Synnytin pelkällä ilokaasulla, koska synnytys eteni niin vauhdikkaasti, ettei muuta ehditty antamaan. Ilokaasu ei vaikuttanut kipuun yhtään mitenkään, eikä ruvennut naurattamaankaan.
Tilanteessa ei ilokaasunkaan kanssa ollut mitään huvittavaa, ja synnytys sattui aivan hirveästi. Se, mitä ilokaasu aiheutti, oli se, etten ymmärtänyt kätilön puhetta. Tavut eivät muodostaneet minkäänlaisia lauseita, koska ne unohtuivat jo ennen kuin sana oli sanottu loppuun asti, ja jos kätilö sanoi jotain, piti aina lopettaa ilokaasun hengitys ja odottaa sen vaikutuksen vähentymistä ja pyytää kätilöä toistamaan sanomansa. Yleensä kätilö vain totesi, että jatkapas sen ilokaasun hengittämistä, ja minähän jatkoin. Ajantaju hävisi, ja ajattelu oli lähes mahdotonta. Kolmea sekuntia vanhempia tapahtumia ei ollut olemassa ja kolmea sekuntia pidemmälle ei tulevaisuuttakaan kyennyt hahmottamaan. Ei siis osannut pelätäkään, koska siihen tarvitsee kyvyn kuvitella tulevaisuutta. Vaikka koko ajan sattuikin aivan käsittämättömän paljon.
Ihan en uskaltanut täysillä vetää ilokaasua, koska tuntui, että liikaa otettuani aivoni olivat totaalisen seis enkä tajunnut mistään mitään. Jonkinlainen itsesuojeluvaisto käski lopettamaan ilokaasun hengityksen ennen kuin kaikki ymmärrys häviää. Etenkin kun samalla oli varma, että sellaista kipua ei ihminen voi hengissä kestää.
Jälkeenpäin ajatellen olen todennut, että ihan hyvä tapa tuokin oli, koska synnytykseni oli niin nopea. Kyllä sitä nyt vähän yli tunnin pärjää noinkin, ja heti synnytyksen jälkeen olo oli lähes normaali, mitä nyt vähän heikotti.
En tietoisella tasolla osallistunut lapsen syntymiseen mitenkään, vaan kroppani punnersi lapsen pihalle ilman tietoista ponnistamista. Silloin, kun kätilö käski ponnistamaan, minä olin sitä mieltä, että kätilö oli supertyhmä kun ei järjestänyt minulle epiduraalia, ja siksi minä nyt keskityn ilokaasuun ja viis veisaan mistään ponnistamisista. Ja joidenkin minuuttien päästä lapsi pullahti maailmaan ihan itsestään. Jotain se kätilö höpisi, mutta sanaakaan en ollut ymmärtänyt.