Minzkuli
Näppärä viestien naputtelija
Leijonalapsi 23.7.-22.8
Leijona-lapsi on vaativainen ja hallitseva perheenjäsen. Se on odotettavaa ja vanhempana sinun pitää varustautua pitämään puoliasi. Huomaamatta Leijona-lapsi konttaa kapaloista ulos noustakseen keskeiselle paikalle – olohuoneen sohvalle tai muualle – perheessä. Hän antaa kuulua itsestään varhain – ellei suorastaan omaamalla raikuvan äänen – niin tekemällä halunsa ja tahtonsa tiettäväksi muulla tavoin kuin huutamalla muita kovempaa. Leijona-lapsi tietää oman arvonsa, hänen egonsa kehittyy vahvasti ja varhain ja siksi hän ei koe olevansa erityisen lapsellinen lapsi vaan pieni aikuinen, jota pitää kohdella arvokkaasti. Jos tämä vaikuttaa joskus hullunkuriselta, se on vain vanhempien johtopäätös.
Leijona-lapsi voi olla vaativa ja osaa tehostaa tarpeitaan sopivasti. Hän ei tyydy muruihin lattialta vaan syö koko täytekakun omilla synttäreillään. Leijona-lapsi on usein vanhempiensa ”tuote”. Hän on lujasti samanlainen kuin vanhemmat ja voi tuntea suurta perhe- ja sukuylpeyttä. Mitä paremmin perhe menestyy, sitä enemmän myös Leijona-lapsi kukoistaa perheensä jäsenenä. Loisto, menestys, keskipisteenä oleminen, kiitoksen saaminen, nämähän ovat Leijona-lapsen perustarpeita. Suositeltavaa olisi vanhempien pitää yllä jäntevästi omaa tarpeellista auktoriteettiaan lapseen nähden ja olematta liiaksi hänen häikäisevien luonteenpiirteiden lumoissa. Vanhemmat voivat sortua näkemään Leijona-lapsensa liian valoisin värein tai hyväksyvät hänet jonkinlaisena sukunsa ja perheensä mallikappaleena.
Leijona-lapsen kouluaika on usein hyödyllistä aikaa. Hänen roolinsa johtajana tai omapäisenä ja rohkeana omien mielipiteiden esittäjänä nousee esiin. Leijona pärjää usein hallinnollisissa aineissa, opiskelu voi suuntautua myöhemmin hallinnollisiin, johtaviin, ”edustustehtäviin”, kaupallisiin ammatteihin tai muualle, missä voi tuntea olevansa ”jotain”. Esiintymisvietti on vahva ja voi tuottaa viihdyttäjän tai lavaesiintyjän ammattiroolin.
Neitsytlapsi 23.8.-22.9.
Lapsuus on Neitsyelle asiallista valmistautumista aikuisuuteen. Parasta lapsuudessa on säännöllinen oppimisen ja taitojen hankkimisen riemut. Neitsyt on tunnollinen ja vaatii itseltään paljon ja siten oikaiseekin itseään eikä vanhempien tarvitse usein puuttua tilanteeseen. Neitsyt-lapsi voi olla mielenkiintoinen kasvatettava pienenä koska hänellä on sisäsyntyistä tajua siisteydestä, järjestyksestä ja puhtaudesta. Hän voi varhain oppia säätelemään itseään, ruumiinsa toimintoja ja tulee ”sisäsiistiksi” varhain. Myöhemmin hänestä kehittyy järjestelmällinen ja taitava välineiden, tekniikan taituri poikana tai asiallinen, osaava ja taitavasti ongelmia ratkova tyttö.
Pieni Neitsyt ei julista olemassaoloaan vaan tekee itsensä hyödylliseksi varhain, puuhastelee leikeissä, joissa on jokin tarkoitus, opetus tai joiden avulla hän oppii uusia taitoja ja tietoja. Hän auttaa vanhempiaan kykyjensä ja voimiensa mukaan eikä juuri tee itsekkäitä vaatimuksia. Hän suuntautuu todellisuuteen, jossa hänellä on oma tehtävänsä. Elämä ei ole siten pelkkää leikkiä vaan valmistelua suuria tehtäviä varten. Tämä tietoisuus voi tehdä Neitsyt-lapsesta hieman totisen tai sitten hän jättäytyy vapaaehtoisesti muiden, valovoimaisempien sisarusten varjoon. Vanhempien voi olla tarpeellista kannustaa ja rohkaista Neitsyt-lastaan ilmaisemaan tarpeitaan ja halujaan.
