Ilokaasu synnytyksessä voi aiheuttaa lapselle teininä amfetamiiniriippuvuutta?!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lavinia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lavinia

Sanavalmis juttuseppä
"Tutkimukset osoittavat potentiaalisen yhteyden synnytyksen aikaisella ilokaasun käytöllä ja lapsen amfetamiini riippuvuudella teini-iässä."

Siis mitä ihmettä, onko joku kuullut tuosta aiemmin? Mistähän sais luotettavaa tietoa tuosta, en oo koskaan ennen törmänny moiseen väitteeseen eikä bebesinfon sivuilla ollu aiheesta enempää.

En tietenkään suoralta kädeltä usko tuota, mutta pisti se vähän miettimään, koska ilokaasua vetelin esikoista synnyttäessä ja tällä toisella kertaa olin ajatellut, että jos jotain lääkkeellistä apua IHAN pakko saada, niin tuota sitten..

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=171

Jotenkin aika kaukaa haetulta kuulostaa, mutta nykyään tuntuu, että kaikki johtaa kaikkee - altistaa jollekin. Kai taustalla on joku tutkimus, kerta tuollainen olettamus heitetään ilmoille. Kieltämättä ois kiva kyllä lukea tuo kyseinen tutkimus.

Itse käytin synnytyksessä ilokaasua, eli kaipa mun pojasta sit tulloo pirinisti :D (huom! tämä on vitsi)

Mä kuitenkin uskon, että päihteiden käyttöön ajaa nuoren joku muu asia, kuin synnytyksessä ilokaasulle altistuminen. Luonnollisemmalta kuulostaisi väite, että epin käyttö altistaisi nuoren opioidiriippuvuuksien polulle. Ja epin otin myös synnytyksessä.

Nyt purskahdin nauruun :D Parasta tässäkin on tuo "pontentiaalisen" sana. Ihan kuten ruoan syömisellä on pontentiaalinen yhteys tukehtumisiin. Ei se silti tarkoita, että jokainen ruokailija tukehtuu.
Olisi kyllä erittäin mielenkiintoista lukea kyseinen tutkimus. Eihän tuota irtonaista lausahdusta voi ottaa tosissaan :D
Ja väittäähän ne perunan ja ruisleivänkin aiheuttavan syöpää, ja mitä näitä nyt on... hyvillä mielin oon silti pottuni vetänyt :p

Sivusto jossa viitataan "tutkimuksiin" eikä ole kunnon lähdeviitteitä tai tietoa kyseisestä tutkimuksesta on enemmän kuin epäilyttävä. Miettikää nyt hyvät ihmiset, ette te muutenkaan usko huuhaa juttuihin niin älkää tehkö sitä raskauden/ synnytyksenkään kohdalla! Kunnon viitteet ja perustelut pitäisi olla! Voisin väittää että varmaan lähes 100% synnyttäjidtä käyttää/kokeilee ilokaasua joten ton perusteellahan me oltas kaikki muututtu narkeiksi teini-iässä. Ottaa päähän tio bebesin luomuhörhöily joka menee esim. Tossa täysin yli. Kyseinen firma ei ole mikään lääketieteellinen mesta vaan ihan perheyritys joka ottaa erittäin paljon vaikutteita jenkeistä jossa taas joka asiasta pitää varottaa yms.. Järki käteen niin pärjätään kaikki pitkälle. Suomi on erittäin turvallinen maa synnyttää enkä itse ainakaan usko että täällä sallittais ko kivunlievitystä jos sillä muka ois tommosia vaikutuksia :grin

"Mistähän sais luotettavaa tietoa tuosta" "En tietenkään suoralta kädeltä usko tuota"

Kumpaahan ylläolevista lauseista Angii ja Maatunen ette ymmärtäneet? Käsittääkseni mulle suuntasitte nuo päivittelynne, koska ei ccix myöskään kirjoittanut sen suuntasesti, että olisi jutun heti niellyt ja paniikkiin mennyt..

