Huh hellettä!

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kuinka kuuma teillä päin on? Onko jo liian kuuma? Tänne voi kertoilla vinkkejä helteestä selviämiseen!

Täällä on nyt +30. Käytössä nesteiden juonti, pahimpaan aikaan ulkoilun välttäminen ja yöllä tuulettaminen, mutta tukalaa on! Ei saisi valittaa, mutta valitan silti, olen aivan nääntynyt.🥵

Töissä, ylimmän kerroksen iso ikkunainen eteläkulmahuoneisto yli 100m2 toimisto on yksi ilmalämpöpumppu puhaltaa sisään +18C ilmaa, jonka avulla sisälämpötila korkeimmillaan vain 28C. Ikkunoissa on onneksi sälekaihtimet, nyt ne on kiinni asennoissa. Kaikille työpisteille pöytätuuletin puhaltamassa epäsuorasti. Jääkaapissa pomon ostamia Vichy ja makuvesiä sekä hedelmiä vapaasti otettavissa. Joku keitti sinne myös jääkahvia, yäk!
Kostutin t-paidan hihat ja selkäpuolen hartia kappaleen jo eilen kotosalla, nyt tein sen myös töissä. Se on ollu paras apu tähän satunnaiseen "liika"lämpöön, josta en vielä koe kärsiväni.

En tykkää yhtään, mun puolestani koko kesän saisi olla enintään 22 astetta lämmintä. Aivan tuskaa kun heti aamusta lämpöasteita on 25. Lapsi ei ymmärrä että ulkona ei voi olla kauaa, vettä pitäisi juoda normaalia enemmän eikä sisälläkään kannattaisi kauheasti riehua. Eniten tässä ehkä stressaa tuo jälkikasvu. Toivottavasti päiväkodissa pitävät nesteytyksestä huolta.

Eilen oltiin mummolassa syömässä, noh miehen äiti asuu kerrostalokaksiossa joka oli tietenkin kuin sauna. Poika ja serkkunsa olivat aivan hiestä märkiä + kiukkuisia ja selvästi johtui siitä kuumuudesta. Oltiin kaikki aivan kyrpiintyneitä siellä.

Tulispa sade, tulispa kunnon ukkonen!

Mun makuun 25 astetta on vielä mukava. Siitä yli on liian kuuma varsinkin jos ei edes tuuli viilennä. Eli on jo liian kuuma. Tuuletetaan yöllä ja koitetaan pitää verhot kiinni aina auringon puolelta. Mielestäni saa valittaa kuumuudesta. Kun on tukalaa, niin on tukalaa. Ihan jokaisesta säästä valittaminen käy kuitenkin rasittavaksi.

Apua kaivattaisiin. Mitä tehdä nyt helteellä, kun ollaan ulkoiltu ennen hellettä hirveesti, mutta lapsia ei kertakaikkiaan pysty tonne ulos viedä. Uimarannalle ollaan menossa. Lähinnä kysyn, että onko nyt vaan parempi pysyä sisällä kuin lähteä puistoon? 🤔 Pelottaa kuinka nää selviää 5km puistolenkin vaikka ois juomista mukana.

Mulle tää +30 on aivan liikaa. Varsinkin näin raskaana ollessa. Sellanen +20 ois sopiva. Me ollaan kotona pidetty sälekaihtimia ja verhoja kiinni perjantaista asti niin asunto pysynyt viileämpänä kuin ulkoilma. Ostettiin myös tuollainen ilmanviilennin ja se kyllä viilentää ihan mukavasti. Mutta kuuma on silti. Nesteytyksestä pidetään huolta ja pyritään välttämään ulkoilua, käydään aamulla aikaisin ja illalla myöhään niin välttyy pahimmalta kuumuudelta.

