Huhtimammojen kestovaippapulina

Tukka

Jostain jotain jo tietävä

Heippa kaikki! Ajattelin perustaa huhtimammoille oman kestovaippapulinan kun mukavampi keskustella täällä omassa laarissa asioista mitä "yleisellä" tasolla. Aika monen bongasin aikovan käyttää/kokeilla ainakin kestoja niin täällä voitaisiin pulista kaikista kestovaippoihin liittyvistä asioista. :)

Meille on tosiaan esikoinen tulossa ja aikomuksena on kestoilla. Toivottavasti ei jää kokeiluksi. Nyt olis tarkoitus pikkuhiljaa alkaa vaalimaan vaippakasaa. Mitä vaippoja olette hankkinut? Merkkejä? Malleja? Vai oletteko tehneet itse?

Rupesin neulomaan hahtuvasta pitkälahkeiset villahousut ja kunhan nuo nyt valmistuu niin sitten ajattelin neuloa muutaman kuoret.

 
Voi tämähän oli hyvä idea, tämä vain näkyi mulla ihan viimesellä sivulla alimpana :o vaikka laitoin että viimeset viestit... :S no kai se tuonne ylöspäin nousee kun keskustelua tulee lisää :) Tosiaan meille on esikoinen tulossa, ja kestovaippoja aateltiin käyttää, mikäli vain innostusta ja voimia piisaa :) Meillä on jo isot läjät vaippoja kerättynä (kirpparit, huutonet ja tutuilta saadut) Eli meiltä löytyy noita imsevimse vaippoja mitä äippäpaukkauksessa tulee - saatiin niitä useammalta tutulta. Sitten löytyy monen montaa eri merkkiä että kokeillaan mikä on se sopivin merkki meidän vauvalle... :)
Eli mm. näitä merkkejä -Babyland-Avababy-Popoliini-Myllymuksut-Pilvi-ImseVimse-sitten itsetehtyjävaippoja ostettu huutonetistä.-MannaMaa -Kushies muita merkkejä en nyt justiinsa muista... Mut sit löytyy ihan laidasta laitaan -Harsoja, sisävaippoja, taskuvaippoja, villavaippahousuja, kuorivaippoja, erilaisia imuja... All in one vaippoja muutamat..
Mä hurahdin tuohon kestovaippa maailmaan, saas nähdä kuinka innostus piiaa kun niitä pitää alkaa pesemään :D Kaiken näköisiä on tullut hamstrailtua, mut lähinnä siksi että löydetään se parhain vaippa vauvalle, ja sitten mitkä on turhia, ei sovi vauvalle myydään eteen päin. koska niistä saa ihan mukavasti rahaa takaisin päin :) Käytettynä kannattaa ostaa, koska jos uutena hankkii niin nehän kannattaa pestää 3-4 kertaa että imukyky ois hyvä :) Ja kaikista kannattavintahan on että tekisi itse vaipat jos aikaa on ja jaksaa tehdä :)
 
Joo, täälläkin esikoista odotellaan ja tarkoitus olisi kestoilla niin paljon kun mahdollista. Ostin varuiksi myös paketin kertsejä (noita jotain ekologisempia, ainakin muka).
Oon ostanu vaippoja kirppiksiltä ja huutonetistö. Oon ollu ihan sekasin koko vaippamaassa, kun koko aihe on ihan uusi :) Olen ostellut taskuvaippoja, kuoria + erilaisia imuja. Myös noita imsevimsen vaippoja, missä on toi sisävaippa ja kuori. Kaikki muut oon ostanu käytettyinä, paitsi joitakin lisäimuja tuli ostettua ihan Prismasta. Parit puuvillaiset ja parit bambuiset. Mä kanssa oon ostanu kunnon refertuaarin, että löytyis sitten kokeilun myötä se meidän vauvalle sopiva.
Äippäpakkauksen vaipat on tietty myös ja oon muutamat sellaset saanut lahjoituksena tutuilta, jotka eivät kestoile.

Itse tekisin, jos taitoa riittäis.. Täällähän voisi joku vaikka alkaa myydä itse tehtyjä, vink vink :)

On ollu kiva huomata, miten moni aikoo ainakin kokeilla tätä kestovaippailua :)

Katotaan sitten, ku vauva tulee, miten pulassa olen noitten kanssa :D
 
Kestovaippoihin liittyen yksi sana:

SAPPISAIPPUA!

