Huijausmainonta ärsyttää!

Minttuliina

Näppärä viestien naputtelija
Tiedossa turhaa ruikutusta. Ai että ottaa kalloon harhaanjohtava mainonta ja tietokoneen temppuilut. Saatiin postissa tarjous, kalenteri omista valokuvista ilmaiseksi, maksutta, sisältää postituksen. Hieman kriittisesti suhtaudun aina noihin "ilmaisiin", mutta luin kyseisen kortin nurin ja oikein, kaiken pienen pienelläkin präntätyn, enkä löytänyt vikaa. Ajattelin sitten, että ehkäpä tuollainen tutustumistarjous on yritykselle kannattava, jos sillä saa asiakkaita.

No, ajattelin hyödyntää tarjouksen teettämällä vanhemmilleni joululahjaksi kalenterin heille tuttujen paikkojen valokuvista. Veljeni kuvaa paljon, joten hankin häneltä apua kuvien keräämiseen. Veli oli vaimonsa kanssa viime yön viettänyt kuvia etsimällä, ja niitähän heiltä löytyy tuhansia ja tuhansia. Huonon nettiyhteyden vuoksi polttivat kuvat levylle ja toivat ne meille varta vasten. Minä niitä sitten latailen hyvän tovin tuon kuvafirman nettisivuille, järjestelen, valikoin, lajittelen... ja kesken kaiken tietysti netti pätkäisee, kaikki tehty katoaa kuin pieru Saharaan ja saan aloittaa alusta. Kun tässä muiden hommien ohella olin kolme tuntia askarrellut kalenteria (onneksi meidän neiti on illasta niin hyväuninen), sain sen lopulta valmiiksi. Okei, kalenteri on ilmainen perusominaisuuksilla, lisämaksusta olisi saanut esim. laadukkaampaa paperia tai värillistä taustaruudukkoa yms. Mutta kun olen antanut yhteystietoni ja siirtynyt kassalle, niin saan valita toimitusajan - eri nopeudet ovat eri hintaisia, ja kappas, kun tässä ei enää ollutkaan vaihtoehtoa ilmainen/maksuton. Eli ilmeisesti tuote ja postikulut ovat ilmaisia, mutta jotain hiisketin toimituskuluja (mitä lie pakkauskuluja sitten ovatkaan) pitäisi kuitenkin maksaa!!! Ja tässä vaiheessa jo ihan periaatteesta meinaan repiä pelihousuni... mutta heitänkö kaiken tuon aiemmin nähdyn vaivan, siis myös veljeni näkemän vaivan hukkaan 6-10 euron toimituskulujen vuoksi... en kai? Mutta AI ETTÄ SYLETTÄÄÄ!!!!!

Mur mur. Auttoipa paljon... :D

Mä täällä nyökyttelen voimakkaasti.

Vaikka, ja varmaan juuri siksi, että tietää, että ilmaiset tuotteet ovat hölynpölyä, niin ärsyttää ihan hirveästi kun mainostetaan juurikin sillä ilmaisuudella. "Sinun ei tarvitse maksaa kuin näin ja näin paljon, niin saat tämän tuotteen ILMAISEKSI!" Jep. emoticon

Minttu, tiijän sen firman. Siltä tuli joskus aiemminkin hyvä tarjous ja melkeen lankesin siihen. Kieltämättä siellä voi omista kuvista vääntää jos jonkinlaista kivaa, mut sit äherrykseni jälkeen tajusin, että postarit ois ollu 32 euroo. Aattelin että HUHHUH...ja vaihdoin firmaa lähettäen joulukortit tavallisina valokuvina ja tulipa aikaspaljon säästöö.

Eikös mainoksessa pitäis olla kerrottuna, jos siitä jotain lisäkuluja tulee? Mulla ois sellainen kutina... jos haluaa jotain tehdä näille kusetusmainoksille, niin ottaa yhteys kuluttaja-asiamieheen? Et meinaan varmasti oo ainoa, joka ei enää monen tunnin tuhertamisen jälkeen jaksa tapella "muutaman euron tähden"!

SannaKoo, luulis että kaiken tuon MAKSUTON, ILMAISEKSI, ILMAN KULUJA olisi pitänyt edes siellä alareunan pienessä präntissä olla maininta. Tai edes niillä nettisivuilla ennen kun oot askarrellu kolme tuntia! Mut ei. Laitoin sinne kiukkuisen sähköpostin, katsotaan mitä vastaavat...

Justiinsa!  Taitaa olla sama tarjous kuin mikä meille tuli postilaatikkoon ja mitä oon suunnitellu teettäväni.  Taitaa jäädä teettämättä sitten kun samaan hintaan saa jostain rehellisestäkin firmasta vastaavan tuotteen.  Mä kyllä kiinnitin huomiota siihen että tarjouksessa sanottiin kuvien LATAAMISEN olevan ilmaista.  Siis mitä ihmettä???  Pitääkö siitä muka muuten maksaa?

Tosta vois tehä sinne kuluttaja-asiamiehelle tms. valituksen.  Vastaavissa huijausmainontatapauksissa on langetettu käsittääkseni tuomioita.

Moon, joissain firmoissa kuvien lataaminen todella on maksullista. Pyh.

* * * * *

Tässä KAIKKI mitä mainoskortissa lukee:

Luo uniikki joululahja! Nyt ilmaiseksi. Hinta sisältää postituksen. Valokuvakalenteri. Täydellinen tapa näyttää että välität - vuoden ympäri! Erikoistarjous: 10 joulukorttia - nyt ilmaiseksi! Lähetä hyvä joulumieltä persoonallisilla korteilla. Tilaa hyvissä ajoin ennen joulua! Saatavilla vain osoitteessa: http://www.xxxxxxxxxx.fi/xx . Lämmöllä läsnä [yrityksen nimi]. Ei sitoumuksia. XXXXXX-tuotteiden luominen on helppoa ja aivatonta. Verkkokauppamme on avoinna joka päivä ympäri vuorokauden. Tilaa heti.

