Huvipuistot

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä pidätte huvipuistoista? Mikä on paras? Nyt on tapetilla ollut rannekkeitten kallistuminen. Vaikuttaako se teidän haluunne käydä huvipuistossa?

En ole käynyt muissa kuin Lintsillä. Se on kyllä ihana paikka! En ole lastensaannin jälkeen ostanut enää ranneketta ja lapsetkin ovat vielä liian pieniä siihen. Saa nähdä minkä hintaista on kun ovat siinä iässä. Varmaan kerran vuodessa voisi ajatella sitten, varsinkin jos ei asuta lähellä jotain huvipuistoa. Mutta toki voihan muutakin tehdä, ilman rannekkeen ostoa.

Linnanmäellä ollaan käyty joka vuosi alkukesästä koko perheellä ja joskus syksymmällä osan porukasta kanssa toinen reissu.
Usein tuo toinen reissu ollut iik-weekillä niin silloin vain isommat mennyt miehen kanssa sinne.
Särkänniemessä käydään joskus, ei kuitenkaan joka vuosi. Tämäkin oli viimeksi karmiva karnevaali, niin en itse ollut pienten kanssa mukana.
Itse en yleensä ota ranneketta, mies saa hoitaa laitteissa kieppumisen, mulle tulee paha olo ja päässä heittää pitkään nykyään.
Ei nyt huvipuisto, mutta Tuurin tivolissa käydään usein myös koska lapsille ilmainen ja kohtuullisen matkan päässä mökiltä.
Jatkossa varmaan kun alkaa olla enemmän rannekkeen tarvitsevia niin saa yksi maksullinen huvipuisto vuoteen riittää.

Me ollaan käyty lasten kanssa Linnanmäellä pari kertaa, Särkänniemessä ja Tykkimäellä. Powerpark mietinnässä, onnistuisiko reissu sinne. Käytiin myös Wasalandiassa, silloin kun se oli vielä olemassa. Pidin Wasalandiasta. En muista tarkkaan hintoja, mutta se ri ollut hirveän kallis, mutta siellä ei ollut mitään kertalipukesysteemiä, vaan kaikkien piti ottaa ranneke. Särkänniemessä oli hiukan tuskaisaa, siellä oli kova ruuhka kun käytiin. Tykkimäki oli siitä kiva, että siellä oli väljempää ja alue ei ollut hirveän iso, niin isommat lapset ei menneet hukkaan. Särkänniemessä jouduttiin etsimään isoja lapsia. Otin kännykät itselle, niitä ei voinut taskuissa pitää kun olisivat pudonneet niissä älyttömissä vitkuttimissa. Meillä oli sovittuna tapaamispaikka, mihin tullaan, jos eksyy muista. Ja isot lapset siis tarkoittaa yli 11v vuotiaita.

Mä odotan että jälkikasvu olis huvipuistoikäistä 🤩 tykkään itekin käydä laitteissa. Särkänniemi on meidän lähin, mutta Tykkimäki on omasta lapsuudesta tuttu. Sen lähellä asuu myös muksun suht samanikäiset serkut, joten ehkä tulevaisuudessa kieputaan siellä joku kesä 😍

Linnanmäellä olen käynyt viimeksi joskus lapsena. Särkänniemessä on käyty sekä ennen lapsia että esikoisen kanssa. Molempien lasten kanssa on käyty Zoolandiassa, joka on muuttunut jonkinlaiseksi kompromissiksi. Ei sitä voi enää kutsua eläintarhaksi ja huvipuistokin on vähän liioittelua, mutta hauskaa siellä käydessä kaikilla kuitenkin oli. Sinne pääsee meiltä helpoiten, oiskohan joku puolen tunnin bussimatka. Särkänniemestä olen tykännyt eniten. Varmaan Särkänniemessä ja Zoolandiassa tullaan käymään jatkossakin silloin tällöin. Ihan joka vuosi ei käydä missään huvipuistossa, vaikka jossain kokopäivän kohteessa pyritään joka kesä käymään. (Huvipuiston sijasta ollaan käyty ainakin Muumimaailmassa ja Korkeasaaressa.)

Mä olen miettinyt, joko ton 4v kanssa tänä kesänä pääsis huvipuistoon. Pituutta on sen 100cm ainakin, että useampaan laitteeseen jo varmaan pääsee ainakin aikuisen kanssa. Meillä varmaan Särkänniemi olisi se kohde, mihin mentäisi, kun asuu sukulaisia Tampereella, tulis samalla reissulla käytyä vierailulla. Onko kokemuksia huvipuistoilusta tuon ikäisen kanssa, mielellään just Särkänniemestä, vai meneekö rahat vaan hukkaan? Toinen tiitiäinen saattaa kesällä olla just ja just sen 80cm, että ei varmaan hänelle vielä siitä reissusta oo iloa.

