Ihovaivaiset vanhemmat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sinbbu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sinbbu

Keskustelun kolmiottelija
Minulla siis jo lapsena todettu psoriasis vulgaris. Onko muita psoriaatikkoja tai muista iho-ongelmista "kärsiviä"?

Minulla ei ole kovinkaan paha, mutta tarpeeksi silti, että on jälkensä jättänyt itsetuntoon jne. Raskausaikana iho parani lähes 100% ja nyt on alkanut hiipimään läiskät takaisin. Ärsyttää... voisipa ihmeparantua.

Minulla oli teininä paha pisarapsoriasis joka 'parantui' kun kahden kuukauden jälkeen ilmestymisestään, ilmestyäkseen muutaman vuoden kuluttua hieman diagnoosiltaan epäselvänä läiskä- ja/tai taivespriasiksena. Onneksi todella lievänä! Tai itse ainakin miellän lieväksi, kun olen katsellut mummin erytrodermistä ja äidin pahaa läiskäspsoria...

Nyt raskauden aikana on taiveoireet hävinneet kokonaan ja läiskäoireet lähes kokonaan. :) Saa nyt nähdä miten käy, kun pian se on tämäkin ohi.

Eniten oikeastaan pelkää, että lapselle tulee paha psori, kuten mummilla ja omalla äidillä. :(

No samahan se on se pelko minullakin. Tosin, on mahdollista, ettei periydykään. Peukut siis pystyyn! Mulla katosi psori kokonaan raskausaikana myöskin. Että mä nautin, kun ensimmäistä kertaa ikinä sai kävellä hihattomassa kesämekossa, eikä kukaan katellu pitkään... paitsi, hihhih, ihaillen kasvavaa massua. Nyt se psori on on hiipinyt takaisin. Onneksi minullakin ollut aina melkoisen lievä eikä kutise tai varsinkaan kirvele. Ja aika ohuttakin se läiskä sitten on. Tsemppiä sinulle ReginaVeritas! :)

Samoin mun miehellä. Hänellä tosin on sitten allergioita, mut noh.. onneksi lääketiede kehittyy ja hoidot vaan paranee.. kuka tietää, vaikka jonain päivänä psorikin saadaan oireettomaksi. Saadaanhan se toki jo nyt, mutta kallis hoito on lähinnä vain todella pahasti sairaiden ulottuvilla.

Jep. :S Ja ihotaudit on sosiaalisesti aika vammauttavia pahimmillaan. :( Varsinkin mun äidillä, jolla ei nyt sinänäs ole laajalla alueella psori, mutta kun se alue on kasvot ja kaula. :(

Mun äidillä ja siskolla psori, myös öisin kaikilla siskoilla.
Mulle ei tullut psoria, mutta sain pienenä 5 eri ruoka-aineallergiaa ja atooppisen ihottuman!
Alkuraskaus pahentaa ihottumaa vähän, sit katoaa koko ihottuma (samoin perusfinnit, iho siis loistaa)!
Aikuisiällä mulla aiheuttaa enää sitrukset kutinaa, ja ihottuma ei niin rankkaa kuin lapsena.
Onneksi psori ei aina periydy, jos joku sitä pelkää :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Teininä alkoi ihoallergiat, ei löydetty syytä, eikä diagnoosia. Varpaista kasvoihin kuivahkon koppurainen punertava iho ja välillä märki, varsinkin kasvot ja päänahka. Erilaisissa kokeissa kävin, muttei löytynyt syytä. 19 vuotiaana tulin raskaaksi ja ihoni parani, hieman vain kuivahko. Nyt n.pari vuotta sit kun jälleen aloin odottamaan, niin samantien tli oireet takaisin päänahkaan ja kasvoihin pieniä punaisia näppylöitä, jotka märkii. Ysityisellä allergialääkärillä kävin, mutteivat osanneet sanoa juurikaan mitään. Tyttö on nyt vuoden ikäinen ja iho ollu kokoajan erittäin hyvä, vanhemmalla ojalla on atooppinen iho ja ruoka allegiaa.

Takaisin