Ikäerot ja sisarusten suhtautuminen?

Miten ja milloin kerrotte sisaruksille raskaudesta ja sisaruksista? Vai joko olette kertoneet?

Meillä lapset (5v ja 4v) eivät vielä tiedä, mutta tottakai ihmettelevät äitin väsyneisyyttä ja alakuloisuutta, tämä raastaakin sydäntä ihan hirveästi :sad001 Ajattelin aluksi, että kerrotaan lapsille vasta np-ultran jälkeen, mutta sinnehän on kamalasti vielä aikaa... Ensiviikolla 7+3 mulla on varhaisultra, josko kerrottais sitten. Nyt vaan en saa asiaa mielestäni ja mietin, että entäs jos meneekin kesken, miten sitten selitän lapsille... Kaikenlisäksi molemmat on siinä iässä, että kuolema mietityttää, eikä sitä oikein ymmärrä.. :sorry: Auttakaa naista mäessä, mitä tekisitte?
 
Kyllähän lasten on opittava käsittelemään kaikenlaisia tunteita, joten kertoisin varhaisultran jälkeen :) Meillä kerrottu vanhimmalle edellisissä raskauksissa ekana, kun ollut niin huolissaan 24/7 oksentelusta ja tolkuttomasta väsymyksestä, hän tosin ollut jo eksarilainen/koululainen. Muille kerrottu ekan ultran jälkeen ultrakuvan kanssa. Kyllähän äiti on varmuudella surullinen jos kesken sattuisi menemään, niin onpahan sillekin surulle sitten selitys jos lapset ovat tienneet raskaudesta. Noin pienet tosin huutelevat kaikille raskaudesta, niin sit saa koko kylälle selitellä miten asiat on :D
 
Sehän tässä onkin varmaa, että varsinkin meidän 4v (joka on vauvasta kertoillut aikaisemminkin, vaikken ole ollut raskaana) kertoo uutista ilomielin muille :woot:
 
On kyllä vaikea asia :D Itse oon yrittänyt nyt vielä vetää tosi skarppina, syön pieniä välipaloja, juon paljon niin pysynyt toistaiseksi pahoinvointi pois, mut mulla onkin viikkoja vasta 5+2, joten pahimmat viikot vielä edessä... Mullahan siis yksi kkm takana se oli tosi kova paikka kun piti käydä ihan sairaalassa tyhjennyksessä ja piti yrittää sit selittää mahdollisimman neutraalisti lapsille, että mitä tapahtui.
 
Mä mietin myös esikoiselle kertomista. Luultavasti kerrotaan vasta nt-ultran jälkeen, jos siellä on kaikki hyvin. On tosi herkkä ja fiksu lapsi ja pohtinut myös paljon kuolemaa lähiaikoina, niin tuntuisi, että olisi liian kova paikka hänelle ymmärtää keskenmenoa. Ja myös tuo, että ei ole kiva jos huutelee kaikille kovin aikaisessa vaiheessa raskaudesta. :D
 
Te, joilla on jo lapsi/lapsia ennestään: Kuinka monta lasta teillä on ja millaisilla ikäeroilla? Miten isosisarukset suhtautuvat vauvaan? Kyselevätkö ja kommentoivatko he raskautta ja/tai vauvaa?

Jos vielä mietit, mikä olisi sopiva lapsiluku, tee leikkimielinen testimme asian selvittämiseksi. :)

-07,-09,-10,-13,-15,-18 ja nyt pitäisi-19
Lapset suhtautuu sisaruksee -jee lisää leikkikavereita.
Tästä eivät ole vielä tietoisia mutta on jo kysytty. Joko äiti oot tehnyt raskaus testi. Sanoin kui? Haluan sulle tulee vauva.

Meidän 6kk jo menee tukea pitkin.
 
Takaisin
Top