Neitsyt-lapsi viihtyy koulussa tavallisesti hyvin. Koulu on hyvä paikka oppia uusia asioita, hioa itseä ja omia kykyjä yhä pidemmälle. Koulussa on asiat järjestyksessä, on kuriakin vielä, on selvät työskentelytavat. Tämä kaikki miellyttää pikku-Neitsyttä, jonka sisäisiin varusteisiin kuuluu vaatimus elämän järjestyksestä ja menetelmällisyydestä. Kaiken pitää tapahtua sovitussa järjestyksessä ja alimmalta puolapuulta noustaan ylemmäksi. Neitsyen sisäinen maailma vastaa paljon keskiaikaista oppipoika-kisälli-mestari –hierarkiaa. Neitsyen vahvat alueet koulussa ovat käden taidot, sommittelua vaativat tehtävät, mutta teoriassa hän voi olla myös tasaisen vahva alkaen luonnontieteistä ja päätyen kielen taitoihin, kielioppiin tai muuhun analyyttiseen mielen toimintaan. Järjestelmällisyys ja menetelmien hallinta voi johtaa aikuisena myös moninaisiin virkarooleihin.
Vaakalapsi 23.9.-23.10
Ilma elementin lapset ovat vanhemmille siunauksia siinä mielessä, että mitään erityistä ei yleensä tarvitse tehdä lapsen eteen. Pieni Vaaka on vanhemmilleen melko harmiton kasvatettava. Pieni Vaaka on sopeutuva lapsi. Häntä ei tarvitse opettaa suuresti ottamaan muita huomioon. Sisarusparvessa tai naapurin lasten tai korttelin jengissä hän ottaa luontevasti oman paikkansa ja luo tasaveroisia ystävyyssuhteita muihin lapsiin. Pysyen kohteliaana ja hieman etäisenä hän välttää suurimmat kolhut ja ristiriidat muiden kanssa. Ääritilanteissa hän voi olla ottamatta asioihin kantaa eikä hän ole ensimmäisenä syöksymässä tukkanuottasille muiden kanssa. Tunteita hänessä toki on, mutta ei kovin itsekkäissä tai vaateliaissa muodoissa. Niin poikana kuin tyttönä vaakamaisuus näkyy tasapuolisena sosiaalisuutena ja kykynä ottaa ja antaa yhtä lailla.
Tasapuolisuus, oikeudenmukaisuus ja kyky reiluun peliin ovat niin pienen kuin suuren Vaa’an hyviä puolia. Hyvin kehittyneestä Vaaka-lapsessa kasvaa pelisäännöt tunteva kaveri ja reilu ihminen, joka osaa koota erilaisia ihmisiä yhteen ja antaa käteen säännöt, joilla leikitään. Vanhempien tehtävä on saada Vaaka-lapseensa kykyä ratkaista asioita omasta puolestaan ja saada hänet tajumaan, ettei tarvitse ketään mielistellä eikä olla pakonomaisesti kohtelias.
Vaaka-lapsi menee sosiaalistumaan kouluihin. Hän saa paljon uutta liikkumatilaa ja vapautuu näkemään erilaisuutta koulutovereissa. Hän on monessa mukana ja kuuluu usein itseoikeutettuna moneen kaveripiiriin. Hänen älylliset kykynsä ovat usein keskitason yläpuolella ja Vaaka on monipuolinen oppimaan. Hänen vahvat alueensa myöhemmin voivat olla yhteiskuntatieteissä, sosiaalisten suhteiden ymmärtämisessä, erilaisissa vertailua vaativissa tehtävissä ja esteettistä kauneustajua kysyvissä aineissa. Ihmisläheisyys ja jatkuva ihmisten tapaaminen ja kasvokkain oleminen usein merkitsee psykologisen silmän kehittymistä.