Apua kaivattaisiin. Mitä tehdä nyt helteellä, kun ollaan ulkoiltu ennen hellettä hirveesti, mutta lapsia ei kertakaikkiaan pysty tonne ulos viedä. Uimarannalle ollaan menossa. Lähinnä kysyn, että onko nyt vaan parempi pysyä sisällä kuin lähteä puistoon? 🤔 Pelottaa kuinka nää selviää 5km puistolenkin vaikka ois juomista mukana.
Erittäin aiheellinen on pelkosi! Märkä t-paita ja kostea hattu viilentää ennalta ehkäisevästi hyvin muksuja näissä lämmöissä, jos on pidempään oltava ulkona.
Jokainen lapsi, kuten aikuinenkin on yksilö, toiset nääntyy heti, toiset juoksee vaikka maratonin.
Tärkeää on muistaa fyysinen uv-suoja, aurinkolasit jne.
Paikallisessa päiväkodissa on kuulemma sisäpäiväviikko.
Jaksamista viikkoosi!

Meillä on ( onneksi) kotona ilmastointilaite. Ulkoilma on +30 astetta, eikä juuri yölläkään laske paljoa sen alle. Sääliksi käy niitä naapureita, jotka eivät sitä pari vuotta sitten halunneet.

Työpaikalla on ilmastointi rikki ( +36-+39 astetta ikkunan suunnasta riippuen. Esimies antoi kaikille luvan jäädä halutessaan etätyöhön. 😂

Me ulkoiltiin kyllä juhannuksena, mutta kahluuallas oli käytössä ja poika siinä pluttasikin. Mutta jossain vaiheessa kyllästyi ja halusi trampoliinille, itse en sinne suostunut koska olin jo aivan kuumissani.

Päiväkodissa ulkoillaan ilmeisesti aamulla, mutta kyllä ne lapset siellä ulkona ovat olleet kun ollaan poika haettu neljän aikaan. Mun mielestä aivan älytöntä viedä ne lapset sinne pihalle iltapäivällä, tänäänkin oli varjossa +30.

Selvästi poika väsyy kuumuudesta enemmän, ollaan otettu tarhapäivän jälkeen rennosti ja katottu pikkukakkosta. Silti nukahtaa ihan hyvin yöunille.

Olen itse päiväkodissa töissä ja isojen ikkunoiden vuoksi sisälämpötilat nousevat vieläkin korkeammaksi kuin ulkona, joten todellakin ulkoillaan, koska ulkona lapset pääsevät esim. vesileikkeihin viilentymään.

Olen itse päiväkodissa töissä ja isojen ikkunoiden vuoksi sisälämpötilat nousevat vieläkin korkeammaksi kuin ulkona, joten todellakin ulkoillaan, koska ulkona lapset pääsevät esim. vesileikkeihin viilentymään.
Ihana että voitte käyttää maalaisjärkeä!!

Harmittaa, veronmaksajana kovin se, ettei julkisten kohteiden suunniteluissa ole osattu huomioda sään eri vaikutuksia...

Ihana että voitte käyttää maalaisjärkeä!!

Harmittaa, veronmaksajana kovin se, ettei julkisten kohteiden suunniteluissa ole osattu huomioda sään eri vaikutuksia...
Olen samaa mieltä. Varsin monet hoitolaitokset on näillä keleillä älyttömän kuumia, kummasti kuitenkin esim. kauppakeskukset pysyvät viileinä.

Töissä on onneksi tehokas ilmastointi. Työpäivän jälkeen tuntee tulleensa tropiikkiin. Viime yö nukuttiin huonosti kuumuuden vuoksi. Pidän verhot kiinni auringon puolelta ja yöllä tuuletus. Tällä viikolla ollaan käyty uimarannalla joka päivä. Päiväkodissa ovat vähentäneet ulkoilua kuumuuden vuoksi.

Kurjaa kun lapset kärsii kuumuudesta. Kyllä näillä virtaa riittää. Mutta kuopuksen iho ei tunnu oikein kestävän hikoilua. On nyt ollut vaippasillaan aina kotona ja hiukset kiinni. Imetän pääasiassa makuullani ettei tulisi kuuma sylissä. Silti niskassa ja yläselässäkin on punaista ihottumaa. 😟 Laitetaan vuoroin perunajauhoa ja rasvaa ja on nyt käynyt joka ilta suihkussa. Toivottavasti pian vähän viilenee.

Takaisin