sekin bonus, ettei tyttö ole toistaiseksi huolinut tuttia edes nukahtaessa. ostin hänelle eilen 6-16kk tutin, jonka annoin tänään testiin. tyttö imi sitä pitkän aikaa ja ilmeisesti tykkäsi. yöksi olen toisinaan antanut purulelun tutin korvikkeena, mutta useimmiten lelu on tytöllä kädessä, kun alkaa nukahtamaan, toisinaan tyttö pitää kädellä kiinni pinniksen laidasta tai laidan pehmusteesta. vähän mietityttää alkaa opettamaan tutille, jos on tähänkin asti pärjännyt ilman, mutta jos nyt kuitenkin mieluummin tutti kuin peukku ja jos se tutti toisi edes vähän turvaa, kuten tissi, olen valmis kyllä hyväksymään sen.
 
No niin kerkeisköhän sitä jotain kirjoittaa. :) Inhottaa vaan kun poika on repinyt pilkun näppäimen irti näppäimistöstä niin hankala välillä tekstiä katkaista. Älkää siis ihmetelkä jos käytän paljon pistettä. :D 

Meillä siis mentiin täysimetyksellä siihen 5kk ikään asti. Sitä ennen tyttö oli vain yhden illan aikana saanut pulloruokaa jolloin hän oli 1kk ikäinen. Sen illan jälkeen mulle tuli omantunnon tuskat ja päätin että jatkan täysimetyksellä eikä sillon ollutkaan mulla menoa mihinkään. Ja maitoa kun riitti niin pulloa ei tarvittu. 
No nyt kun itsellä on semmonen olo että pullo voisi olla hyvä kun menojakin olisi + alkoi ilmetä mulla sellasia oireita että imetys olisi ollut pakko lopettaa seinään mikäli oireet olisivat viitanneet siihen sairauteen mitä epäiltiin. Onneksi oli väärä hälytys ja oireetkin viittaavat niinkin yleiseen kun niskavaivoihin. En vain osannut yhdistää niitä kun ei ollut koskaan aiemmin ollut. 
5kk tietämillä aloin kokeilla pulloa jos jonkinlaista. Mikään ei tytölle kelpaa. Vähän aikaa leikkii pullolla ja maidot valuu samalla tavalla suupielistä kaulaan niinkuin della mainitsi. Vähän aikaa kun on pulloa pyöritellyt suussa niin alkaa aivan armoton hätäitku ja itkee niin kauan suoraa huutoa kunnes saa tissiä. Jouduttiin tuossa pari viikkoo sitten parina iltana huudattamaan tyttöä tunnin verran kun luultiin että mun täytyy lopettaa imetys seinään ja silloin Emilian olisi ollut pakko osata juoda pullosta! Hän ei ole luovuttanut eikä suostunut pullolle. Kokeiltu on kaikkea. Nyt on nokkamukit käytössä muttei juo niistäkään. Nyt onneksi tilanne onkin sit se että mun ei tarvii lopettaa imetystä joten oon vähän "luisunu" tästä harjoittelusta. Joten pakko ei ole pullolle tytön oppiakkaan. 

Haluan kuitenkin imettää mutta haluaisin pulloruokinnan tähän rinnalle jos itselle tulee jokin meno tai tulee jotain yllättävää. Hankala oli kun olin kampaajalla maanantaina kolme tuntia niin äitini joutui tuomaan Emilian sinne jotta sai tissiä välillä. :/ 

Pikku hiljaa kuitenkin jos pulloruokinta alkaa jossain vaiheessa onnistua niin lopettelen imetystä vähitellen. Luulen kuitenkin että imetän ainakin jonkun verran sinne 1 ikävuoteen asti. Meillä on nyt kiinteiden myötä tissikerrat vähentyny niin että nykyään päivällä imetään noin 5-7kertaa ja yöllä kahdesti. Joka voi olla myös sitä läheisyyden tankkaamista. 

Mutta meillä siis ongelmana juurikin tuo pulloa hylkiminen :D Hienoa della jos sun tyttö alkaa huolia pulloa pikku hiljaa. Se on jo iso edistysaskel tässä asiassa. 
Ja della tuosta tutista. MINÄ olen sitä mieltä että voit antaa tytölle tutin nyt jos hän sitä huolii. Se on myöhemmin iso apu kun alkaa yöt olemaan enemmän katkonaiset vaikka muiden hampaiden takia. Esikoisella meni yöt ihan sekaisin 7-9kk iässä ja silloin tutti oli ehdoton kun hampaita tuli paljon kerralla. 
Ja tutista vierottaminen ei ole niin hankalaa kuin esim peukusta vierottaminen. :D Vaikka joku voi aatella että miksi enää antaa kun on näin hyvin pärjännyt ilmankin mutta tulee niitä hetkiä vielä useampikin jolloin se tutti on hyvä tuki ja turva ja rauhoituskeino. 