Leijona-lapsi on vaativainen ja hallitseva perheenjäsen. Se on odotettavaa ja vanhempana sinun pitää varustautua pitämään puoliasi. Huomaamatta Leijona-lapsi konttaa kapaloista ulos noustakseen keskeiselle paikalle – olohuoneen sohvalle tai muualle – perheessä. Hän antaa kuulua itsestään varhain – ellei suorastaan omaamalla raikuvan äänen – niin tekemällä halunsa ja tahtonsa tiettäväksi muulla tavoin kuin huutamalla muita kovempaa. Leijona-lapsi tietää oman arvonsa, hänen egonsa kehittyy vahvasti ja varhain ja siksi hän ei koe olevansa erityisen lapsellinen lapsi vaan pieni aikuinen, jota pitää kohdella arvokkaasti. Jos tämä vaikuttaa joskus hullunkuriselta, se on vain vanhempien johtopäätös.
Leijona-lapsi voi olla vaativa ja osaa tehostaa tarpeitaan sopivasti. Hän ei tyydy muruihin lattialta vaan syö koko täytekakun omilla synttäreillään. Leijona-lapsi on usein vanhempiensa ”tuote”. Hän on lujasti samanlainen kuin vanhemmat ja voi tuntea suurta perhe- ja sukuylpeyttä. Mitä paremmin perhe menestyy, sitä enemmän myös Leijona-lapsi kukoistaa perheensä jäsenenä. Loisto, menestys, keskipisteenä oleminen, kiitoksen saaminen, nämähän ovat Leijona-lapsen perustarpeita. Suositeltavaa olisi vanhempien pitää yllä jäntevästi omaa tarpeellista auktoriteettiaan lapseen nähden ja olematta liiaksi hänen häikäisevien luonteenpiirteiden lumoissa. Vanhemmat voivat sortua näkemään Leijona-lapsensa liian valoisin värein tai hyväksyvät hänet jonkinlaisena sukunsa ja perheensä mallikappaleena.
Leijona-lapsen kouluaika on usein hyödyllistä aikaa. Hänen roolinsa johtajana tai omapäisenä ja rohkeana omien mielipiteiden esittäjänä nousee esiin. Leijona pärjää usein hallinnollisissa aineissa, opiskelu voi suuntautua myöhemmin hallinnollisiin, johtaviin, ”edustustehtäviin”, kaupallisiin ammatteihin tai muualle, missä voi tuntea olevansa ”jotain”. Esiintymisvietti on vahva ja voi tuottaa viihdyttäjän tai lavaesiintyjän ammattiroolin.
Neitsytlapsi 23.8.-22.9.
Lapsuus on Neitsyelle asiallista valmistautumista aikuisuuteen. Parasta lapsuudessa on säännöllinen oppimisen ja taitojen hankkimisen riemut. Neitsyt on tunnollinen ja vaatii itseltään paljon ja siten oikaiseekin itseään eikä vanhempien tarvitse usein puuttua tilanteeseen. Neitsyt-lapsi voi olla mielenkiintoinen kasvatettava pienenä koska hänellä on sisäsyntyistä tajua siisteydestä, järjestyksestä ja puhtaudesta. Hän voi varhain oppia säätelemään itseään, ruumiinsa toimintoja ja tulee ”sisäsiistiksi” varhain. Myöhemmin hänestä kehittyy järjestelmällinen ja taitava välineiden, tekniikan taituri poikana tai asiallinen, osaava ja taitavasti ongelmia ratkova tyttö.
Pieni Neitsyt ei julista olemassaoloaan vaan tekee itsensä hyödylliseksi varhain, puuhastelee leikeissä, joissa on jokin tarkoitus, opetus tai joiden avulla hän oppii uusia taitoja ja tietoja. Hän auttaa vanhempiaan kykyjensä ja voimiensa mukaan eikä juuri tee itsekkäitä vaatimuksia. Hän suuntautuu todellisuuteen, jossa hänellä on oma tehtävänsä. Elämä ei ole siten pelkkää leikkiä vaan valmistelua suuria tehtäviä varten. Tämä tietoisuus voi tehdä Neitsyt-lapsesta hieman totisen tai sitten hän jättäytyy vapaaehtoisesti muiden, valovoimaisempien sisarusten varjoon. Vanhempien voi olla tarpeellista kannustaa ja rohkaista Neitsyt-lastaan ilmaisemaan tarpeitaan ja halujaan.
