Huonekasvit

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä huonekasveja teillä on? Oletko taitava huolehtimaan niistä?

Itse en valitettavasti ole. Meillä on kohdannut loppunsa niin joulukaktus kuin rahapuukin. Ehkä ollaan kuitenkin jotain opittu tai sitten meillä on harvinaisen sinnikäs joulukaktus parhaillaan. Se on selvinnyt jo ainakin muutaman vuoden. Myös teininä saamani vehka on yhä elossa. Siitä helppo että se selviää, vaikka sitä muistaisi kastella vasta kun alkaa lehdet nuukahtaa. Sain silloin yhden ja se on sittemmin jaettu neljään ruukkuun. Sitten on parhaillaan ennen joulua tänne tuotu saintpaulia.

Eipä ole montaa kasvia; sirovuoripalmu ja lääke aloevera. Ne on aika helppoja.
Hetken aikaa oli semmosia pitkäversoisia muratteja pari, mutta ne otti ja päätti päivänsä. Olivat niitä puolivarjossa viihtyviä. Paitsi ettei ne täällä viihtyneet sitten kuitenkaan. En tiedä mikä niille tuli. Ehkä voisi joskus yrittää uudelleen.
Mä niin haluaisin, että olisi paljon viherkasveja, mutta oon niin onneton niitä hoitamaan.

Meidän koti on kasvien saattohoitopaikka. Ei ole mikään kasvi selvinnyt pitkään täällä hengissä. Poikkeuksena joku anopilta saatu huonekasvi jonka nimeä en tiedä, selvinnyt yllättävän hyvin muutaman kuukauden välein satunnaisella kastelulla. Sain viikko sitten lahjaksi amaryllis kukan, saas nähdä montako viikkoa elää.

En ole mikään viherpeukalo, olen jopa saanut kaktuksen kuolemaan kuivuuteen, mutta siitä huolimatta minulla on melko paljon ja myös iäkkäitä viherkasveja. Kultaköynnös pyytää näyttävästi vettä roikottamalla lehtiä ja selviää hengissä siitä huolimatta, että vastaan pyyntöön jopa viikon viiveellä. Kiinanruusu pyytää vettä vielä ponnekkaammin, näyttää aivan kuolleelta kuivana ja pudottaa lehtiä. Siihen pitää vastata samana päivänä. Muita kastelen joskus, yleensä tosi harvoin ja epäsäännöllisesti.

Salaisuuteni on altakasteluruukut. Kun vihdoin kastelen kasveja, annan kerralla suunnilleen litran jokaiselle ja sitten ne jaksavat kukoistaa.

Meillä myös kukat kuolevat. Joka kesä mies ostaa, syksyllä peli on jo menetetty. En ilmeisesti ole viherpeukalo?

Minulla oli todella paljon kasveja, kaikenlaisia, mutta kolmena peräkkäisenä kesänä niihin iski useampi eri tuholainen ja sain heivata melkein kaikki mäkeen. Sitten luovutin. Yksi sinnikäs palmuvehka ainoana vältti kaikki ötökät ja jatkaa nätisti kasvamista. Pari muuta viherkasvia olen uskaltanut hankkia ja pidän ne tarpeeksi kaukana toisistaan, ettei toivottavasti pääse tuholaiset niin hyvin leviämään kaikkiin jos niitä taas ilmestyy.

Meillä on pari palmuvehkaa, peikonlehti, apostolinmiekka ja jukkapalmu. Lisänä on nyt joulusta joulutähti ja tulilatva, amaryllis sai jo kyytiä kun siinä oli jotain pikkuötiköitä... Ja hyasintti kuoli. Yleensä onnistun helposti nirhaamaan kasvini, mutta nyt ei ole ihan hetkeen yksikään kuollut, paitsi se hyasintti... Olisinko oppinut sopivia kasteluvälejä. Usein olen laiska kastelija, se kastelukannu painaa... Kiinanruusun haluaisin hankkia taas, pari on mun hoiteissa jo nyykähtänyt. :rolleyes:

Meillä ei voi olla oikein mitään kasveja, koska kissat näykkivät niitä. Ostin joku vuosi sitten limoviikunan, joka jonkin lähteen mukaan olisi ollut myrkytön, mutta ei tainnut ollakaan. Jouluksi saatiin rosmariini ruukussa ja se on jo nyt kuolleen näköinen :bag:. Tykkäisin kyllä viherkasveista kovasti.

En tosiaankaan ole mikään viherpeukalo, noin niinku sisätiloissa kasvavia kasveja ajatellen. Elossa on tällä hetkellä kuitenkin avokado (melkein vuoden!!), Mango, aloe (jo muutaman vuoden), kultaköynnös, joku Lilja, sitruunapuu sekä joku joulukukka (toinen kai kuoli tällä viikolla). Ennen ei ole kyllä mikään mummon "pomminvarmaksi" kehumakaan elänyt kuukausia pidempään :hilarious:

Meillä on kaksi kissaa niin se hieman rajoittaa tätä. Joskus yritin kovasti pitää huonekasveja (jotka ei ole myrkyllisiä kissoille) mutta nuo katit kävi aina tuhoamassa ne. Monta kertaa elvytin niitä takaisin kunnon loistoon, ja yhtä monta kertaa kissat kävi niitä "vähän" maistelemassa. Joitakin kasveja oon saanut pidettyä ylähyllyillä kissojen ulottumattomissa, mutta ei niistä hirveästi iloa siellä ole itselle.

Takaisin