LAHJAKORTTI
Valokuvakalenteri + joulukortit + kuvien lataus = Nyt ILMAISEKSI
Säästä yli 35 €.

Palautusosoite ja vastaanottajan osoite.

* * * * *

Mielestäni tosiaan luen nuo "ilmaiseksi" vöyhötykset hyvin kriittisellä silmällä, ja samalla asenteella luin myös nettisivun ennen kuin aloitin kalenterin askartelun. Noh, muistanpahan taas seuraavalla kerralla...

hyvä et valitit tänne ku meiän piti miehen kaa iha samat kalenterit ja joulukortit tilata ku postissa tuli ilmanen tarjous mutta taitaapi jäädä kun ei kerran ilmanen oo...

hyvä kun tämä ketju osui silmään... oltiin mietitty kuin kiva olis hyödyntää juuri tuo samanlainen mainos.. tuli siis vauva ja meidän perhe lehden sisällä.

eipä taideta lähteä leikkiin... kurjia tällaiset firmat!! Ei voi muuta sanoa!

Tässä vielä pari klippiä, jotka copypastesin Kuluttajaviraston Usein kysyttyä osiosta

"

Minne valitan epäasiallisesta mainoksesta?

Kuluttajavirasto valvoo markkinoinnin laillisuutta. Voit tehdä ilmoituksen epäasiallisesta mainoksesta Kuluttajavirastoon.

Täytyykö tuotteen tai palvelun hinta kertoa mainoksessa?

Kyllä, jos mainostaja on vähittäiskauppias ja tuote on mainoksessa yksilöity. Jos mainostaja on  maahantuoja, hintaa ei tarvitse kertoa. Myöskään mielikuvamarkkinoinnissa ei hintaa tarvitse ilmoittaa, jos tuotteita ei niissä yksilöidä. Tuotteen yksilöiminen on sitä, että tuote kuvataan sanallisesti tai kuvalla niin, että mainoksen katsoja voi tunnistaa tuotteen.

"

Jos mä oisin Minttuliina, niin laittaisin Kuluttajavirastoon postia!

(Tässä vielä linkki, mistä tekstin kopsasin: http://www.kuluttajavirasto.fi/faq/asiasanahaku/hakutulokset.aspx?wordid=a7ff5bba-c897-42ba-8db5-e98d614ee225)

.. ja minä tyttö se maksan myöskin siitä, että en oikeen jaksanut kuunnella puhelinmyyjää....

Olin justiin ilmottautunut johonkin tutkimukseen kauppakeskuksssa. Kamapanja sitä ja kampanja tätä.. Sitten (vielä silloin imetellessä) soi puhelin. Joku mumisee siellä epäselvästi, mutta reippaasti. Ja jotenkin mielessäni yhdistän tämän siihen samaseen "kulutajatutkimukseen".

JA ette voi uskoa, mitä saan JOS kerkeäen heti vastata kyselyyn SUUNTERVEYDESTÄ!
Tissittelyn lomassa iloisesti vastaan! Ja sitten jään vain odottelemaan parinviikon päästä kotiin kuljetettavaa ILMAISTA, TÄYSIN ILMAISTA, SÄHKÖHAMMASHARJAA! Kiitos! Ihanaa!

Ja arvaatte varmaan.... ilman harjaosia tuo vekotin kannettiin kotiin. Huomena tulivat harjat ja mukana 19,90€ lasku! Lasku niistä harja-osista! Olipa mukava kertoa miehelle mitä kivaa olin TAAS kotiin ihan itse hankkinut!

Ei varmaan tekis huonoa jos useampikin meistä tosta valittaisi.  Kuitenkin selvästi kotiin jos toiseenkin tullut tuo sama huijausmainos.  Täytyykin huomenna ajan kanssa laatia valitus!

Muistattehan (Maarinen, vinks!) sen, että puhelimessa myydyillä tuotteilla on aina palautusoikeus! Tietysti pitää olla käyttämätön palautuspaketti...

Kuluttajavirastoon on postia pistetty. Laitoin myös viestin ko. yritykseen ja vastaus kuului näin:

"On reviewing your Account information, we found that the promotion offers free
Calendars and Holiday Cards.  We regret to inform you that a promotion that
offers free items on your order will incur a delivery charge."

Mun enkku ei ihan riitä, että olisin varma mitä he pahoittelevat... onko tuo kylmän viileästi "sori vaan mutta kyllä tähän tilaukseen nuo toimituskulut tulee" vai onko se ehkä "pahoittelemme että vastoin tarjouksen antamaa kuvaa toimituskuluja tulee" - eli myöntävätkö mainonnan virheen?

Mun kielipää sanois, että pahoittelevat, mutta toimituskulut lisätään tuotteen hintaan.

Mutta kusetuksen makua jotenkin lisää tuo, että vastausta ei saa suomeks... tosin jos lafkan toimipaikka ei ole Suomessa, niin välttämättä suomalainen kuluttajansuojalaki ei koske niitä?
Näin muistelen ainakin jotain uutisointia olleen näistä mobiilisovelluskauppaajista, että niiden yritysten toimipaikan ollessa usein esim. Hollannissa, niin suomalaiset säädännöt ei tietysti niitä koske.

Mut kerrothan mitä ne sieltä kuluttajavirastosta vastas! :)

Takaisin