Ihana mutta kessutteleva mummo

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milleriini13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

Milleriini13

Vieras
Onkohan kenelläkään vastaavaa ongelmaa: Anoppini on mukava ihminen, joka rakastaa kovasti vauvaamme (ainoaa lapsenlastaan). Ongelma on vain se, että anoppi on tupakoinut koko ikänsä, ja valitettavasti hän tupakoi asunnossaan lasitetulla parvekkeella parvekelasit kiinni, joten savu tulee tietysti huoneilmaan. Emme mieheni kanssa tupakoi, enkä halua moralisoida aikuisen ihmisen valintoja, mutta en haluaisi kyläillä pienen vauvan kanssa tupakanhajuisessa asunnossa. Haju on epämiellyttävä ja tarttuu vaatteisiin, mutta pelkään myös, että huoneilmassa on nikotiininjäämiä, jotka voivat aiheuttaa esim. allergiaa. Mummo käy aina meillä kylässä, mutta olisi toki mukava, jos lapsi voisi mennä välillä myös mummolle vaikkapa yökylään, kun hän kasvaa isommaksi. Mummolla ei ole autoa, joten on myös vähän hankala aina kyyditä häntä edestakaisin. Mietin, kuinka voisi ottaa asian puheeksi anopin kanssa vai pitäisikö vain hyväksyä tilanne ja hakeä hänet aina meille käymään.Nyt tilanne on se, että lapsella on mummo, mutta ei mummolaa.

Itse tyytyisin tilanteeseen ja hakisin mummon kylään. Tupakointi on arka paikka ja ihmiset ottavat hyvin herkästi nokkiinsa, jos siihen puutuu. Ymmärrän kyllä tunteesi.Tsemppiä!

Minun anoppini polttaa sisällä asunnossaan ja aioin vauvamme synnyttyä sanoa, ettemme muuten tule käymään kertaakaan kylässä, jos sisällä kessuttelu ei lopu jaa huone ilman laatu parane hiukan. Siitä olen ihan ehdoton, etten altista lastani passiiviselle tupakoimiselle.

Kyllähän asian voi ottaa puheeksi, kunhan tekee sen rakentavasti. Itse tupakoin (vielä) mutta ymmärän pitää välimatkaa ihmisiin, jotka eivät samaa pahetta harrasta. Uskoisin että jos mummolle nätisti sanoo ja kertoo omat tunteensa rehellisesti, niin asiaan voi hyvinkin löytyä ratkaisu. Ehkä sen parvekkeen lasin saa jopa sitten auki :) en usko että kyseinen mummo itsekään haluaa pahaa lapsenlapselleen!

Jos et halua viedä lastasi tupakanhajuun niin et voi viedä häntä ko. asuntoon lainkaan ennen kuin se on täysin remontoitu ja kalusto uusittu, jos sittenkään. Kiinteistöalalla ikäni olleena tiedän, että tupakan haju ja terva tarttuu ihan joka paikkaan ja pahimmillaan puskee myös esim. tuoreen maalin ja tapetin lävitse. Se, että mummo avaisi ne parvekkeen ikkunat ei auta enää ongelmaan, joka on tullut pidemmän ajan kuluessa. Joko siis hyväksyt passiivisen tupakoinnin vauvalle tai kieltäydyt viemästä häntä sinne. Mummoa tuskin voi kehottaa muuttamaan pois kodistaan eikä kyllä remontoimaan ja kalustoakaan uusimaan.

Takaisin