Hormonaalinen väsymys

Merilla

Vasta-alkaja
Onko muilla kokemusta raskaudenaikaisesta unettomuudesta? Itse olen kärsinyt uniongelmista jo ainakin kuukauden päivät. Nyt unettomuus muuttunut niin pahaksi että nukun 2-3 tuntia yössä. En vain saa unta ja vaikka olisin rättiväsynyt, uni ei tule. Nyt olen ollut vapaalla ja silti nukkuminen ei onnistu vaikka ei pitäisi töistäkään nyt stressata. Tänään oli neuvolakäynti ja terkkari ohjasi minut vielä samana päivänä lääkärille. Lääkäri kirjoitti 2 vko sairaslomaa! Nyt pitäisi kuulema nukkua. Sain myös opamoxin reseptille tarvittaessa otettavaksi. Tuntuu todella pitkältä ajalta tuo 2 vko sairaslomaa. Onko kenellekään muulle määrätty noin paljon? Ja miten nopeasti vaivasta on päässyt eroon vai onko jatkunut koko loppuraskauden? Itselläni nyt vko 27 menossa.
 
Minulla oli toki vähän eri tilanne, kun odotin kaksosia, mutta itse jäin töistä saikulle rv26 äitiysloman alkuun asti. Jäin supistelun takia, mutta myös unettomuus painoi. Nukuin muutaman tunnin yössä, kun ei nukuttanut ja jos olisi nukuttanut, vauvat pitivät hereillä. Saikulla sain nukuttua päivällä, jos yöllä ei nukuttanut.

Valitettavasti unettomuus ei loppunut synnytykseen, vaan kesti noin 9-10kk vauvojen syntymän jälkeen..
 
Voi ei. Lääkäri sanoi ettei tämä ole mitenkään epänormaalia. Hormooneilla on joillekin vaan tällainen vaikutus. Jotenkin vain hirveä huono omatunto siitä, että joutuu olemaan töistä poissa. Kokeilen eilen illalla sitä opamoxia jonka sain. Luulin että olisi mennyt ihan tokkuraiseksi mutta se ei tuntunut missään. Nukuin kyllä viime yön vähän paremmin.
 
Toisaalta nyt tärkeintä on kuitenkin sinun ja vauvan hyvinvointi, eikä työnteko - eikös? :) Töitä ehdit tehdä vielä kyllästymiseen asti, tätä syntyvää vauvaa odotat vain kerran ja se aika on todella tärkeää vauvalle. Monesti vasta saikulle jäätyään sitä huomaa, miten uupunut ja stressaantunut töistä on ollut. Monesti äitien on vaikea olla pois töistä ja töissä ollessa on huono omatunto, kun lepo olisi vauvalle parasta. Onneksi kukaan meistä ei ole korvaamaton. :)

Itsensä loppuun polttamisesta ei jaeta mitaleja, et tule saamaan siitä kunniaa ja palkintoja. Sinun tehtäväsi nyt on olla äiti ja ajatella lapsen parasta. Jos lääkäri käskee nukkua ja levätä, sinun pitäisi niin tehdä. Se on teidän molempien parhaaksi! Äitiys on omista tarpeistaan ja haluistaan luopumista ja se matka alkaa jo ennen synnytystä. :) Voimia unettomiin öihin!
 
Niin kyllähän mä sen tiedän että vauvan parastahan tässä vaan ajatellaan ja pitääkin ajatella. En vaan halunnut kuulua niihin naisiin jotka joutuvat sairaslomalle raskauden aiheuttamista syistä. Ehkä liiankin pitkään sinnitellyt. Neuvolassa oltiin huolissaan vatsan jatkuvasta kovettelusta. Joku sanoi aijemmin että se on ihan normaalia, ja siksi olen sen luullutkin olevan. Neuvolalääkärikin ensin oli sitä mieltä että on vain ilmaa ja muo ummettaa vaikka vatsa toiminut kokoajan paremmin kuin hyvin. Nyt se on kuitenkin ilmeisesti unettomuuden ja stressin aiheuttamaa. Supistelee jatkuvasti vaikka en tunnekan sitä.
 
Harjoitussupistukset eivät yleensä ole vaarallisia, eivätkä saa paikkoja avautumaan, mutta toki se on aina mahdollista. Yleensä supistelu on kehon keino kertoa, että äidin pitäisi levätä enemmän. Kuuntele itseäsi siis. :) lepääminen nyt tuntuu turhalta ja oman kehon rajoitteiden hyväksyminen voi olla vaikeaa. Jos kuitenkin sattuu käymään niin, että vauva syntyykin ennenaikaisesti tai tulee jotain muuta ongelmaa, sinua todennäköisesti kaduttaa, ettet ole tehnyt kaikkeasi raskauden ja vauvan eteen.

Tämä nyt on jo ihan klisee, mutta vauvan synnyttyä ei ole mahdollisuuksia levätä enää niin paljon kuin nyt, joten yritä nyt kerätä voimia synnytystä ja sen jälkeistä aikaa varten.
 
Ai onko. Ite hyvinä öinä (max x2/vko) saan ton 2-3h, josta oon silloin hyvin onnellinen. Muuten on yöt unettomia ja päivät taaperon kanssa välillä yhtä helvettiä. Viikkoja nyt 36, unettomuutta ollut jo pitkään esikoisen opittua vasta nukkumaan yöt kokonaan. Minkäs teet. Toivoa sopii että saa vauvan synnyttyä edes sitä katkonaista unta :whacky011
 
Takaisin
Top