HUS:in maskisuositus synnytyksessä

Itsellä tuli ensimmäisenä mieleen, että koskeekohan myös sektiolla synnyttäviä. Kaverini totesi, että eiköhän.
Odotettavaa minun mielestäni oli, että jossain vaiheessa maskinkäyttöä suositellaan synnyttäjältä ja vaaditaan työntekijöiltä, tukihenkilöiltä ja mahdollisilta doulilta.

Itseäni tämä nyt ei enää koske, koska vauva syntyi jo keväällä, enkä olisi muutenkaan synnyttänyt HUSin alueella. Mutta sellainen ajatus kyllä heräsi, että kun tässä toisessa synnytyksessä käytin oikeastaan koko synnytyksen ajan ilokaasua, niin olisi kyllä haastavaa maskin kanssa. Toisekseen synnyttäessä tulee puuskutettua, on kuuma, tukala olo jne, niin ei kyllä maski päässä oloa ainakaan yhtään helpota. Heitin esikoista synnyttäessä kaikki vaatteetkin pois, kun häiritsivät, niin en usko että olisi maski päässä pysynyt. Toisaalta synnytystilanteessa tulee niin paljon eritteitä, ähinää, puhinaa ja muuta, että onko toisaalta maskista edes hyötyä.

Totta, jos maski pitää vaihtaa aina kun se kostuu, moni synnyttäjä joutuisi varmasti vaihtamaan uuteen koko ajan!

Maaliskuussa vasta la, mutta en kyllä varmaan aio/pysty maskia synnytyksen ajan käyttämään. Osastolla ollessa kyllä voin. Aika pikatoimituksia edelliset synnytykset olleet, joten enköhän vietä suurimman osan ajasta suihkussa tai ilokaasumaskin kanssa, jos samalla kaavalla menee kuin edelliset.

Muokattu viimeksi:
Siis ketä siinä sitten suojellaan jos henkilökunnallakin on maskit?
Itse ilokaasulla synnytän tämänkin jos vaan ehdin ja pystyn niin siinä keinutuolissa yksin ei tule edes puhuttua ja ponnistaessa imen sitä kaasua joka henkäyksellä.
En aio käyttää salissa maskia, pistäkööt pihalle sitten synnyttämään!!

Kuulostaa kyllä todella raskaalta olla synnytyksessä muutenkin tuskaisena maskin kanssa. Onneksi se ei ole pakollista synnyttäjälle. Toivon silti että suositus/sääntö ei leviä TYKSiin, jossa synnytän helmikuussa. Ihan jo vaikka bussissa istuminen maskin kanssa aiheuttaa helposti huonoa oloa ja heikotusta. Eikä mieskään saa niiden kanssa oikein tarpeeksi ilmaa. Lupasi silti tulla vaikka maskin kanssa mukaan synnytykseen, jos silloin pitää täälläkin tukihenkilöllä olla.

Käytän töissä ja henki on niin ahtaalla siellä jo, etten todellakaan käyttäisi synnytyksessä, en edes sektiossa. 2-3 tuntia kun maskin takana hengittelee, niin olo on kuin uudestisyntynyt kun pääsen tauolle. Ihana puhdas ilma virtaa keuhkoihin.

Sairaalahenkilökunnalla on todennäköisesti mahdollisuudet parempiin, kevyempiin maskeihin, joissa hengittäminen on helpompaa, kuin nämä kuluttajalle suunnatut tavismaskit. Jos tilanne oikeasti sitä vaatisi, niin että riski sairastua on suuri ja todennäköinen, käyttäisin, sellaista mikä sitten suojaa minuakin, eikä vain ulkopuolisia. Luotan kuitenkin sairaalan henkilökuntaan, että tämän vuoden aikana olisi jo opittu pysymään pienilläkin oireilla kotona, testataan koronan varalta eikä tartuteta muita.