Ja Maatusen "Ihan kuten ruoan syömisellä on pontentiaalinen yhteys tukehtumisiin", jep, selvähän tuo, mutta mitä tekemistä ilokaasulla ois amfetamiinin kanssa? Miten ne mitenkään liittyy toisiinsa, ihmetytti koko juttu.

En Lavinia sinua tässä tarkottanut vaan yleisesti tuota hommaa, bebeshän esim. Valmentaa paljon synnyttäjiä ja tuollaisilla argunenteilla ihmettelen vaan millä tiedolla/taidolla hommaa vetävät :grin
Luotettavaa tietoa saa varmasti synnytyssairaalasta jossa kyseinen aine on heille tuttu.
Netissähän voi kuka vaan julkaista vaikka mitä ilman minkäänlaista vastuuta tai jälkiseuraamuksia asiasta. Ja tosiaan bebes on perheyritys, ei lääketieteellistä pohjaa omaava mesta ollenkaan.

70-luvulla ei paljon muuta kivunlievitystä synnytyksessä ollutkaan kuin ilokaasua. Toisaalta kun en ole amfetamiinia kokeillut, niin en ole voinut jäädä koukkuunkaan.
Eiköhän se nyt ole niin, että huumeisiin vaan voi jäädä koukkuun. Jo kerrasta. Huolimatta siitä, mitä kivunlievitystä äiti on saanut.

Mitä nyt olen riippuvuuksista lukenut, niin aivojen limbisellä järjestelmällä on suuri merkitys. Mitä nuoremmat ja muokkautuvammat aivot on, sen suurempi riski jäädä koukkuun mielihyvää aiheuttaviin aineisiin/kokemuksiin. Siksi alkoholia ei suositella alaikäisille, jotkut ei suosittelisi edes parikymppisille. Jos ensimmäinen kokemus alkoholista on paha olo ja oksennus, on epätodennäköisempää kehittää siihen riippuvuutta (paitsi jos toistetut kokemukset ovat mielihyvää aiheuttavia) kuin jos ensimmäinen kokemus koetaan miellyttäväksi tavalla tai toisella.
Oletettavasti osa hinourheilijoista ja extremeurheilijoista hakee nimenomaan endorfiinihumalaa.

Synnytys ei käsittääkseni ole vauvalle koskaan miellyttävä, ja kyllähän äiti erittää endorfiineja synnytyksessä.

Joten täälläkin suhtaudun hyvin skeptisesti väitteeseen.

Lepo vaan. Ilokaasu kivunlievityksenä EI aiheuta lapselle pirikoukkua teininä. Sen aiheuttaa vain piri.

Oikeasti, jos haluatte välttää kaiken lapsen päihdekontaktin, älkää synnyttäkö.Koskaan. Eläminen on hirveän vaarallista ja kaikkea voi sattua.

Mä ymmärrän ihmisten huolet lapsen suhteen, mutta vakuutan että ette voi juuri mitään tehdä aiheen suhteen. Ja muistakaa. Jos lapsenne joskus jää kiinni laittomuuksista, se ei ole maailmanloppu.

Ite en ainakaan vielä ole amfetamiiniriippuvainen, vaikka äitini on imeskellyt ilokaasua synnytyksessä :D Kiinnostais vaan, kuinka tuotakin on tutkittu :D aika moni tuota ilokaasua ainakin kokeilee synnytyksessä, että sehän on automaattisesti aika todennäköistä, että nämä amfetamiinin käyttäjien äidit ovat saaneet ilokaasua synnytyksessä.

Lavinia, mun kommentti ei ollut mitenkään sinulle suunnattu :)
Tuo bebesin sivusto on tosiaan melkoisen luomupainotteinen, missä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta lähdetietojen uupuminen ei aiheuta meikäläisessä kuin huvituksen ja epäluulon tunteita.

Ja Hillevi, olen samaa mieltä. Jos tämä on näitä pelkkien tilastojen valossa tehtyjä tutkimuksia, on lopputulos jokseenkin itsestään selvä :D

Takaisin