Esikoinen oli neljä (täytti syksyllä kyllä jo viisi), kun käytiin Särkänniemessä. Muistaakseni siellä oli jo aika monta laitetta mihin pystyi menemään. Vähän myös lapsen uskallus vaikuttaa. Osaan laitteista olisi saanut mennä vanhemman kanssa, mutta ei uskaltanut. Tämä siis 2019 muistikuvien mukaan. (Pakko olla, sillä seuraavana kesänä odotin kuopusta eikä käyty huvipuistossa.)

Mä olen miettinyt, joko ton 4v kanssa tänä kesänä pääsis huvipuistoon. Pituutta on sen 100cm ainakin, että useampaan laitteeseen jo varmaan pääsee ainakin aikuisen kanssa. Meillä varmaan Särkänniemi olisi se kohde, mihin mentäisi, kun asuu sukulaisia Tampereella, tulis samalla reissulla käytyä vierailulla. Onko kokemuksia huvipuistoilusta tuon ikäisen kanssa, mielellään just Särkänniemestä, vai meneekö rahat vaan hukkaan? Toinen tiitiäinen saattaa kesällä olla just ja just sen 80cm, että ei varmaan hänelle vielä siitä reissusta oo iloa.
Kun käytiin Särkänniemessä, nuorimmainen oli 2,5v. Kävi monta kertaa ajelulla ainakin possujunassa ja joitain muitakin pienelle sopivia laitteita oli. Joissain kävi yksin, joissain vanhemman kanssa. Ja se Koiramäen kotieläinpuisto oli toki kiva pienelle lapselle. Taidettiin vaan olla jo aika poikki siinä vaiheessa. Ja akvaariossa käytiin myös. Siinä oli aika paljon tekemistä yhdelle päivälle.

Ollaan käyty Lintsillä, Särkänniemessä ja Powerparkissa ja joskus myös Suomen tivolissa. Itse en tykkää kieppua laitteissa eikä oikeastaan kumpikaan muksuista oo ollut ikinä mikään hurjapää, joten harvoin ollaan käyty. Ehkä joka toinen vuosi tai harvemmin. Kun muksut oli pienempiä niin silloin tuli käytyä niin, että kävivät vain ilmaisissa laitteissa eikä aikuisten onneksi tarvinnut ostaa ranneketta eli halvallakin pääsee halutessaan. En tiedä kuinka paljon nykyään on ilmaisia laitteita kussakin huvipuistossa. Mun mielestä noi rannekkeiden hinnat on nykyään ihan älyttömät, toki jos ei koko perhe kiepu niin moneen paikkaan pääsee onneksi alueelle ilmaiseksi. Joskus on mennyt myös koko raha hukkaan, kun lapsille on tullutkin pupu pöksyyn ja ei olekaan haluttu mennä laitteisiin, vaikka rannekkeet ostettuna. Ei oo lapsilla onneksi toiveissa huvipuistokäyntiä, joten katsotaan seuraavan kerran parin vuoden päästä, kun vauva on sen ikäinen, että pääsee laitteisiin.

Puuhamaasta ainakin oli tosi paljon iloa meidän taaperolle ja leikki-ikäiselle! Ei oo suomen hulppein huvipuisto todellakaan, mutta mainio pienille lapsille. Isommille tylsä.

Mitä pahoinvointiin tulee, niin itse otan pahoinvointilääkkeen ennen huvipuistoon menoa. Pidän laitteissa kieppumisesta (no en ihan pahimmista kieputtimista), mutta nykyisin tulee turhan herkästi huono olo niissä. Tai voi olla että tuli jo lapsena, mutta en muista vanhempien antamaa pahoinvointilääkettä. Muistan saaneeni sitä joskus automatkoille, joten varmaan myös huvipuistoon.

Onko Puuhamaa tylsä 8-9-vuotiaalle? Olen miettinyt että siellä voisi olla kiva käydä joskus vaihteeksi, mutta onkohan jo esikoiselle liian tylsä ja parempi mennä vaan Särkänniemeen.

Sariolan unohdin mainita kokonaan. Siellä on tullut käytyä joinain vuosina.

Mitä pahoinvointiin tulee, niin itse otan pahoinvointilääkkeen ennen huvipuistoon menoa. Pidän laitteissa kieppumisesta (no en ihan pahimmista kieputtimista), mutta nykyisin tulee turhan herkästi huono olo niissä. Tai voi olla että tuli jo lapsena, mutta en muista vanhempien antamaa pahoinvointilääkettä. Muistan saaneeni sitä joskus automatkoille, joten varmaan myös huvipuistoon.

Onko Puuhamaa tylsä 8-9-vuotiaalle? Olen miettinyt että siellä voisi olla kiva käydä joskus vaihteeksi, mutta onkohan jo esikoiselle liian tylsä ja parempi mennä vaan Särkänniemeen.

Sariolan unohdin mainita kokonaan. Siellä on tullut käytyä joinain vuosina.

Itse löysin tekemistä puuhamaasta vielä 10 vuotiaana. Just muistin tossa kun sanoin tylsäksi, että vesipuoli on vielä isommallekkin lapselle aivan mahtava! Kuivalla puolella on enemmän tekemistä taaperoille ja pikkulapsille, mutta jos lapsi on yhtään vesipeto, niin löytää varmasti paljon tekemistä vesipuolelta! Itse hengailin paljon siellä isompana. 😍

Löytyy laitteena kanssa kieputin, mikä on isommalle ainakin hauska. Puuhamaassa on myös trampoliineja isommalle.

