Ikääntynyt mies yksin leikkipuistossa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Isi Kalevasta
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
I

Isi Kalevasta

Vieras
Tampereella, Tammellan leikkipuistossa istui penkillä tänään hieman keski-iän ylittänyt mies yksin. Hän ei selvästikään ollut kenenkään vaari, koska sateen tultua hän jäi yksin istumaan tyhjään puistoon. Itseä vaan alkaa mietityttää, että mitä tuon ikäinen harmaantuva mies tekee yksin puiston laidalla katselemassa. Teki mieli tätä häneltä kysäistäkin, muttei pokka riittänyt. Alueella kuitenkin on puistoa ja penkkejä leikkipuiston aidan ulkopuolella, niin kysymys herää, että miksi hän istuu hievahtamatta sisäpuolella sateenvarjonsa kanssa. Onko muilla samoja havaintoja? Ja mitä mieltä olette, jos vielä tyyppi sinne ilmaantuu pitkäksikin aikaa istuskelemaan, niin mennäkö kysymään tyyliin: "Ihan mielenkiinnosta, mitä ikääntynyt mieshenkilö tekee yksin lasten leikkipuistossa, vaikka penkkejä on sen ulkopuolellakin?" Vai olenko vaan liikaa katsonut jenkkiläisiä filmejä ja uutisia?

Jaa a, olisi kyllä mahtavaa jos olisi pokkaa mennä jutustelemaan yksin istuvan kanssa. Itselle ensimmäisenä tulee mieleen, että lasten leikkejä ja lasten välistä vuorovaikutusta on muuten vain mukava seurailla. Ehkä mies tulee iloiseksi lasten iloisia leikkejä seuratessa? Meidän naapurin pappa tykkäsi välillä istuskella kesällä takapihan penkillä, katsella hiekkalaatikolla touhuavia taaperoita ja vaihtaa muutaman sanan samalla. :) Tai sitten totuus on aivan toinen ja miehellä oli epäilyttävät tarkoitukset. Vaikka tällaisia tapauksia on kuitenkin todella harvassa.

Yrittäisin jututtaa tätä miestä ennen kuin tekisin mitään johtopäätöksiä. Ehkä hän vain tykkää seurailla lasten leikkejä niinkuin Miramaria jo sanoi, ehkä muistelee omia lapsiaan. Jos tyyppi vaikuttaa epämääräiseltä niin sitten asia on eri.

Mä luulen kanssa, että voi olla ihan viatonta. Ei tietysti voi tietää, mutta jos tyyppi ei tehnyt muuta kuin istui ja katseli, niin voisi tosiaan ajatella, että oli vain kiva seurata lasten puuhia. Tietysti katseella ja katseellakin on eronsa.

Kyllähän puistossa saa istuskella. Jos epäilyttävää käytöstä ilmenee niin sitten pitää tietysti reagoida. Varoisin kyllä tekemästä mitään johtopäätöksiä pelkän istuskelun perusteella. Monet vanhemmat ihmiset pitävät pienistä lapsista ja tykkäävät seurailla niiden touhuja. Kun liikun omien lasteni kanssa niin hyvin usein juuri keski-ikäiset tai vanhemmat tulevat juttelemaan lapsilleni.

Itse olen törmännyt tilanteeseen, jossa vanhainkodista ovat joskus tulleet lapsia katsomaan. Vanhainkodin hoitaja totesi, että monen luokse ei koskaan tule kukaan koskaan kylään, joten pelkkä lasten leikkien katselu piristää.

Meilläkin kerrostalossa on paljon vanhempaa väkeä, ja sanovat usein että on ihanaa että taloon muuttaa lapsiperheitä, ja että heidän leikkejä on mukava katsella parvekkeelta. Vanhoihin ihmisiin lapsilla on uskomaton vaikutus. Mutta olisin itsekin kyseessä olevassa tilanteessa vähän karvat pystyssä, tosin leikkipuistoissa lapset harvemmin ovat yksin ja vaarassa.