Muokattu viimeksi:
Käytin maskia maaliskuun lopussa synnytyksessä Hus-alueella, koska minulla oli yskä synnytyksen alkaessa ja poikkeustila oli juuri alkanut. Asia ilmaistiin niin, että sen käyttö oli pakollista koko synnytyksen ajan vaikka olin ollut vain kotona viikkokausia ja tiesin, että kyseessä on melko varmasti rs-virus mikä pojalla oli vasta ollut. Minut testattiin osastolla myöhemmin ja negatiivinen tulos tuli. Eihän se mukavaa ollut käyttää maskia ja varmasti vaikutti ainakin ponnistusvaiheessa, vaikkei erityisen pitkään kestänytkään (30 min). Eikä se kasvoilla kovin hyvin pysynyt ähistessä ja puhistessa. Mutta kyllä siitä selvisi ihan hyvin maskillakin. Myös osastoajan käytin maskia, jottei mahdollinen rsv tartu henkilökuntaan. Osastolla liikkuminen oli minulta myös kielletty, koska tauti vaarallinen vastasyntyneille.

Mä ymmärsin tuon suosituksen niin, että käytössä olisi silloin kun mahdollista. Eli tyyliin latenssivaiheessa, avautumisvaiheessa, käynnistyksen alkuvaiheessa, jne, eikä synnytyssalissa.
No joka tapauksessa kaksi olen synnyttänyt ilokaasua käyttäen ja luultavasti myös kolmannen, etten silloin näe itseäni maskia käyttämässä. Jos olisi pakollista käyttää maskia esim synnärille mennessä, joutuisin lähtemään kotoa kyllä jo ihan ensimmäisestä supistuksesta (viimeksi lähdettiin ekasta supistuksesta pakkaa lapsen yökyläkassia ja viemään esikoista mummolaan sairaalamatkan varrelle), koska sitten en enää pystyisi hengittämään ja kävelemään niin pitkää matkaa maskin kanssa, kun aiemmilla kerroilla olen sairaalaan vasta mennyt :think005 En tosin synnytä HUSissa.

Mielestäni tämän moni ymmärtää aivan väärin ja tuohtuu ihan turhasta. Maski silloin kun mahdollista muutoin ollaan ilman. Juuri esim. osastolla käymnistystä odotellessa jne. Ja eihän siellä osastollakaan maskit päässä nukuta. Moni nyt vaan tekee tästä turhaan mörön itselleen.

Mielestäni tämän moni ymmärtää aivan väärin ja tuohtuu ihan turhasta. Maski silloin kun mahdollista muutoin ollaan ilman. Juuri esim. osastolla käymnistystä odotellessa jne. Ja eihän siellä osastollakaan maskit päässä nukuta. Moni nyt vaan tekee tästä turhaan mörön itselleen.
Täysin samaa mieltä. Nyt järki käteen. Maskeilla suojataan kaikkia kanssaihmisiä ja myös niitä osaston vastasyntyneitä. Jokainen pystyy pitämään maskia sen aikaa, mikä kohtuullista eivätkä nuo ohjeet ole mitenkään liian vaativat. En ainakaan toivo, että maalittomat tulevat henkilökunnan, muiden vanhempien ja heidän vauvojen terveyttä vaarantamaan.

Ei koske miuta enkä haluais pitää. Tää on yks niistä monista syistä miks en toista lasta halua ennen ku tää tilanne on ohi :( kaipuu toisesta ois kova mut en haluu tähän maailmantilanteeseen olla raskaana ja synnyttää yms

Mietin kyllä, että mikä järki siinäkin on, että isällä on maski synnytyksessä. Jos mun mun miehellä olis korona, niin olis mullakin. Eikö olisi vaan helpompaa testata äidit ennen LA:ta ja kehoittaa karanteeniin synnytykseen asti? :scratch

Onneksi tämä on vain suositus enkä asu tai synnytä HUSin alueella. Itse en valitettavasti kykenisi synnytyksen aikana pitämään maskia. Esikoisen synnytyksessä käytin ilokaasua ja siihen en väliin maskia laittaisi. Syvään hengittäminen on siinä kovissa tuskissa ilman puudutteita muutenkin työn takana.

Vaikea kuvitella, että esimerkiksi synnytystä käynnistäessäkään pitäisin maskia, koska supistukset alkoivat kovina heti ekasta tabletista lähtien eikä taukoja ollut välipäivänäkään. Maski naamalla nukkuminenkaan ei tunnu varmasti mukavalta, koska loppuraskaudesta on kuuma ja synnytyksen jälkeen alkaa hikoilu nesteiden poistuessa. Lisäksi itselläni on yliherkkyysnuha ja nenä on aina enemmän tai vähemmän tukossa, jolloin maski haittaa hengitystä. Lisäksi syödessä ja juodessa maskia ei voi pitää ja kaikissa huoneissa ei ole suihkua. Maskeista syntyy myös valtava määrä jätettä.