Unohin äsken nää kivat jutut kokonaan. 😅

Muoks. Golfrata on kanssa hauska isommalle. Niin ja formularata.

Puuhamaata uudistetaan nyt!!!! Asutaan samalla paikkakunnalla ja lenkillä tulee käveltyä ohi! 4 liukumäkeä lojui odottamassa kasausta ja siellä käy kova kuhina työkoneilla. 😍

Mennään kyllä tänä kesänä taas. Varsinkin nyt kun näkevät vaivaa sen uudistamiseen ja korjaamiseen.
Täytyy ottaa harkintaan. Käytiin vuosia sitten, silloin oli vähän kulahtanut. Silloin oli myös niin kylmä, ettei uinti houkuttanut.

Linnanmäellä on käyty joka vuosi, mutta nyt kyllä ottaa aivoon nuo ”uudet turvarajat” Lapsi ei pääse tänä vuonna sellaisiin laitteisiin, joihin pääsi vielä vuosi sitten, kun oli vähän reilu 2v. Nyt vuoden vanhempana ja paljon pidempänä ei sitten pääse enää edes aikuisen kanssa niihin samoihin laitteisiin.
Lapsen ranneke on aivan suolaisen hintainen siihen nähden minne sillä pääsee.

Tykkimäessä käytiin viimeksi kun nuorempi oli ihan vauva. Isommalle ( tuolloin 6v) oli tekemistä isän kanssa, mutta en muista onko siellä kovin paljon mitään pienemmälle lapselle.

Puuhamaa oli ainakin viimeksi iso pettymys (6-vuotta sitten) Paljon oli rikkinäistä esim kiipeilypaikoissa, uima-altaan suihkut eivät toimineet ja pukuhuoneet/vessat kamalassa kunnossa. Todella kiva kuulla, että vihdoin viimein remontoivat (?)

Huvipuistot ovat kivoja, itsekin olen innokkaana menossa aina kaikkiin kieputtimiin. Särkänniemi on lempparini, ehkä siitä syystä että se on lähin. Melkein kaikissa muissakin on tullut käytyä ainakin kerran. Lasten kanssa ei olla muuta käyty kuin Särkänniemi, Muumimaailma ja Ähtäri.

Tänä kesänä olisi tarkoitus käydä ainakin Särkänniemi ja Puuhamaa. Ehkä myös Korkeasaari ja Muumimaailma.

Me käytiin viime vuonna Muumimaassa ja tänä kesänä mennään uudestaan. Meidän lapset on niin pieniä vielä, että siellä puuhailu ja ihmettely riittänevät. Viime vuonna oli ihan mukavaa siellä :Upside Down Face: ja Korkeasaareen mennään myös ihmettelemään jos keretään vaan

Tunnustaako kukaan, että vähän pelkää huvipuistolaitteita? Lapsesta asti oon pelännyt ja vältellyt pelottavia juttuja. Joskus ylä-asteella ja lukiossa pakotin itseni laitteisiin, nyt tuntuu että en enää lähtisi.. Ja missä iässä pelokas, mutta utelias lapsi voi mennä? Mitä jos kesken kaiken jänistää? Meidän lasten kasvuennuste jos pitää paikkansa, ei kyllä ihan heti oo pääsemässä, hyvä että ehtii ikää tulla rutkasti.

Esikoinen on nyt 7-vuotias, ja huvipuistoissa ollaan käyty viimeksi 4 vuotta sitten ulkomailla, eli hän ei paljonkaan siitä muista. Linnanmäki tuntuu nyt muutenkin olevan alle kouluikäisille vain mielenpahoituspaikka, koska pienten laitteet ovat ilmaisia, joten niissä on aina äärimmäisen pitkät jonot, ja isompien laitteisiin ei pääse. Ehkäpä taas pitäisi mennä ulkomaille, jotta päästään kunnon huvipuistoon.

Ai niin, noissa kiertävissä tivoleissa on käyty melkein joka vuosi, huomattavasti parempia ovat kuin paikoillaan pysyvät. Viime vuosina pääasiassa Tivoli Seiterässä. https://tivoliseitera.fi/laitteet/

Esikoinen on nyt 7-vuotias, ja huvipuistoissa ollaan käyty viimeksi 4 vuotta sitten ulkomailla, eli hän ei paljonkaan siitä muista. Linnanmäki tuntuu nyt muutenkin olevan alle kouluikäisille vain mielenpahoituspaikka, koska pienten laitteet ovat ilmaisia, joten niissä on aina äärimmäisen pitkät jonot, ja isompien laitteisiin ei pääse. Ehkäpä taas pitäisi mennä ulkomaille, jotta päästään kunnon huvipuistoon.
Pääseekö ulkomailla aiemmin hurjiin laitteisiin? Tai miten muuten eroaa?

Takaisin