Huoli kaverin lapsista

Martza_91

Näppärä viestien naputtelija
En yhtäkkiä löytänyt vastaavaa keskustelua niin tein uuden. Ei tästä kirjoituksesta asiat muuksi muutu mutta haluan purkaa ajatukseni tänne.

Kaverillani on 2 lasta, vanhin on 4v ja nuorempi vasta vajaa pari kuukautta. Silloin kun tämä vanhempi syntyi, emme hirveesti olleet tekemisissä välimatkan takia. Olen aina pitänyt tuota vanhempaa jotenkin erikoisena, mielestäni ei ole lainkaan kuin muut ikäisensä, ei puhu kuin muutaman sanan ja niistäkään ei saa selvää ja hän on, ehkä apaattinen kuvaa parhaiten. Kaverin ja miehensä mielestä hänessä ei ole mitään poikkeavaa.

Nyt kun itsellä on myös lapsi ja asumme lähellä tätä perhettä ja käymme kylässä siellä, en enää ihmettele miksi se tyttö on sellainen. Hän ei saa tehdä yhtään mitään, kun olemme olleet heillä, tyttö ei ole saanut tulla keittiöön kanssamme, hänet on heti komennettu huoneeseensa. Tyttö on mennyt sitten omaan huoneeseen, jos sieltä huoneesta on pienikin ääni kuulunut niin vanhempansa menevät heti komentamaan että hiljaa. Tytöltä on otettu kaikki lelut pois jotka pitävät ääntä. Ainoa missä se tyttö ei häiritse on telkkarin ääressä. Silloin kun olisi syytä komentaa, he eivät sano mitään, esim kerran kun olivat meillä käymässä ja tekivät lähtöä pihassa, tyttö alkoi heitellä lunta jossa hiekkaa seassa meidän auton päälle.

Kaverin mies on ihan hulluna kaikenmoisiin puukkoihin ja teräaseisiin. Meinasin tippua tuolilta kun kuulin että sellaisia on annettu myös tälle tytölle ja lisäksi tämä pieni tyttö oli saanut synttärilahjaksi moottorisahan. Se on vasta 4v, wtf?! Kaverin mies ei mistään muusta puhu kuin eläinten tappamisesta ja ampumisesta. Ihan innoissaan kertoi meillekkin kuinka oli ampunut heidän perheen koiran. Heillä oli hetki sitten kissa, tämä mies uhosi koko ajan tytönkin kuullen että jos se kissa hyppii silmille niin hän laittaa siltä niskat nurin. Onneksi älysivät palauttaa sen kissan, tai mistä minä tiedän mitä tapahtui.

Tämä vanhempi tyttö on ollut varmaan 75% elämästään hoidossa jomman kumman vanhemmilla. Tyttö ei ollut kuin 2 viikkoa kun äidillään oli ensimmäinen lapsivapaa ilta ja tyttö oli yökylässä. Sen jälkeen on ollut yökylässä lähes joka viikonloppu. Tämän nuoremman kaverin äiti ottaa hoitoon sitten kun se on 2kk täyttänyt, se tulee ensi kuussa, kaveri on ostanut jo raskausaikana juomat valmiiksi odottamaan sitä että saa laittaa vauvan yökylään ja vetää itse pää täyteen. Mä en ymmärrä mikä kiire, se vauva on niin pieni vielä.

Viimeksi kun käytiin heillä, he kehuivat että tämän nuoremman kanssa on sama menetelmä kuin sen vanhemman kanssa eli kyllä maailmaan ääntä mahtuu, antaa huutaa vaan jos huutaa, kyllä se joskus loppuu. Pienempi oli silloin vasta viikon. Itse olen sitä mieltä että tuo tyyli on niin väärin ja vauvan itkuun pitää vastata.

Kaiken lisäksi kaveri ja miehensä tupakoivat ihan jumalattomasti. Kaveri poltti koko kummankin raskauden ja tuntuu että se oli hänen mielestä hyvä asia. Ei siinä mitään että he tupakoivat mutta kun he altistavat lapsetkin sille savulle, eivät ollenkaan mene kauemmas lapsista.