Ilman ei pärjää, ihmetavaraa <3
 
Täytyy nyt teiltä kestovaippailijoilta ihan kysäistä, että mikä siinä on se juttu, että haluatte niitä käyttää? Meinaan vaan kun tutkailin äitiyspakkausen kestovaippoja ja luin sen esitteenkin, niin mä vaan en saanut jutun juonesta kiinni. Lähinnä se kuullostaa todellla työläältä emoticon
Onhan siinä se ekologisuus ja lapsen pyllyn ihon parempana pysyminen (ehkä), sen tiedän kyllä. Mutta eikös nuo kertiksetkin oo nykyään aika hengittäviä. Ja itse koen valitettavasti ekologissupuolen niin, että mun yksittäisellä valinnalla ei ole mitään merkitystä ilmaston tai luonnon kannalta, kun jossain Kiinassa teollisuus ja liikenne saastuttaa ihan törkeesti.
No hinta sitten tietysti, mutta edelleen maksan mielummin kun työllistän itseäni yhtään enempää emoticon
Onko teillä muutenkin ajattelutapa ekologinen kaikessa elämisesstä, vai onko tässä vaippailussa vaan joku juttu mitä en tajua emoticon
 
Mulla se on aika pitkälti ekologisuuskysymys. En ole käyttänyt itse kertakäyttökuukautissuojia ainakaan kuuteen vuoteen. Lisäksi oon ollut jo 15 vuotta kasvissyöjä ja työmatkatkin kuljen julkisilla, vaikka meillä on oma auto ja asumme maaseudulla.. Mies on asioissa samoilla linjoilla, vaikkei olekaan kasvissyöjä muuta kuin kotona käytännön syistä. Muissakin valinnoissa koitetaan kannattaa kestävää kulutusta.

Jotenkin siis minusta tuntuisi pahalta tuottaa ihan valtava määrä muovijätettä kaatopaikoille. Samasta syystähän lopetin noiden kertakäyttösuojien käytön itsellänikin. En oikeastaan ollut juuri tietoinen ekovaipoista (siis muovittomista kertiksistä) ennen raskautta. Varmasti meilläkin käyttöön tulevat sekä kestot että kertikset aina tilanteen mukaan. Ihan ehdoton en jaksa enää kaikessa olla. Sitä paitsi onhan sekin fakta, että puhtaan (ja kuuman) veden käyttäminen loputtomaan pyykinpesuun kuluttaa myös valtavasti. Mutta sen näkee varmaan sitten käytännössä, että miten nuo asiat sitten tositilanteessa menevät.

Onhan näistä moni asia myös taloudellinen. Käytettynä ostaminen, kierrättäminen ja itse tekeminen on usein ainakin pitkällä aikavälillä taloudellisempaa. Meillä on tällä hetkellä kahden opiskelijan talous, jossa tulot ovat kohtuullisen pienet, vaikkei kumpikaan meistä ole opintotuen varassa. Kyllähän sekin pistää ajattelemaan näitä priorisointeja.
 
Itsellä se on lähinnä jätteen määrään liittyvä asia. Toiseksi uskon että lapsi oppii aikaisemmin kuivaksi, tämä nyt on aika akukainen asia tosin vielä ;)
Täällä miehen taloyhtiössä ei ole mitään kierrätystä, paitsi paperinkeräys. Itse olen tottunut kierrättämään, tai no lajittelemaan jätteet aina, siis ihan pikkulapsesta saakka. Muutos siihen että kaikki menee kaatopaikalle on jotenkin vain ikävä. Ekologisuus tulee siinä mukana, ja kun taas toisaalla tuhlaa niin mielestäni on hyvä edes kokeilla jossakin myös säästää luonnonvaroja. Ihan puhdas kokeilunhalu ja mielenkiinto, ei kai sekään huono lähtökohta ole.
Itselle aiko0inaan on käytetty harsovaippoja ja muoviliinoja, nyt on sentään pesukone käytössä joten ei tämä niin iso urakka ole. Kertiksiä on kaapissa myös saatuna valmiiksi, ja varmaan tulee käytettyä nekin. Siis avoimin mielin!
 
No mulla on periaatteena se, että kertakäyttöisyys on vaan typerää. Patterit on typerä virranlähde, koska semmosen valmistamiseen menee enemmän energiaa, kun mitä patteri pitää sisällään. Ja kerran käytön jälkeen se on ongelmajätettä.