 
Ei ehkä ihan suoraan liity aiheeseen, mutta sivuaa sitä. Eli mie en ole vähentämässä imetystä vielä ainakaan pariin kuukauteen, koska tämä lapsentahtinen sormiruokailu, jonka mukaan meillä mennään vaatii runsasta imetystä vielä ainakin siihen asti kun tyttö on 8kk, jopa pidemmälle. Mutta ollaan nyt viikon verran harjoiteltu nukahtamista ilman tissiä. Eli imetän kyllä ennen nukkumaan menoa, mutten anna tytön nukahtaa tissille vaan nostaan omaan sänkyyn ennen sitä, jonne sitten yritän toisen saada nukkumaan. Joskus nukahtaa ihan itsekseen, joskus vaatii silittelyä tai taputtelua ja joskus ei rauhoitu muuten kuin tissillä.

Saman teen öisin. Eli en heti työnnä tissiä suuhun vaan yritän ensin saada tytön nukahtamaan ilman. Usein onnistuukin, mutta tyttö herää viimeistään tunnin päästä uudelleen eli hyvinkin on voinut olla nälissään jo silloin aiemminkin.
 
Hannan, kirjoitit täysimetysketjussa, että sinulta loppui maito. Ilmeisesti tämä oli hetkellinen ongelma eli miten siinä kävi? Ja miten sait maidon tulon jatkumaan?
 
Joo, siis siinä kävi silloin niin, että yhtenä iltana tissit olivat ihan tyhjät. Ensimmäistä kertaa koko aikana. Tietysti sitä alkoi heti tulemaan lisää, muttei se määrä riittänyt silloin juuri siihen iltaan. Ja muutamana päivän jouduimme antamaan pullosta maitoa. Silloin oli tilanne se, että oltiin tytön kanssa reissattu kaksi viikkoa vähän ympäri ämpäri ja sinä iltana kun maito ei enää riittänyt olimme saapuneet kotiin. Olin tosi väsynyt yön yli kestäneestä junamatkasta, jolloin ei juuri nukuttu, enkä ollut syönyt enkä juonut vuorokauden aikana tarpeeksi. Lepäsin, söin ja ennen kaikkea join paljon vettä ja parin päivän päästä tilanne oli taas normaali. Sen verran se säikäytti, että kiinteiden syömisen aloitimme hiukan hätäisesti heti seuraavana päivänä 5,5 kuukauden iässä vaikka tarkoitus oli odottaa siihen puoleen vuoteen. Ja nyt taas maitoa tulee niin paljon, ettei vielä olla edes imetyskertoja vähennetty vaikka siis jo kiinteitä jonkin verran syödään.
 
Meillä Hemppa ihan sama ongelma kun teillä ja siis ei tuttikaan kelpaa:/ Ihan mielelläni imetän mut kyllä kaipaisi joskus sen vapaa illankin:)
Aloitettiin perunakin vasta tällä viikolla hiljalleen.Nokkamukia ei oo vielä kokeiltu mutta tarkotus olis kunhan muistan sellasen ostaa esikoisen vanhat kun on aika kuluneita.Toki en tiedä oliku tuo yks mun ostama pullo sellanen mihin sai nokkamukipään.Mut niin yritys jatkuu toki en oo jaksanu joka päivä yrittää vaan aina joskus.
 
jiha meillä onneksi tutti maistuu, ihme kyllä sitten pullot ei millään!! Loukkaantuu kyllä heti jos yrittääkään. En oo minäkään nyt joka päivä jaksanut edes kokeilla, sillon tällön. Ajattelin etten ota stressiä tästä asiasta, kerranhan nää on pieniä mutta toivon kuitenkin että Emilia alkaisi pullosta juoda piakkoin. :) Ois kiva päästä miehen kanssa kahden käymään jossain mutta luulen ettei se onnistu tämän kesän aikana! 
 
