Huimausta?

evelyn_9

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko muilla ollut tätä huimausta ollenkaan, jos on ollu niin miten voimakkaana?
Mulla on ollu viimesen puolentoista viikon ajan melkein joka päivä, istuessakin pyörryttää, ja tuntuu tajun lähtevän. Kertaakaan ei kuitenkaan ole pyörtymiseen asti päässyt kun aina olen yrittänyt makoilla ja istua mutta kun käyn töissä ei tämäkään ole aina mahdollista. Neuvolassa ei pidetty mitenkään vaarallisena, mutta jotenkin tuntuu ettei tämän näin rajua pitäisi olla.. Hemoglobiini on ollut ihan normaali, eikä verensokeristakaan johdu, ja nyt reilun viikon huimauksen jälkeen on alkanut miettimään että onko tällaista oikeasti muilla ollut..??

Viikkoja 12+5 [:)]
 
Hemoglobiini ja verenpaine erittäin hyvä, ainakin sillon kun 2 viikkoa sitten mitattiin, mutta olisiko noin nopeasti voinutkaan laskea..? [:(]
 
Toisethan kärsivät koko raskausajan huimauksesta, jopa pyörtyilevät. Jos arvot kunnossa, niin eiköhän se sitten vain ole asiaan kuuluvaa. Ota asia neuvolassa puheeksi, jos se sinua vaivaa. [:)]

Tällaisen bongasin:
HuimausLisääntynyt nestemäärä elimistössä aiheuttaa osalle äideistä raskauden aikana huimausoireita. kannattaa pitää huoli säännöllisestä ruokailusta niin, että verensokeri pysyy tasaisena. Alhaisen verensokerin lisäksi huimausta voivat aiheuttaa äkkinäiset liikkeet kuten sängystä ylösnousu ja alhainen verenpaine. Lasillinen vettä tai laimennettua tuoremehua voi helpottaa oloa.
 
Moi ssalla!! Just valitin miehelle tänään sohvalla istuessani, että huimasi niin helevetisti, että meinas mennä taju ihan siinä istualtaan..Ja kun nousee tai kävelee tai mitä vaan. Mulle sanoi lääkäri, että kuuluu asiaan. Mulla toki paineetkin aika matalat, mutta ei välttämättä johdu edes siitä. On tää sen verran iso juttu elimistölle, että voi tulla kaikenlaista. Aineenvaihdunta, hormonit jne. Ihan asiaankuuluvaa "pikku harmia". Toivottavasti menee pian ohi!
 
Minäkin täällä pohdin huimausta. Tai en edes sanoisi itselläni tätä tuntemusta huimaukseksi, pikemminkin kyseessä on tunne ikään kuin pää olisi todella kevyt, vähän saattaa keinuttaa mutta ei aina, ja tuntuu sellainen humahdus päässä (haittaa hetken näköä). Kyseessä ei siis ole entuudestaan normaali pyörryttämisen tunne (ei kertaakaan ole tuntunut että taju lähtee) tai sellainen hiumaus, joka tulee jos nousee liian nopeasti seisomaan. Tämä humahdus (tai kevytpäisyys, aion nyt lanseerata tämän sanan oiresanastooni koska se mielestäni kuvaa tunnetta parhaiten) tapahtuu yleensä silloin kuin istun tai makaan. Eli sekin olisi vähän sitä vastaan että kyse olisi normihuimaamisesta. Vai?

Syön ja juon säännöllisesti ja hyvin, ei siis pitäisi olla siitäkään kiinni. Ja tosiaan, tämä ei liity mihinkään liian nopeaan ylös nousemiseen tai liikkeeseen ylipäätään. Oireita on nyt kolmatta päivää ja alkaa sekä tympiä että pikkurippusen huolestuttaa. Onko muilla ollut tällaista?
 
Mulla yleensä aamuisin on tosi huimaava olo, ja se on pahempaa kun etova olo samaan aikaan. Pitää vaan istua hetken aikaa ja juoda tai syödä, ainakin minun, niin helpottuu. 
 
