Ihmettelyä..

Kyfi9010630

Vasta-alkaja
Moikka !

Olen raskausviikoilla 18 + 3 ja esikoista odottelen. =)
Onko normaali kun minulla tuntui aiemmin jo pari viikkoa sitten sellasta pientä liikeskelyä tuolla mahassa ja nyt ei ole taas tuntunu mitään viikkoon tuntunu..Johtuuko siitä että kohtu kasvanu eikä niitä liikkeitä nyt ole tuntunut???
Perus neuvola tarkastuksessa muutaman päivän sitten käyny ja kyllä kuulu sydänäänet..
Ja sitten tuo kipu aikaisemmin tuossa vasemmassa alavatsan kohdalla ja nytten siirtynyt tohon oikeean puoleeseen tosi kipeät vihlaisut???

Olin jo unohtanut, mutta tutultahan tuo kuulostaa. Silloin alussa kun jotain liikettä alkoi tuntua niin seuraavalla viikolla ei tuntunutkaan. Luulen, että se johtui nimenomaan siitä, että kohtu olikin kasvanut ja vauvalla oli enemmän tilaa. Sitten kun vauva kasvoi ja alkoi kunnolla potkia niin ei enää hävinneet.

Ja vihmovaa kivutkin ovat ihan normaaleja, joku viisaampi voi kertoa mistä ne johtuu, mulle riitti silloin tieto ettei tarvitse huolestua. Tsemppiä odotukseen! :)

Ne kipeät vihlasut on luultavasti liitoskipuja. Kohtu kasvaa ja sitä ympäröivät kudokset löystyvät ja venyvät :) On siis ihan normaalia :) Noihin liikkeisiin en osaa sanoa, ku itell ne on aina tuntunu siit ku ne alkokii. Tokas raskaudes meinas kyl hiljentyä myöhemmil viikoil, mut se johtuki heinänuhalääkityksestä, lopetin sen kyl sit heti ku huomasin et liikkeet väheni. Ja oli sellanen lääke et oli lääkäri sanonu että voi käyttää raskaanaki.

Itellä oli kans noita vihlasuja aika paljon. Ja niinku Bettie tossa sano, niin liitoskipuja varmasti ovat. Eli ei syytä pelkoon.

En halua nyt kyseenalaistaa, mutta oletko varma että tunsit vauvan liikeet? Ettei ollut ilmojen kiertoa tms :) Kun joskus on niinki. Tuntuu alussa kuitenki aika samanlaiselta, heh :D Mutta joka tapauksessa kun kerta sydänäänet olivat normaalit, niin sinuna en huolehtisi. Luultavmmin vain sitä että kohtusi kasvaa ja vauvelilla enempi tilaa liikuskella :)

mulla tuntui aluks aika harvakseltaan liikkeet, oli välillä monta päivää väliä. Ja tosiaan liitoskivuiks minäkin noita vihlaisuja uskoisin. Mulla ainakin vihloi mahaa ja oli sellasta menkkamaista jomottelua. Noin alkuraskaudessa ei vielä kannata huolestua jos liikkeitä ei tunne säännöllisesti, loppuraskaudessa kun oppii tuntemaan oman vauvansa niin huomaa kyllä heti jos vauvan liikkeissä tapahtuu muutoksia. Neuvolaan voi ja kannattaakin soittaa jos itteä huolettaa, ne on siellä ihan sitä varten :) Hyvää odotusta sulle vaan äläkä turhaan stressaile!

Mä sanoisin noita vihlaisuja ja menkkatuntemuksia kohdun kannattimien venymiseksi ja kohdun kasvusta aiheutuvaksi. Saattaa tehdä tosi kipeääkin, jos vaikka vaihtaa reippaasti asentoa, mut ei ole siis vaarallista. Liitoskivut on sitten niitä häpyliitoksen ja lantion löystymisestä aiheutuvaa "luukipua" mikä tuntuu esim kävellessä. Ja ne tulee yleensä myöhemmin raskaudessa.

Liikkeet saattaa tosiaan olla välillä hävöksissä puolessa välissä raskautta, kun kohtu kasvaa täsä vaiheessa kaikkein nopeimmin, mut onneks vauva seuraa melko nopeasti perässä, et ne liikkeetkin alkaa sit jo tuntua enempi.

Ekaa odottaessa nuo vihlaisut oli pahimpia, mut nyt neljättä odottaessa on vain sellasta jomottelua ajoittain (vissiin paikat jo sen verran rutinoituneet tähän tilaan).

Samoilla linjoilla mennään, kohtu kasvaa ja tekee kipua sen takia :) Alussa tosiaan satunnaisia liikkeitä saattaa tuntea viikonkin välein ja on ihan normaalia. Masukki on kuitenkin niin pieni vielä.
Onnea odotukseen! :)

No joo röppö on oikees, mä ite vaan oon aina käyttäny tota liitoskipu-termiä noihin kaikkiin kohdun kasvuun ja kudosten venymiseen liittyviin kipuihin ja oireisiin :)

Takaisin