Vähän sama on vaippojen kanssa - ei sille mitään voi, mutta se vaippavuori on vaan valtava ongelmajätekasa. Tuotantokustannukset ja jätteen käsittelyn kustannukset on sitä luokkaa, että ne ovat aivan väärässä mittasuhteessa itse tuotteen käyttökaareen. Siinä rinnalla kestovaipan pesukustannukset energioineen jää kyllä pisaraksi meressä.

Itse olen atoopikko ja vaikka atopiani ei tosiaan ole pahaa laatua, niin kuiva ja herkkä iho on kuitenkin riesanani. Vauvan iho on aina herkkä, olipa allergiaa ja atopiaa tai ei. Vaikka kertsit ovatkin huomattavasti kuivempia ja hengittävämpiä nykyään kuin vaikka meidän lapsuudessa, on se silti keinokuitupusseja. Itse huomasin tämän esikoisen kanssa käytössä. Kyllä hänen ihonsa kesti kertakäyttövaippoja, mutta voi paremmin harsovaipassa.

Itse päädyin esikoisen kanssa sellaseen 70/30 ratkaisuun ja se toimi meille. 70% käytettiin kestoja ja 30% kertsejä (etenkin öisin ja ihan ekojen viikkojen ajan, samoin kuin reissut, kaupunkipäivät, vierailut jnejne missä ei halua niitä kakkariepuja pitää mukana).

Oli mullakin aluksi epäilykseni just siitä että tekeekö tässä nyt asian itselleen liian vaikeaksi.
Mutta enpä ois uskonut miten älyttömän vaivatonta se sitten lopulta on! Pyykkiä tulee joka tapauksessa paljon, joten se rievut menee siellä mukana ihan hyvin. Sappisaippualla kun tuoreeltaan isoimmat tahrat pesi (kakat toki kipataan vessaan, jos se on yhtään kiinteämpää sorttia), niin harsot pysyivät ihan valkoisina ja siisteinä vaikka niitä miten käytti.

Minä en tuomitse kertakäyttöilijöitä. Jokainen tavallaan. Mutta uskaltaisimpa väittää, että moni kertakäyttöilijä saattaisi pyörtää hyvin nopeasti mielensä tuosta "vaivalloisuudesta" kun vain perehtyisivät asiaan. Omalla kohdallani asiassa auttoi alkuun pari tuttavaäitiä, jotka olivat kestoilun kokeneet. Aina löytyy vinkkejä ja neuvoja kun kysyy. Jos ihan tyhjästä joutuu itse alottamaan ja kaiken yksin opettelemaan, niin se vaatii huomattavaa omistautumista asialle. Onneksi itselläni oli kädestä pitäen -opetusta saatavilla. :)

Olin niin tyytyväinen tuohon kesto+kertsi systeemiin, että jatkan sitä nytkin. Se rahamäärä jonka siinä säästää on aivan huikea! Ja siis meidän taloudessa on vielä kahdet hyvät tulot, että ei ihan joka penniä edes lasketa. Mutta siti tuo kestoilu kyllä tuntuu ja näkyy tilillä - hyvällä tavalla siis.
Eikä noita kestojuttuja kannata uutena ostaa kun isoja pakkauksia saa puoli-ilmaiseksi kierrätettynä. Ihan mahtavaa.

Mutta siis korostan vielä: jokainen tavallaan. Se ei tee kenestäkään huonoa äitiä tai edes ihmistä, jos ihan suosiolla lähtee kertakäyttölinjalle. :)
 
Totesin tosi käteväksi jo muutama vuosi sitten ladattavat patterit. Alkoi vaan ärsyttää kun niitä tyjiä pyöri aina kaapeisa odottamassa kiertoon viemistä. Nyt ei tarvitse tuskailla tyhjien pattereiden kanssa, kumoaankaan suuntaan, ei kiertoon vientiin eikä uusien ostamiseen :)
Samoin myös mulla in itsellä kuukuppi käytössä ollut jo ainakin viisi vuotta. Ei mulla siinä mitään ekologisuusajatusta alussa ollut, lähinnä kuulosti hyvältä kun en pidä siteistä ja vuoto on niin vaihtelevaista että ällötti vedellä kuivaa tampoonia ulos. Kuppi vaan on niin yksinkertainen ja vuo käydä uimassa jne ilman mitään erityisjärjestelyitä! Muutenkin on puhdas olo on menkat tai ei :)
 
Siskon ensimmäinen käytti ihan normaaleja kertiksiä, mutta nuoremmalla oli sitten noita kestovaippoja enimmäkseen. Näiden veljesten kohdalla ainakin jälkimmäinen oppi potalle huomattavasti nuorempana. Voihan siihen muutkin asiat vaikuttaa, mutta kuitenkin.

