Huoli oudoista raskausoireista, apua!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LA kesäkuussa 2014
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
L

LA kesäkuussa 2014

Vieras
Olen nyt viikolla 6, ja raskausoireeni ovat olleet alusta asti ns. menkkamaista jomotusta alavatsassa.
Noin viikon ajan kipu on tuntunut vain oikealla puolella, tuolla nivusen kohdilla. Miksi??
Soitin neuvolaan, ja hän sanoi sen olevan normaalia, jos kipu ei ole kutienkaan jatkuvaa.
Tunnen kipuja yleensä lähinnä iltapäivisin ja iltaisin. Yhtenä iltana kipu oli niin kovaa, että se säteili reiteen asti.
Vuotoja ei ole ollut.

Onko siis "normaalia" että raskauskivut tuntuvat vain toispuoleisesti? Jos olisi tuulimuna tai kohdunulkoinen, tuntisin kaiketi todella kovaa, jatkuvaa kipua??

Eka neuvolakin vasta 2 viikon päästä... :(

Toispuoleisuudesta en osaa sanoa, mutta itselläkin oli alkuraskaudessa todella menkkamaiset kivut. Olin itsekin niistä aivan kauhuissani! Mutta kaikki on mennyt hyvin ja olivat tosiaan ihan normaaleita tuntemuksia. :) Nyt 23 + 4

Itellä on jomotellut viimeiset 34 viikkoa oikealle puolelle :D nykyään harvemmin, mutta alussa jomotti ovulaatiosta asti varmaan ekat 20 viikkoa. Mä epäilen sen liittyvän sen puoleisen munasarjan ovulointiin. (Kai?)
Ite neuvolassa kyselin asiasta ja vastaus oli vain, että ei hätää jos ei virtsatulehdus oireita ole..
Menkkamaisia kipuja esiintyy myös edelleen :)

Kiitos vastauksista!

Mihinköhän tuo muuten perustuu, että virtsiksen oireita ei saisi olla? Tarkoittaako se, että jotain on kenties hullusti?

Mä ihmettelen siksikin tätä olotilaa koska aiemmassa raskaudessani ei toispuoleisuutta ollut, eli tämä on ihan uutta mulle! Toivon, että kyse on tosiaan jostain munatorven toiminnasta, joka ei olisi vaarallista...

Voisko se kipu johtua jostai muusta ku raskaudesta? Siel nivuseshaa on imusolmukkeet. Ootko käyttäny esim. kiristäviä alkkareita? Ite oon huomannu et jos vähänkää alkkarit kiristää, niin jommaskummas nivuses alkaa tuntua painetta, lopulta kunnon kipua ja välillä se säteilee sieltä pitkin reittä.

Kokeile olla mahdollisimman löysissä vaatteissa jos se vaikka helpottaiski sillä :)

Kannattaisiko ehkä yrittää päästä ultraan, jos paikallistettavaa kipua esiintyy? Esimerkiksi päivystyksen kautta- saattaahan siellä olla kysta tai jotain muuta kipua aiheuttavaa joka vaatisi ehkä seurantaa? Virtsatietulehdus kannattaa hoitaa pois, kaikki alapäätulehdukset kun on haitaksi raskaudelle hoitamattomana. Ja virtsatietulehdushan voi tosiaan myös aiheuttaa kipua.
Lääkäriin vaan huomenna tai heti jos kipu yltyy- kyllä heillä on velvollisuus tutkia kivun syy! Kaikki syyt kannattaa ainakin poissulkea lääkärissä niin ei tarvitse turhia pelätä! (ja parhaassa tapauksessa näkyy pikkusydän oikeassa paikassa kasvamassa) ...

Toivotaan parasta :)

Jospa se on jotain kohdunkannattimista tulevaa kipua. Mulla oli suunnilleen samoilla viikoilla aika koviakin mahakipuja mutta ihan normaaleja olivat. Käy ihmeessä lääkärissä näyttäytymässä jos asia vaivaa.

Miulla jomotti alussa vain vasemmalle puolelle ja painaessa vatsaa se alue aristi myös, vatsan sisällä tuntui kananmunan kokoinen "möykky" (ei siis tuntunut kädelle vaan tuntui mahassa kuin olis jotain ylimääräistä sillä alueella). Sanoin miehellekin että siellä ne istukan suonet tunkeutuu kohdun seinämiin. Ja sillä kohtaahan se istukka sit oli, ultrassa varmistui. Nyt ei oo enää istukan sijaintiin nähden paikallisia jomotuksia, mutta vatsan päältä painellessa istukan alue tuntuu hieman hellänä edelleen (nyt menossa jo kohta navan alapuolella, keskellä ylhäällä).

Jos tosiaan kivut on kovia ja itseäsi huolestuttaa niin ilman muuta soittoa terveyskeskukseen ja pyydät päästä ultrattavaksi tuon kivun takia! Ihan siksikin että saat mielenrauhan. :)

Mulla ainakin ovuloi juuri oikea munasarja (tunnen aina ovulaation aikaan jomotuksen jommallakummalla puolella) ja tosiaan sama puoli oli siitä ovulaatiosta asti kipeä. En ole asiasta sen enempää keneltäkään kysellyt. Joskus törmäsin johku keltarauhas hormooni juttuun.. Mulla myös neljäs raskaus ja kolmas lapsi syntymässä ja tämä on eka raskaus missä tuota toispuoleita kipua on esiintynyt. Tosiaan sulla ilmeisesti viikkoja kasassa seittemän? Jos haluat niin varaa varhaisultra :) Kuitenkaan kun sielä ekassa neuvolassa ei selviä mitään suurta :D Mutta sinne varhaisultraan kantsii mennä vasta viikko kasin jälkeen ettei turhaa pelästy jos ei sykettä löydy :)

Kiitos vinkeistä.

Mulla on maanantaina lääkäri muista raskauteen liittyvistä asioista, ja aion todellakin kysyä siellä tästä vaivasta.
Yritän tulla tänne kertomaan, mitä lekuri sanoi!

Kiva juttu :) itsekin olen niin miettinyt sitä ja vain olettanut mihin se liittyy xD Mutta toivotaan ja uskon, että se ei mitään vakavaa ole :)

Muistelen, että itselläni oli myös vain toisella puolella sellaista toistuvaa jomotusta alkuraskaudesta eikä siis ainakaan omalla kohdallani tarkoittanut mitään vakavaa. Toivottavasti sinullakin olisi kyse vain harmittomasta kipuilusta :)

Hei, kävin tänään lääkärissä ja hän sanoi kipujen olevan normaaleja kasvukipuja.
Jos ne oisivat olleet tarkalleen ottaen nivusessa, se olisi voinut ehkä merkitä tyrää tai jotain sellaista.
Mutta kun kipu tuntuu tuolla "syvällä" jossain oikeassa alavatsassa, se on ihan normaalia.

Lisäksi minut ultrattiin, ja kohdusta löytyi pienen pieni ihmisen alku! Eli myös tm/kohdunulkoinen tms ovat myös poissuljettuja.

Olen TODELLA helpottunut ja onnellinen! Jokaista vihlaisua ei todellakaan tarvitse siis pelätä! :)

=) hei ihan mahtava juttu ja onneksi olkoon! ;) Kyllähän tuossa suuri kivi tippuu sydämeltä kun ei tarvi murehtia :) Itse pääsen huomena keventämään mieltä myös ylimääräiseen ultraan, kun meidän piltti tykkää olla kovin pieni. (tai ainakin toivottavasti keventämään)

Takaisin