Vieraita ei tietysti tarvitse tulla osastolle ja toivon mukaan mahdollisimman moni pääsee omaan huoneeseen ja mies mukaan synnytykseen. Jos tämä raskaus synnytykseen johtaa, yritän olla tapaamatta ketään ulkopuolista loppuraskaudessa. Neuvolassa voi kyllä joutua käymään. Reilut turvavälit aina pidän ja pesen/desinfioin käteni. En koske naamaani.

Uskon että henkilökunta osaa jäädä kotiin ollessaan kipeä ja suojautua tarpeen vaatiessa töihin tullessaan. Minun puolesta terve hoitaja saa tulla synnytyssaliin vaikka ilman maskia. Hoitajille sympatiat maskeista.

Liikaa ei kannata stressata asiaa, maailma on pullollaan tauteja ja kaikilta ei voi välttyä. Pöpöt olivat maapallolla ennen meitä ja niillä on omat keinonsa selviytyä vastustuksista huolimatta. Parhaansa voi tietysti yrittää, mutta on totaalieristäytymisellä myös omat seuraamuksensa.

Muokattu viimeksi:
Täysin samaa mieltä. Nyt järki käteen. Maskeilla suojataan kaikkia kanssaihmisiä ja myös niitä osaston vastasyntyneitä. Jokainen pystyy pitämään maskia sen aikaa, mikä kohtuullista eivätkä nuo ohjeet ole mitenkään liian vaativat. En ainakaan toivo, että maalittomat tulevat henkilökunnan, muiden vanhempien ja heidän vauvojen terveyttä vaarantamaan.

osastolla olo ja sairaalassa vierailu on minusta asia erikseen maskien kanssa, itse käytän kun ihmisten ilmoille esim sairaalaan menen. Kaksi erilaista synnytystä kokeneena pidän maskia jolla ei kunnolla voi hengittää, todella haittaavana, joten ainakin oma vastaukseni pohjautui puhtaasti synnytykseen.

On eri asia pitää maskia vartti, kuin monta tuntia.
Suosittelen lämpimästi harjoittelemaan sen käyttöä ja totuttelemaan, se ei oikeasti ole mikään miellyttävä kokemus, varsinkaan kun tekee samalla vaikkapa ruumillista työtä, tai puhuu paljon. Joten voi kuvitella sen ahdistuksen synnytyksessä, jossa vaistot on muutenkin herkkänä. Ilma ei kierrä, jos kiertää liian hyvin niin maski ei ole tiivis reunoilta.

Synnytyksessä ei ole synnyttäjän pakko pitää maskia, mutta tukihenkilön on (hus:ssa). Tosin fyysisen sairauden vuoksi ilmeisesti voidaan tehdä jotain muita järjestelyjä, joten ehkä miehenikin pysyisi operaation ajan tajuissaan. Siellähän kuitenkin voi joutua olemaan tuntikausia ellei taas tule sitä sääntöä ettei saa olla mukana kuin varsinaisessa synnytyksessä. Ja sitten synnytyksen jälkeen pitäisi äidilläkin olla. Mutta pitääköhän olla oikeasti kokoajan, myös omalla sängyllä kahdestaan vauvan kanssa ollessa. Jos pitää niin siinähän voi joutua pitämään useamman päivän ajan lähes jatkuvasti. Siis pidempään kuin hoitohenkilökunta, jolle kyllä myös empatiani. Eikä synnytyksen jälkeenkään äiti välttämättä hyvin voi. Itseä ainakin huimasi seuraavanakin päivänä sektion jälkeen. Tietenkin on hyvä välttää tartuttamista, mutta muutama päivä putkeen on kyllä todella pitkä aika maskin kanssa.

Osastolla liikkuessa tarvitsee maskin, mutta ei siellä osastolla omassa sängyssä maskipäässä istuta kun ei sitä nukkuessakaan pidetä. Se hoituu turvaväleillä. Just olin osastolla niin tiedän.

Takaisin