Huolen aiheena alhainen HCG-arvo

Äidiksi 2016?

Vasta-alkaja
Hei,

Uutena käyttäjänä täällä mukaan ilmoittautuu 35v nainen :)

Kirjoittelen lähinna saadakseni vertaistukea ja vaihtaakseni kuulumisia ja jos omista kokemuksistani olisi hyötyä myös jollekin toiselle, niin se olisi kiva.

Omaa tarinaa:

Lapsettomuutta takana siis 10v ja viime viikon tiistaina sain ensimmäisen plussan testin ikinä! No, olin vuotanut tuota ennen jo 3 viikkoa enemmän ja vähemmän joten sain samantien lähetteen Kätilöopistolle jatkotutkimuksiin. Jonkin verran kipujakin oli ollut.

Kättärillä sitten ultrattiin ja kohdussa ei nähty mitään. Tuolloin Hcg-arvo oli 147. Olen itsekin ihan sekaisin kierrosta, koska vuotohäiriöt alkoivat reilusti yli kk sitten ja menin sekaisin milloin mitäkin olisi pitänyt tapahtua. Tämän vuoksi lääkärikään ei osannut varmasti sanoa oliko kyseessä km, vaiko niin pienillä viikoilla ollut raskaus ettei sitä voi vielä ultralla havaita. Sain uuden verikokeen 2 päivän päähän ja tuolloin arvot olivat nousseet, mutta todella vähän eli ne olivat 162. (Tässä vaiheessa kuuluisi olla noussut edellisestä arvosta n. 300 paikkeille).

Lääkäri sitten soitti ja sanoi että tämä on todennäköisesti kohdun ulkopuolinen raskaus koska se etenee mutta liian hitaasti eikä ultrassakaan silloin havaittu mitään. Nyt minulla on ollut jonkin verran kipua, mutta ei mitään isompaa, että panadolilla olen selvinnyt. Tosin eiisen päivän touhuaminen väsytti niin että nukuin viime yönä 16h..

Kysyisinkin nyt, jos joku osaisi auttaa..? Voiko tässä olla enää mitään mahdollisuutta että kyseessä olisi normaaliraskaus? Onko sellaisen kokeneita, joilla nuo Hcg-arvot ois noussut todella hitaasti ja ollut mahdollisesi vuotoakin ja silti raskaus onnistunut?

Yritän asennoitua siihen kohdunulkoiseen raskauteen, mutta ne tyhjennyslääkkeetkin pelottaa, ja se kuinka traumatisoiva tuo tyhjennyskokemuskin voi olla. Toinen vaihtoehtohan on sitten leikkaus, jos raskaus on esim munanjohtimessa eikä lääkkeet sitä tyhjennä. Kaikki vaihtoehdot kuulostaa hirveiltä! Varsinkin tämän 10 v odottelun jälkeen tuntuu niin masentavalta saada eka plussa, ja sitten käykin näin. Tosin antaahan se vähän toivoa että edes plussasin. Oli jo heittänyt lapsihaaveet alkuvuodesta menemään ja yritin asennoitua elämään mieheni kanssa kahden.


Olisi niin kiva jos saisin vastauksia ja teidän muiden kokemuksia, varsinkin näistä Hcg, kohdunulkoinen ja keskenmeno- asioista ja myöskin siitä, miten olette henkisesti jaksaneet ja fyysisesti kestäneet kokemuksen.

Ja käytännön tietokin olis tervetullutta, esim paljonko sairaslomaa töistä tarvii lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen tai leikkauksen jälkeen, jos vaikka joutuu munanjohtimesta kohdunulkoisen leikkaamaan.



Kiitos jo etukäteen kaikille jotka jaksaa vastata. Tuntuu että on niin yksin tämän asian kanssa.
 
Keskenmenosta mulla ei oo kokemusta, mutta molemmissa raskauksissa mulla Hcg on ollut tosi matala.. verikoe kun otettu suurinpiirtein rv9, niin ollu hcg jonkun alle 200 ja ymmärtääkseni silloin pitäis olla paljon paljon korkeempi.. kuitenkin tuossa 1v poika vieressä nukkuu ja masussa potkii vauva rv31. Ja siis kummallakin kerralla ollut matalat noi arvot ja ei kukaan oo sanonut mitään et liian matalat olis. Esikoinenkin siis täysin terve lapsi. Esikoisesta oli kyllä vaikea raskaus, mutta ongelmat alkoi vasta puolenvälin jälkeen.. tämä toinen sujunut täysin normaalisti.
 
Mulla oli kohdunulkoisessa juuri samalla tavoin arvot tosi matalat ja lähtivätkin siitä sitten itsekseen nopeasti pienenemään. Joten jos on kohdunulkoinen, et välttämättä joudu mitään tyhjennyslääkkeitä tai leikkausta kokemaan. Mutta pahoittelut, jos raskautesi on kohdunulkoinen :sad001
 
Km jälkeen kirjoitetaan yleensä kolme päivää sairauslomaa. Toipuminen vei itseltäni monta kuukautta. Henkinen siis. Eikä siitä kai koskaan toivu täysin.. Uusi raskaus helpottaa, joten jos sinulla on ku tai km, toivon vaikeasta raskautumisesta huolimatta pikaista uutta plussaa. Joskus luonto on ihmeellinen ja kaikki meneekin hyvin, kun mitään toivoa ei enää pitäisi olla. Voimia ja tsemppiä tulevaan! Älä menetä vielä toivoasi. :)
 
Sain tietää raskaudesta viikolla 7, viikko eteenpäin jouduin acutaan alavatsakipujen takia. Hcg arvot oli todella koholla ja lääkäri sanoi että kaikki on hyvin, epäili vain vatsakramppeja tai "harjoitus supistuksia" ja antoi särkylääkettä. No viikolla 10 tuntui samanlaista kipua joka sitten voimistui sietämättömäksi että piti kyyryssä kävellä ja huutoitkua koko automatkan ajan acutaan. Virtsanäyte paljasti, että hcg arvot oli laskenu ja lääkäri kertoi keskenmenosta. Kuitenkin passitti minut ultraan ja siellä onnekseni näkyi pikkuinen hyvissä voimin liikuskelevan. Voin sanoa, että tunteet heitteli romahtamispisteestä ilon kyyneliin. Niin ja tekisi mieli hommata potkut sille nuorelle lääkäri naiselle joka kertoi tylysti "varmasta" keskenmenosta... onneksi kaikki hyvin, Nyt sitä mennään viikolla 17+2 :) että eiköhän toivoa ole normaaliin raskauteen sullakin :)
 
Takaisin
Top