Neitsyt-lapsi viihtyy koulussa tavallisesti hyvin. Koulu on hyvä paikka oppia uusia asioita, hioa itseä ja omia kykyjä yhä pidemmälle. Koulussa on asiat järjestyksessä, on kuriakin vielä, on selvät työskentelytavat. Tämä kaikki miellyttää pikku-Neitsyttä, jonka sisäisiin varusteisiin kuuluu vaatimus elämän järjestyksestä ja menetelmällisyydestä. Kaiken pitää tapahtua sovitussa järjestyksessä ja alimmalta puolapuulta noustaan ylemmäksi. Neitsyen sisäinen maailma vastaa paljon keskiaikaista oppipoika-kisälli-mestari –hierarkiaa. Neitsyen vahvat alueet koulussa ovat käden taidot, sommittelua vaativat tehtävät, mutta teoriassa hän voi olla myös tasaisen vahva alkaen luonnontieteistä ja päätyen kielen taitoihin, kielioppiin tai muuhun analyyttiseen mielen toimintaan. Järjestelmällisyys ja menetelmien hallinta voi johtaa aikuisena myös moninaisiin virkarooleihin.
Vaakalapsi 23.9.-23.10
Ilma elementin lapset ovat vanhemmille siunauksia siinä mielessä, että mitään erityistä ei yleensä tarvitse tehdä lapsen eteen. Pieni Vaaka on vanhemmilleen melko harmiton kasvatettava. Pieni Vaaka on sopeutuva lapsi. Häntä ei tarvitse opettaa suuresti ottamaan muita huomioon. Sisarusparvessa tai naapurin lasten tai korttelin jengissä hän ottaa luontevasti oman paikkansa ja luo tasaveroisia ystävyyssuhteita muihin lapsiin. Pysyen kohteliaana ja hieman etäisenä hän välttää suurimmat kolhut ja ristiriidat muiden kanssa. Ääritilanteissa hän voi olla ottamatta asioihin kantaa eikä hän ole ensimmäisenä syöksymässä tukkanuottasille muiden kanssa. Tunteita hänessä toki on, mutta ei kovin itsekkäissä tai vaateliaissa muodoissa. Niin poikana kuin tyttönä vaakamaisuus näkyy tasapuolisena sosiaalisuutena ja kykynä ottaa ja antaa yhtä lailla.
Tasapuolisuus, oikeudenmukaisuus ja kyky reiluun peliin ovat niin pienen kuin suuren Vaa’an hyviä puolia. Hyvin kehittyneestä Vaaka-lapsessa kasvaa pelisäännöt tunteva kaveri ja reilu ihminen, joka osaa koota erilaisia ihmisiä yhteen ja antaa käteen säännöt, joilla leikitään. Vanhempien tehtävä on saada Vaaka-lapseensa kykyä ratkaista asioita omasta puolestaan ja saada hänet tajumaan, ettei tarvitse ketään mielistellä eikä olla pakonomaisesti kohtelias.
Vaaka-lapsi menee sosiaalistumaan kouluihin. Hän saa paljon uutta liikkumatilaa ja vapautuu näkemään erilaisuutta koulutovereissa. Hän on monessa mukana ja kuuluu usein itseoikeutettuna moneen kaveripiiriin. Hänen älylliset kykynsä ovat usein keskitason yläpuolella ja Vaaka on monipuolinen oppimaan. Hänen vahvat alueensa myöhemmin voivat olla yhteiskuntatieteissä, sosiaalisten suhteiden ymmärtämisessä, erilaisissa vertailua vaativissa tehtävissä ja esteettistä kauneustajua kysyvissä aineissa. Ihmisläheisyys ja jatkuva ihmisten tapaaminen ja kasvokkain oleminen usein merkitsee psykologisen silmän kehittymistä.