Ihon-, hiusten-, kauneuden- ja hygienianhoito raskaana

Herttis

Jostain jotain jo tietävä
Maaliskuiset 2025
Täällä kokematon kyselee miten olette muuttaneet kosmetiikan käyttöä raskauden aikana?
Kovasti puhutaan välteltävistä ruoka-aineista, mutta entäs ulkoiset aineet, kemikaalit?

Eniten pohdituttaa:

Miten ehkäistä raskausarpia
Hiusten värjääminen raskausaikana
Aurinkovoiteen valinta
Voiko itseruskettavaa käyttää raskausaikana

Mitä tuotteita välttää ja mitä taas suosittelette?
 
Minä muutin paljon. En uskaltanut värjätä hiuksia kuin sävyttävillä tuotteilla ja lopetin kynsilakan käytön. Vähensin kaiken kosmetiikan käyttöä. Käytin perusvoiteita, Weledan ja Bio-oilin öljyjä, vaikkei ne auttaneet yhtään raskausarpiin. Aurinkovoiteissa fysikaalisen ja "myrkyttömien" voiteiden käyttö.

Linkkejä ja tietoa jos kiinnostaa:




 
Kiitos! Hyviä linkkejä. Usean noista olen lukenut aiemmin ja nimenomaa HUS:in listaus sai näitä pohtimaan.

Mulla on ollut käytössä pääosin luonnonkosmetiikkaa. Hajusteita ja kynsilakkaa en juuri muutenkaan käytä.
Tuo aurinkovoide tuottaa kyllä haasteita löytää hyvä ja kohtuuhintainen, mieluusti 50 suojalla. Mietin siltikin, että muutamana päivänä kun joutuu paljon auringossa ulkona olemaan niin tuskin jo olemassa olevan voiteen käyttö aivan kamalaa on. Kunhan ei jatkuvasti lotraa 🤔 toki vaatteet ensisijainen suoja. Palan kuitenkin aika herkästi.

Koitko että bio-oil ja weleda kuitenkin muuten pitivät ihon kosteana ja hyvinvoivana? Voisin kuvitella, ettei arvilta ja venymisvaurioilta muuten pysty kokonaan välttymään, mutta haluisin kuitenkin minimoida vauriot valinnoillani 🥲

Hiuksille on pakko asap tehdä jotain. Raidoitus sitten vaan ja pyrin pitäytymään sen jälkeen mahdollissimman vähässä.
 
Aurinkovoiteista myös kemialliset joissa uusia filttereitä, sopivat. Näistä löytyy tietoa instasta @karkkipäiväsanni ja @erikanaakka
(Nyt en ole varma saiko täällä mainita tällä tavoin) Erikalla myös nostettu erilliseen postaukseen muutama tuote jotka sopivat. Pari taisi olla sellaista mitä ihan prismasta saa. Itse myös palan tosi herkästi eikä aina jaksaisi fysikaalisen suojan kanssa läträämistä joten oli erittäin tervetullut tieto tämä.
 
Ja itse värjäsin ihan alkuraskaudessa hiukset ja uskaltaudun ehkä kerran vielä värjäämään/sävyttämään. Itseruskettavaa juuri laitoin juhlia varten ja syksyllä tulossa toiset joita varten ehkä laitan. Mutta en itse koe tätä ongelmaksi kun ei ole tosiaan toistuvaa käyttöä. Normaalisti värjäisin tyven 6-8vk välein ja itseruskettavaa 1-2 vk välein 😅 Muuten olen ihonhoidossa jo pidempään suosinut luonnonkosmetiikkaa ja meikkivoiteen virkaa toimittanut sävytetty fysikaalinen aurinkovoide,
 
Siis KIIITOS Uusikuusi!
Tein juuri kosmetiikkatilauksen ennen kuin plussasin ja harmittelin kun monen muun lisäksi tuo yksi aurinkovoide jää avaamattomana odottamaan ensi kesää, mutta se sattuikin juuri löytymään tuosta listauksesta! Jes! Samoin näemmä yksi aiemmin hommattu ohkanen meikkivoide löyty yhden postauksen raskaana oleville sopivista kosmetiikoista. Mikä helpotus! :tears:
 