Mua kiinnostaisi myös tuo vaipattomuus, mut voi olla siitä tulee enemmän stressiä kuin iloa.. Luin siitä neuvolassa jostain lehdestä.. Tosin en nyt ole asettanut itselleni kovin korkeita tavoitteita, kun on eka lapsi ja kaikki on muutenkin ihan uutta.
 
Meillä tuon ekologisuuden takia aloin miettiä tuota kestovaippailua.
Sitten sain niin monet äitiyspakkauksen kestovaipat että ajattelin että miksikäs ei sitä kokeilis. no sitten asiasta otettua selvää koko ajan enemmän ja enemmän niin niihin on totaalisesti kyllä hurahtanut.
Meillä pestään pyykit muutenkin alhaisis lämpötilois, ainoastaan jos on jonkinlaist flunssaa liikkeellä niin sit korkeammas lämpötilas.
Ja se että kestovaipat tulee edullisemmaksi kuin kertakäyttöiset, ja vielä kun niitä saa yli edullisesti käytettynä.
Ja mikä kaikista hienointa ne kestovaipat on aivan yli syötävän suloisia! kivan värikkäitä :)
Ja kun niitä tosiaan on olemassa ihan All in on vaippaa ettei tartte imujen sun muiden kans pohtia päätään puhki tai sitten on juuri imuilla että saa sen haluamansa laisen vaipan.
Ja meilläkin jos yhtään sukuihinsa tulee niin herkkä iho on myös yks syy, minkä takia kestoja aletaan käyttämään.
Meilläkin ekokertakäyttöjä käytellään sit kun ollaan menossa vaikka kylään jonnekin ja alkuun käytetään kans kerttiksia ja sit kun vauvan hoito alkaa sujumaan niin sit aletaan testailemaan kestoja.
 
Psst.
Huutonetistä ostin tältä Vinge-nimimerkiltä kestoliivinsuojia muutaman parin. Noissa tuo kangaskombo taitaa olla aika toimiva, kun on kosteussuojakin.
http://www.huuto.net/kohteet/hienot-sienet-ja-siilit-kesto-liivinsuojat/167208076

Hän siis tekee noita itse ja minä laitoin suoraan myyjälle postia, että voisiko valikoida mulle 5 paria suojia, kun en jokaista kohdetta jaksanut erikseen alkaa huutamaan. Pakettihinta sovittiin. Eivät ole vielä tulleet postissa, mutta kaupatkin tehtiin vasta viikonloppuna.

Huutonetissä näyttää olevan paljon myös kestovaippojen tekijöitä.
 
Mitenkäs täällä on huhtimammojen kestoilulähtenyt käyntiin? :)
Täällä jäi heti pieneksi imsevimset mitä äitiyspakkauksissa on jaeltu :/ ...Ja s-kokoiset muutenkin osa jo pieniä.. Muutamat jokakoon vaipat on onneksi.. Sitten keksin kattella ebaysta vaippoja niin sieltä sitten tuli tilattua uusia 20 joka koon vaippoja imujen kera.. yhdelle vaipalle tuli hinnaksi n.3 e postikuluineen.. eli ei paljon mitään kun taskuvaippa imujen kanssa maksaa uutena suomessa 20-30 e. Toki en ihan summissa vaippoja ostanut vaan huutonetistä olin aiemmin huutanut parit samanlaisia vaippoja ja ne osoittautui meillä erittäin toimiviksi :)
Että noin 3 pv välein pestään vauvan pyykit, vaipat ja harsot yhdessä ja vaatteet omanaan, eli toisin sanottuna 2 koneellista. Tässä nyt vain ootellaan että vaippa-paketti saapuisi että sais aloittaa ihan täys kestoilun, sen verran hurahdin noihin vaippoihin kun yllätti kyllä helppous ja ne kuosit on niin iloisia. Ja mikä ihmeellisintä mies on myös aivan hurahtanut kestoiluun! :)
 