meillä aiheuttaa alaetuhampaiden tulo niin kovasti yöllistä levottomuutta, etten ole minäkään jaksanut sen suuremmin alkaa korvaamaan tissittelyä pullolla. me on jatkettu sensijaan ruokailujen yhteydessä ruokajuoman ottoa pullosta ja muuten tyttö on saanut päiväunille ryhtyessään tissiä, samoin yöaikaan. viime yönä annettiin tytölle panadolia, mutta ei siitäkään mitään apua ollut, tosin yöllä ilmeisesti heräsi harvemmin (en pysty sanomaan, olen jo niin uupunut noiden huonosti nukuttujen öiden vuoksi). tyttö kitisee omassa sängyssä ja haluaa olla ihan kiinni (kuin apinanpoikanen) nukkuessaan, mieluiten vielä tissi suussa.

eipä tässä olla jäniksen selässä ton imetyksen lopettamisen suhteen, vielä mulla tuntuu maitoa tulevan ihan riittävästi, tai siis oletan näin, koska tyttö ei ole raivonnut tissillä ollessaan. päinvastoin, tissi on paras ystävä, jota halaillaan unissaan ja jota vasten hierotaan kasvoja :)

havaitsin eilen illalla, että ehkäpä iltapullo voisi olla helpoin kohta aloittaa pulloharjoittelu, meinaan iltapuuron jälkeen tyttö olisi juonut enemmänkin korviketta, mitä tarjosin.
 
della_79, meillä ollaan myös apinanpoikasia. :D Tyttö nukkuu puolet yöstään ihan minussa kiinni, kasvot kyljessä tai tississä kiinni. Tää on pakkotilanne, mun ei kärsi yhtään valvoa yöllä kun päivisin pitää olla skarppina tuon isoveljen takia. En tiiä sitten jos tyttö alkaa valvoskella yöllä vaikka on minussa kiinni, täytyy varmaan suunnitella tulitikut luomien väliin. Isoveikka nimittäin huomaa heti jos äitiä ei kiinnosta leikkiä tai on muuten "poissaoleva", alkaa kyllä varmasti heti kaikki ilkeydet ja kaikkein pahimmat sellaiset! 
 
Kylläpäs on hassua miten heittelehtii tämä maidontuotanto! Kun poitsu siirtyi parin tunnin välein tissittelystä kiinteiden myötä 3 kertaa päivässä syömiseen, meinasi ensin tissit räjähtää ja oli piukeat ja kipeät. Sitten valahti melkein tyhjäksi, pojalta meni jo hermot siihen ettei meinaa herahtaa enää ollenkaan, piti imeä ja imeä ja imeä. No nyt taas on täynnä ja valuvat. Välissä oli hetki, ehkä päivän verran kun oli mukava tilanne sekä minulle että lapselle. Ei tarvitse kuin yksi yö kun syökin 4 eikä 2 kertaa niin päivällä on tissit ihan tiukkana.

En ole vielä uskaltanut kokeilla söisikö korviketta pullosta päivällä kun imetyskertoja ei muutenkaan ole niin montaa. Toisaalta luulen ettei siitä tulisi ongelmaa, on tuo ennenkin syönyt ilman mutinoita pullosta.

Mulla oli henkisen luopumisen hetki jo siinä kun poika ei enää suostunutkaan ottamaan välitissejä päivällä, nyt on uusi jo pari viikkoa tuon jälkeen. Jatkaako hiivuttamista irti päivätissittelystä vaiko ei. Toisaalta tämä edestakas-täynnä/tyhjä-olotila ei ole kauhean kivaa mutta sitten taas toisaalta tuntuu kamalalta lopettaa ne muutamat päiväimetykset.

Yöllä tuo pitää etäisyyttä, nukkuukin selkä muhun päin käännettynä! Vasta aamusta haluaa olla lähellä, pari tuntia ennen heräämistä imemisen jälkeen nukutaan päät vastakkain tai käsi kädessä. Aamupalaksi ei ime vaan saa kaurapuuron.
 