Aurinkovoiteista myös kemialliset joissa uusia filttereitä, sopivat. Näistä löytyy tietoa instasta @karkkipäiväsanni ja @erikanaakka
(Nyt en ole varma saiko täällä mainita tällä tavoin) Erikalla myös nostettu erilliseen postaukseen muutama tuote jotka sopivat. Pari taisi olla sellaista mitä ihan prismasta saa. Itse myös palan tosi herkästi eikä aina jaksaisi fysikaalisen suojan kanssa läträämistä joten oli erittäin tervetullut tieto tämä.

Saa mainita tietoa sisältäviä tilejä. 😊 Omaa instatiliä saa mainostaa vain allekirjoituksessa ja niille varatussa ketjussa.
 
Twistben verkkosivuilta löytyy myös tuotteita "sopii raskauden aikana" otsikolla. Nämä kaikki laadukasta luonnonkosmetiikkaa, joita olen käyttänyt jo ennen raskautta. Toki hieman hintavampia. Hiuksien värjäystä välttelin.
 
Aurinkovoiteista myös kemialliset joissa uusia filttereitä, sopivat. Näistä löytyy tietoa instasta @karkkipäiväsanni ja @erikanaakka
(Nyt en ole varma saiko täällä mainita tällä tavoin) Erikalla myös nostettu erilliseen postaukseen muutama tuote jotka sopivat. Pari taisi olla sellaista mitä ihan prismasta saa. Itse myös palan tosi herkästi eikä aina jaksaisi fysikaalisen suojan kanssa läträämistä joten oli erittäin tervetullut tieto tämä.
Onko nämä siis ihan tieteellisesti tutkittu ja todettu haitattomiksi vai onko kyseessä enemmän ei tiedossa olevia haittoja -tyyppiset filtterit? Jos eivät ole olleet pitkään markkinoilla, ei ole varmaan vielä tietoa kertynyt kovin paljon.
 
Minä värjäsin hiukset molemmissa raskauksissa, tosin vain kaksi kertaa. Kampaaja teki ekan kolmanneksen aikana tyvivärjäyksen raidoittamalla niin ettei väri koske päänahkaa. Ekan raskauden aikana oli myös ripsipidennykset, niiden laitattaminen jäi sitten tokalla kierroksella kun ei ole aikaa käydä huolloissa 🥲
Meikkasin samoilla meikeillä kuin ennekin, retinol-seerumin jätin heti pois kun plussa tuli.
Sit näin kesäaikaan en käyttänyt hyönteismyrkkyjä lainkaan. Nyt jos olisin raskaana niin käyttäisin ehkä ruohonjuuressa myytävää lapsillekin sopivaa mozziwatchia, käytän sitä lapsille ja itselle vain vaatteisiin suihkittuna. Toimii vaikka ei sisällä offin tapaisia myrkkyjä 😊

Raskausarpia en saanut estettyä öljyillä tai rasvoilla, mahanahka ratkesi kaikesta huolimatta 🙈 riippuu tosi paljon ihotyypistä raskausarvet, joillekin tulee ja toisille ei.
 
Onko nämä siis ihan tieteellisesti tutkittu ja todettu haitattomiksi vai onko kyseessä enemmän ei tiedossa olevia haittoja -tyyppiset filtterit? Jos eivät ole olleet pitkään markkinoilla, ei ole varmaan vielä tietoa kertynyt kovin paljon.

Käsittääkseni ihan tutkittuja, tuosta sannista en muista millaiset taustat hänellä mutta Erika on muistaakseni syöpätutkija joten tuskin ihan hepposin perustein suosittelee. Ja taisi olla että nämä ”uudet” filtterit on kuitenkin 90-luvulta asti olleet olemassa että ei mitään vain lähivuosien juttuja.
 
Takaisin
Top