Kiitos jos joku jaksoi lukea. Olen jotenkin niin huolissani ja ottaa niin lujaa päähän tuo touhu vaikka asia ei minulle kuulu. Mitä ajatuksia teillä heräsi tästä?

Toi tupakointi on kyl älytöntä lapsen välittömässä läheisyydessä.. Itsekkin näin kylillä kun jonossa äiti pari vuotiaan kanssa ja äiti poltti tuoakkaa ja PUHALSI ne savut ihan PÄIN tyttöä :o olin ihan järkyttynyt.. Ja muutenkin jonossa oli muitakin eikä yhtään viitsinyt mennä sivummalle.. Minäkin siinä maha pystyssä pidätin hengitystä.. Mieheni kyllä polttaa mutta ei tietenkään tule polttamaan lapsen vieressä. Ja toinen toi juominen en tajua miten joillain vanhemmilla on niin hirvee jätä päästä juomaan ja käyttä kaikki vapaat ryypiskelyyn ja rälläämiseen?! Ite kuvittelisin että osan vapaista haluaisi vain olla rauhassa ja hiljaisuudessa ja nukkua ja syödä hyvin.. Tottakai joskus on hyväkin lähteä rilluttelemaan.. Mutta tunnen myös monia näitä aina pää täyteen vapailla vanhempia ja ei voi kun ihmetellä. Ja tosta moottorisahasta ja miehen niskat poikki jutuista ei voi sanoa kun huhhuh!
Tulipas sekava sepustus!

Nyt en pysty kaivamaan faktaa mutta kyllä meillä oli kepsyn tunneilla puhetta tuosta kun lapsen tarpeisiin ei vastata ja mitä se lapselle tekee

Mä en kans ite voi ymmärtää miks pitää jatkuvasti ryypätä ja laittaa muksut hoitoon, kyl ymmärrän et joskus mut se on oikeesti lähes joka viikonloppu. Viikolla ne ei ryyppää mut viikolki laittavat vähä väliä sitä vanhempaa hoitoon, eivät vaan viitti olla sen kanssa. Ihmettelen vaan että miksi tekevät lapsia jos eivät jaksa niiden kanssa olla.

Mä en tiiä faktoi et mitä toi tekee et lapsen itkuun ei vastaa mut selvähän se on ettei se hyväksi ole.

Olen kanssa vähän miettinyt tota lastensuojeluilmotusta, tossa on niin paljon kaikkee sellasta. Silloin kun se vanhempi synty, sossusta kävivät siellä tarkastuskäynnillä pari kertaa. Syy oli kuulemma se että tää mies oli rähissy lääkärille jotain ja siit lääkäri oli meinannu et se mies on vaaraksi sille lapselle, silloin ei mitään isompaa tullut, sossut kävi pari kertaa ja se oli siinä.

Voi kamalaa mitä se pikkuinen 4 vuotias joutuu kestämään. :( ja et tupakoidaan lapsen vieressä. :( eikö se tyttö oo hoidossa yms.? Ja et pieni vauva, joka huutaa syliä ja turvaa annetaan huutaa. Jos mulla heräisi epäily ja huoli oikeasti lapsen turvallisuudesta ja kehityksestä tekisin lasu ilmoituksen. Jos perheellä on kaikki hyvin niin kyllä lastensuojelukin sen näkee.

On se tyttö välillä ollut päivähoidossa, tosi lyhyitä jaksoja. Vanhempansa ovat kumpikin työttömiä ja ovat välillä olleet työkkärin kursseilla niin silloin tyttö on ollut hoidossa.

Mä en aiemmin sen kummemmin ajatellu ja miettiny tuota noiden touhua mutta oman lapsen myötä on alkanut hälytyskellot soida kun noita kuuntelee ja katselee. En haluaisi kaverille olla ilkeä tai mitään mutta ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin se lasu ilmoitus kun on lasten elämästä kyse.