Mä just ajattelin että alottaisin ketjun huimauksesta kun löysin tän. :)
Niin tänään töissä yhtäkkiä alko huippaamaan, ei sillai et silmissä sumenis tai mitenkää "normaalisti", vaan jotenki esim kääntyessä tuntuu ihanku taju lähtis sekunnin murto-osiksi pois sillai jaksottain. Pää tuntuu kevyeltä harteilla, ihanku se ei olis kunnolla kiinni. En oikeen osaa selittää mut todella inhottavaa. Vasta kotia tullessa hoksasin ajatella et olisko jopa raskaudesta johtuvaa.. :) Ni nyt ku luin et muillaki on huimausta, nii jotenki helpotti et kai tää kuuluu asiaan sitte.
 
Itse tässä nyt kummastellut pari päivää jatkuvaa huimausta. Ihan pitkän istumisen jälkeenkin päässä vippaa kun nousee seisomaan emoticon . Syönytkin olen ihan normaalisti että ei voi johtua verensokerin alhaisuudesta. Paineita nyt en ole päässyt mittaamaan.
Seuraavien mensujen kuuluisi alkaa 4.3 joten testin tekeminen nyt ei vielä kannata. Ensimmäisestä raskaudesta mulla oli selkeät oireet pahoinvointi, rintojen arkuus jne jo viikkoa ennen mensujen alkua. Tämä raskaus tosin päättyi keskenmenoon emoticon.
 Onk kellään ollut saman tyyppistä oireilua? näin tietämättömänä kun vielä on raskaudesta...hedelmöittyminen mahdollista ja olis hyvin toivottuakin
 
Itsellä on ollut huimausta jos en ole juonut vettä ja varsinkin jos on kuuma! Saunaan en voi mennä. Oltiin miehen kanssa lomareissulla ja lämmintä oli ja vettä join kokoajan, mutta pyörryin, vastaavia tilanteita on tullut muutama sen jälkeen, mutta olen kerinnyt juomaan lisää vettä ja mennyt äkkiä lattialle istumaan, ettei vain kaadu. Kyllä pikkuisen säikähdin, koska ikinä ennemmin ei ole vastaavaa ollut. Verenpaineetkin ovat olleet ok.
 
Mulla on ollut molemmissa raskauksissa huimausta, just tota samaa että tuolillakin istuessa päässä heittää. Eka raskaus päättyi rv 8+0 ja siinä oli huimausta enemmänkin. Tässä raskaudessa ei ole ollut huimausta sen enempää, paitsi nyt ehkä noin viikon verran. Just sitä samaa, että istuessakin vippaa päästä. Aika kauhea tunne!
 
Moikka! Mulla raskaus on ihan alussa ja huimausta on silti ollut jo pari viikkoa, ja se on ollut todella voimakasta. Kävin jo lääkärissäkin ja kaikki arvot oli ok. Selitystä ei sen kummemmin tullut. Kyseessä on neljäs raskaus, tosin minulla on vaan yksi lapsi, eikä tällästä huimausta ole koskaan ennen ollut...
 
Mun raskauden ensimmäinen oire oli huimaus 4+2 viikolla. Pari viikkoa sitten yli-innokas työterveyslääkäri passitti sen takia polille (viikkoja silloin 12+0). Ihan turhaan. Verenpaineet oli toki kovin matalat, mutta ei se selitä jatkuvaa huimausta maatessa, istuessa tai erityisesti seisoessa tai kävellessä.

Tuntuu, että pahin huimaus loppui suunnilleen 13+0. Siis olo oli kuin keinuvassa laivassa, jatkuvasti. Nyt on jo huimauksen tunne hieman helpottanut. Se on mahtavaa! Vielä kun loppuisi oksentelu niin sitten voisi taas alkaa elää hiukkasen keskiverrompaa elämää.
 
Mua huimaa myös jatkuvasti. Kaikki arvot olivat lääkärissä käydessä normaalit, jopa paremmat kuin ennen raskautta!
 
Takaisin
Top