Mulla on kaappi täynnä kestovaippoja, mutta ne on lähes kaikki auttamatta aivan liian isoja. Juuri tuo imsevimset on ainoita, jotka on riittävän pieniä. Paras vaihtoehto meillä on kuitenkin ollut harso + villahousut. Tosin meillä on vain yhden riittävän pienet villahousut ja ne likaantuivat toissapäivänä.. Työn alla on kyllä toiset :) Meidän pikkuisen pylly pysyy ainakin paljon parempana (ei niin punaisena), kun käytössä on kestot. Ekat puoltoista viikkoa käytettiin vain kertiksiä ja pylly alkoi olla tosi punainen. Yhden päivän harsot+villahousut paransivat ihon ilman mitään aineita. Kyllä tuo välistä tuntui siltä, että päivä on pelkkää vaipanvaihtoa, mut nopeastihan tuo jo sujuu, kun on vähän harjoitellut. Toisaalta, ei se varmaan ole kiva märässä kertiksessäkään olla montaa tuntia.
 
Otsin ImseVimsen flanellikestoja kuorineen NB kokoa eli 3-6kg 11kpl ja 3kpl kuoria samaa sarjaa. Meillä on osakestoiltu noin puolet ja puolet kertoja ja kestoja. Yhtä hyvin ovat toimineet. Isompaa sitä tämän vuotista Mio vaippaa 5-7kg sain muutamalta kaverilta ja samoin ne AIO:t, noita ei ole vielä kokeiltukaan. Harsojakin on mutta eipä ole tullut niitä sitten käytettyä kun noi IV:t on niin kätsyt! Niin tai Mion kuoria on pari kertaa käytetty, mutta ovat vielä vähän isoja vauvalle.
Kertavaipoista muuten sen verran että Liberoa ja Pampersia on käytetty, samoin vajaa paketti niitä biohajoavia. Minusta Pamperssit haisee omituiselta, jotenkin sellainen kemmikaalin haju... Ei tykkää äippä...
 
Ostaisin mielelläni äitiyspakkauksen kestovaippoja. (ÄP 2010 kushies all-in-one-vaippa ja mio kuori+sisävaippoja.) Mielellään ihan uutena tai vähän käytettynä. Pyydän ottamaan yhteyttä sähköpostilla krista.saro(at)gmail.com. Laitathan valmiiksi hintapyynnön plus postikulutiedot viestiin mukaan.

Meillä on LA 12.5.2011 joten ethän hermostu jos en heti vastaa mailiisi..! :)
 
Meilläkin nyt osakestoiltu. Aluksi todellakin joka ikinen hankkimani vaippa oli aivan liian suuri.... Ja vieläkin on suurin osa on isoja tytölle. Nuo ImseVimset on nyt kuitenkin hyviä, kun on hiukka tullu lihaa luiden ympärille. Parhaaksi tällä hetkellä oon todennut tollasen ImseVimsen 3-5 kiloselle tarkoitetun kuoren ja sitten imu sisään (äitiyspakkauksesta tulleet MIO imut ja Muksujen hampputaittoimut on ollu parhaita). Yksi pieni Muksujen PUL taskuvaippa löytyi kokoelmista ja se tuntuu hyvältä kanssa. Olenkin yrittänyt nyt hankkia käytettyinä noita Muksujen vaippoja + lisäimuja. Ei tartte sitten erikseen kuorta, kun noissa on toi PUL.
Tällasta kokeilemistahan ja testailuahan tää on...

Millä ootte muuten pessy? Pesen ite pesupähkinöillä, huuhteluaineena loraus etikkaa. Sappisaippuaa kakkatahroihin. Sappisaippua vaan kuivattaa mun käsiä aivan älyttömästi!

Kertokaahan, mitkä vaipat ootte todennu teidän vauvoille parhaiksi.. Oon ite vielä aika ulalla näitten kaikkien kanssa. Mut joka päivähän oppii lisää :) Haluisin vaihtaa täysin kestoiluun. Nyt on kuitenkin öisin sekä johonkin lähdettäessä (siis muualle, ku lenkille tai lähikauppaan..)  käytetty kertiksiä. Argh, haluisin kokonaan eroon kertakäyttösistä. Millasta vaippaa pidätte öisin?

Niin, ja tosiaan meidänkin vauvan peppu punoittaa heti uhkaavasti, kun on pidetty kertiksiä, mutta kestojen kanssa ei mitään!
 