Voi kauhia... :sad001 ei voi ymmärtää tollaista toimintaa... käy niin sääliks lapsia.
Säälin myös oman siskon lapsia, kun sisko niille laittaa niin häjysti vaikkei mitään väärä tekisikkään (ainakaan mun mielestä) haukkuu ja manaa, mutten viitti sanoa sille asiasta ettei tuu riitaa...

Kaikki lapsoset olis ansainneet turvallisen ja rakastavaisen kodin ja vanhemmat :Heartred

Mun mielestä ilman muuta lastensuojeluilmoitus! Oikeesti voi olla jo vaarallista kaikkiaan lapsille ja heidän kehitykselleen moinen toiminta! Vaikeutena vaan saattaa olla se, että olet niin tuttu... Lastenvalvojan luultavasti tulee nimeäsi kysymään asiassa. Mutta jonkunhan on tuollaiseen puututtava joka tapauksessa! :smiley-angry019

Ja vielä, että lasten olisi hyvä päästä päivähoitoon ihan vain lastensuojelullisilla perusteilla, sittenhän hoito olisi myös ilmaista, mutta lapset saisivat olla turvallisesti siellä päiviä!

Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä nimettömänä (ainakin ennen on voinut). Sinuna soittaisin sossuun ja ainakin kysyisin asiasta.. Osaavat kyllä neuvoa miten kannattaa toimia.

Ihmettelen kun tähän asiaan ei kukaan muu ole puuttunut, ei minä ja mieheni varmasti ainoat olla ketkä sen touhun on nähnyt. Minun se sitten on tehtävä. Todella surullista kun kaverini ja miehensä mielestä kaikki tuo on täysin normaalia. Tämä kaverini on antanut minulle kyseenalaisia neuvoja oman vauvani kanssa. Meidän tyttö oli varmaan sen pari kuukautta ja hiukan itkeskeli niin kaverini totesi että heidän vanhimmalle on jo tuon ikäisenä annettu hunajatutti kun ei huudosta tullut loppua.. eihän hunajaa saa antaa noin pienelle.. hänen mielestään myös raskausajan rajoitukset on huuhaata, ei hän puheidensa mukaan ole sentäs juonut alkoholia mutta hyvillä mielin syönyt kaikkea jota kannattaisi välttää.

Kertoile ihmeessä mitä sosiaalitoimesta sanottiin että vaikuttaako heistä lasun tekeminen kannattavalta jne mikäli ilmoituksen teet.

Ainakin täälläpäin pystyy tekemään nimettömän lasu-ilmotuksen. Toivottavasti ottavat sieltä asiakseen hoitan tuon perheen asioita, ei ihme jos ei lapsista kasva "normaaleja" kun vanhemmat käyttäytyvät tuolleen. Todella järkyttävää! Noloa tehdä lapsia ja sitten kasvattaa heitä noin...

Nimetön lastensuojeluilmoitus paikkakuntasi sosiaalipäivystykseen samantien!! Kerro tuo koko juttu jonka tännekin kirjoitit. Heidän on se pakko selvittää ja käydä ainaki tilanne katsomassa. Saat myös omalta mieleltä pois asian kun siirrät vastuun viranomaisille.

Tuo on kyllä hyvä pointti, että vastuu siirtyy pois sinulta! Jos jotain sattuisikin niin ei tarvitse itseään pahistella kun olet jollekkin viranomaiselle asiasta kertonut! Lastenvalvoja sitten tekee päätöksen puuttuakko vai ei!

Tein sen mitä täytyikin. Tein ilmoituksen nimettömänä. Kerroin tuon saman tarinan. Jään nyt odottamaan mitä tapahtuu. Sellaiseen käsitykseen jäin että jonkinlainen arviointi/tarkastus käynti ainakin olisi tulossa. Tuntui niin pahalta ja vaikealta soittaa että tutisen vieläkin mutta toisaalta olo on niin helpottunut, ei lapsia kohdella tuolla tavoin, se ei ole normaalia.

Takaisin