Mulle tulee ihan ensimmäisenä mieleen, että on yksinäinen. Saa lasten leikkejä katsellessa iloa päiviinsä. Ehkä vaimo on kuollut eikä ole itsellä lapsia tai sitten lapset asuu kaukana eikä ole lapsenlapsia. Vasta sitten reagoisin, jos alkaisi vaikuttaa muulla tavalla epäilyttävältä. Juttelemaan saattaisin mennäkkin. Ihan niitä näitä. Ehkä silloin kertoisi ihan omasta aloitteestaan miksi istuu leikkipuistossa yksin.

Ymmärrän näkökulmanne kyllä ja noinhan sitä tietenkin itsekin haluan ajatella. Tarkennan kuitenkin vielä, että kyseessä ei ollut siis eläkeläinen tai vanhus. Paremminkin keski-iän hieman ylittänyt, jolla ekat harmaat alkanut tulla. Omasta mielestäni "epämääräisyys", mitä se sitten ikinnä tarkoittaakaan, ei ole kriteeri josta pervon tunnistaa. Noin 20-25 vuotta sitten meitä ahdisteli kaverini kanssa Kalevan uimahallissa mies, joka todellakin oli normaalin perheenisän näköinen isomahainen äijä. Puheli pikkupojille runkkauksesta ja sai talutettua allekirjoittaneen jopa vessaan saakka ja kun sanoi, että katsotaas sinne uikkareihin, niin tajusin lähtee karkuun. Kuitenkaan emme tajunneet ilmoittaa äijästä edes uimahallin vastaanottoon. Olimme siis jotain 12-14 v. Ja noita äijiä oli silloin Tampereen uimahalleissa titettävästi muitakin. Ehkä tuokin taustalla, alkaa karvat nousta pystyyn kun joku ihan tavallisen näköinen isomahanen keski-ikänen istuu LEIKKI-puiston laidalla yksin. Sen ikäinen ja näköinen, että kyllä sitä seuraa vielä löytyy vaikka viereiselät torilta, joka on täynnä porukkaa. Mutta kyllä, onhan se sallittua katsella lasten leikkiä.

Varmasti tuollaiset kokemukset saavat varovaiseksi. :sad001 Yksinäisyys ei kuitenkaan valitettavasti katso ikää. Voisin hyvin kuvitella vaikkapa oman isäni, joka ei vielä lähelläkään normaalia eläkeikää ole, istuskelemaan leikkipuiston laidalla katsomassa lasten leikkejä ja jopa leikkimään lasten kanssa. Lapsirakas kun on ja toisinaan kaukana lapsenlapsesta. Menepä joskus juttelemaan säästä, saat kysymyksiisi vastauksen. :happy119

Ja tosiaan, en suoraan menisi kysymään mitä keski-ikäinen mies leikkipuistossa tekee. Olisi hirveää olla aiheettomasti niin kamalan syytöksen kohteena. (Vaikka kysymys ei suora syytös olisikaan, niin se implikoi kyllä selvästi sitä, ettei mies saisi istua leikkipuistossa.) :shy:

Tulipa mieleen, miten suhtautuisitte siihen, että keski-ikäinen nainen istuskelisi leikkipuistossa?

Eipä sitä varmaan kukaan ihmettelisi jos istuskelija olisi nainen. Jännä miten sukupuoli vaikuttaa tuossakin paljon. Ja se tuli vielä mieleeni että tuntemattoman ihmisen iän arvioiminen on yllättävän vaikeaa. Itse ainakin olen tosi surkea siinä lajissa.

Monen ikäiset ihmiset saavat iloa seuratessaan lasten leikkejä.. Ehkä kyseessä oli lapseton sinkku/leski mies, joka harmaan arkensa keskellä sai hieman iloa arkeensa leikkipuistossa istuskelemalla.. En lähtisi todellakaan heti tuomitsemaan, koska leikkipuistot eivät ole kiellettyjä minkään ikäisiltä.. Itse varmaan jutulle änkeäisin ja jos sitten jutut vaikuttavat epämääräisiltä, olisin hieman huolissaan..

Takaisin