Meiltä löytyis muutama muksujen vaippa, All in one on ainaki yks ja yks on tuollainen taskuvaippa - jos kiinnostaa ostaa :) Oottelen ulkomailta saapuvaksi vaippakuormaa niin kaikki nykyiset kestot pistän myyntiin :)
Meillä parhaimmaksi on todettu Alvababy ja babylandin taskuvaipat froteeimulla. Ainakin meidän jätkälle just täydellisiä ja niin helppo kun saa säätää tota kokoa reiden ympäryksen ja mahanympäryksen. sekä sitten sen pituudenkin kun ne on niitä jokakoon vaippoja. niin ei tartte sitten ostaa erikokoisia vaippoja :)
Meillä on noita pesupähkinöitä, mut jotenki sitä on siirtynyt normipesupulvereihin, pesen vaipat 30 asteessa ja jos siinä ei lähe kakkatahrat niin sitten oon sappisaippuaa käyttänyt.
Mutinta: miten oot käyttänyt tota sappisaippuaa? ootko laittanut suoraan tahraan vai pesuaine koteloon? Tekeekö etikka vaipoista pehmosia?
Meillä käytetään välillä kertakäyttöjä kun kestot on pesussa ja öisin, Muumivaippoja täällä käytetään, on niin helppo kun ne saa sitten polttaa :) Täällä kans alkaa peppu punoittaa jos pitää kertakäyttisiä parikertaa, mut sitten pitää kestoja niin häviää punoitus :)
 
Meillä edelleen vain ImseVimsen flanellit kuorineen kestoista käytössä ja hyvin toimii. Pitäis varmaan alkaa kokeilla noita Mioja jotka oli omassa paketissa... :)
Oon pessyt LV sekä pesupulverilla että nestemäisellä ilman huuteluainetta. Pesen yleensä 60 asteessa mutta silloin tällöin imut  90 asteessa. Kerran kokeilin etikkaa huuhteluaineeksi mutta silloin pisuvaipat mielestäni haisi etikalle eikä pehmeydessä ollut eroa, joten jäi kertaan. Tahrojen poistoainetta olen pari kertaa laittanut koneeseen, puhdasta on tullut ilmankin.
Oon huuhtassut vaipat aina ennen pesuun odotusta laittoa, ja meillä ne on odottamassa avoimessa ämpärissä kodinhoitohuoneen kaapissa: ei hajuhaittoja, josta olen kyllä tosi yllättynyt?
Yötäpäivää on kestoja käytetty milloin on puhdasta ja kuivaa tarjolla. Muulloin Liberoja ja kerran ostin Pampers paketin, jotka mielestäni haisi jotenkin kemikaaleille, en halua niitä siis enää käyttää. Kummallakaan ei mitään ihopulmia ole ollut sen enempää kuin kestoillakaan. Ja oikeastaan kestoillakin vain kerran: jotenkin tuli liian pitkä vaihtoväli.
Milloin peppu on näyttänyt punoittamisen merkkejä olen laittanut sinkkivoidetta suojaamaan parin vaihtovälin ajan ja se on auttanut. Sen kerran kun tosiaan punoitti käytettiin Bepanthenia: Auttoi tosi nopeasti, ja voi miten mää melkein itkin kun tilanne rauhoittu.
Sappisaippuasta: nainen jolta ostin noi kestot sanoi käyttäneensä sitä ja toimi niin hienosti. Itse en ole tosiaan huomannut mitään tarvetta, ja ovat jopa valkoisempia kuin ostaessani nuo! Mä taidan kuulua siihen vanhaan koulukuntaan että uskon enemmän kuumaan veteen. Tosin kuoren ja AIO vaipathan ym ei kestä yli 60 astetta, ja olishan se ekologisempaa pestä matalassa....
 
Pisces: Laita mulle yksäriä täällä tai Facebookissa (jos muistat, kuka oon:)) niistä vaipoista, mitä voisit myydä :)
Rupes kyllä heti kiinnostaa noi vaipat, mistä voi reidenkin ympärystä säätää, kun on sellanen rimppakinttu tuo mein tyttö!
Hankaan sappisaippuaa ihan suoraan kakkatahraan, ku oon ensin huuhdellu kakan pois. Sitte vaan pyykkiin odottamaan koneeseen menoa, ni ehtii vaikuttamaan. Tähän asti on ainakin tehonnut. Mun mielestä etikasta tulee hiukan pehmeemmäks vaipat ja ihan sen desinfioivan ja hajua poistavan vaikutuksen vuoks oon sitä lorautellut.

 
Takaisin
Top