Täällä kanssa kokeiltiin pitkästä aikaa pullosta syömistä. Ja siinä ohessa Roopen elämän ekaa korvikeannosta. Ilme oli sanotaanko sellainen, että äitin pitäis mennä hyvinkin lämpimään paikkaan pullonsa ja tuuti-maitonsa kanssa. ;)
Akuuteimpaan nälkäänsä joi sellaisen 30-40ml lohisoseen päälle...sitten alkoi huuto. Suuttumus laantui heti kun sai tissin suuhun. :)
Pitänee siis alkaa pumpatulla maidolla harjoitteleen pullosyömistä. Josta saattaa tulla haastavaa, kun herun ihan sikahuonosti pumpulle. :(  Ja takaraivoon hiipii taaskin sellainen paska_mutsi-fiilis, kun suunnittelenkin imetyksen lopettelua. Nyt kun ei olis töihinkään niin kiire.Esikoisen imetys loppui kokonaan jossain 7kk kohdalla. 
 
me aloitettiin eilen Ilonan kanssa unikoulu tai oikeastaan kehitin siitä lievemmän mallin, ns. esiunikoulu :) alettiin harjoittelemaan omassa sängyssä nukkumista sillai kuitenkin, että Ilona saa halutessaan tissiä yöllä, mutta imettyään palaa takas omaan sänkyyn. samaten päiväunet nukutaan omassa sängyssä. eilen Ilona sai nukuttua 45min aamupäivällä neuvolan jälkeen rattaissa ja iltapäivällä puolisen tuntia omassa sängyssä. illalla jäi omaan sänkyyn, mistä heräsi tunnin kuluttua eikä iskän rauhoittelu auttanut. kävin antamassa tissiä ja laitoin takas omaan sänkyyn, missä huusi aikansa ja nukahti sitten. Ilona heräsi seuraavan kerran n. klo 00, otin viereen tissille ja palautin takas omaan sänkyyn. saatiin muuten nukuttua eka pitkä yö, tyttö nimittäin heräsi aamulla n. klo 5 ja käväisi tissillä, minkä jälkeen palasi takas omaan sänkyyn ja herättiin sitten aamulla hieman ennen kasia.

tänä aamuna jätin aamutissittelyn jälkeen omaan sänkyyn hakemaan päiväunta ja kävin kerran rauhoittelemassa, minkä jälkeen nukahti huudettuaan ensin vähän aikaa. tissit on nyt aamulla olleet aika kovat, kun tyttö ei niitä ole yöllä tyhjännyt, mutta eiköhän ne totu tähän ja tää helpota jossai kohtaa :)

Ilonalla on nyt molemmat alaetuhampaat läpi ikenistä ja eilen päivällä sain kokee tissien pureskelua, joten tää imetys alkaa olla loppusuoralla. jatketaan edelleen maitopullokokeiluja ja eilen kokeiltiin eka kertaa myös nokkamukia, josta tyttö oppi ottamaan maitoa pienen harjoittelun jälkeen :)
 
täällä unikoulu jatkuu edelleen ja ollaan aika hyvällä mallilla. Ilona on herännyt parina yönä itkemään, mut on nukahtanut uudelleen, joskaan silittely ei auta eikä tuttia suostu ottamaan suuhun (pyörittää päätä pois, kun yritän pimeässä tähdätä suuhun). nyt ollaan oltu yöt kokonaan ilman tissiä, aamulla n. klo 5-7 aikaan oon antanut tissiä ja jos on herätty aikaisemmin, ollaan vielä hetki (1-2 tuntia) jatkettu unia omassa sängyssä. omaan sänkyyn päätyminen ei enää harmita niin paljoa, koska se toistuu aina nukahtaessa ja yleensä omassa sängyssä Ilona kääntyy kyljelleen tai vatsalleen.
 
En varsinaisesti ole vähentämässä imetystä, kyllä rintaa annan ainakin kunnes palaan töihin, ehkä jatkan vielä siihen 1v saakka. Mutta kiinteiden mukaan imetän pari kertaa vähemmän kun ennen ja ajattelin juuri tarpeen mukaan vähentää hiljalleen imettämisen. 
Meillä ensimmäinen viikko omassa huoneessa takana, nukuttaminen on hankalampaa kun pinnasängyssä kääntyilee ja vääntyilee niin paljon ja väsyneenä itkee konttausasennossa kunnes taas käännetään selälle. Ennen oli siis pienempi sänky ja helpompi nukuttaa. Muuten yöt menee hyvin, syö vasta klo 5-7 välillä ja jatkaa omassa sängyssä uniaan tai joskus väsyneenä imetän meidän makkarissa ja tyttö saa jatkaa vielä uniaan mun kainalossa. Hauskinta on ettei omassa huoneessa ikinä herää itkeen niin kuin tekee meidän makkarissa vaan heti leikkii pehmoleluillaan. Eilenkin heräsin kun kuulin soitto-rasia-nallen soivan :))
 
Takaisin
Top